Μυρίζει μέγα σκάνδαλο η πώληση του ΟΛΘ
Για την Terminal Link SAS γράφτηκε ότι είναι θυγατρική της Γαλλικής CMA-EGM, αλλά δεν γράφτηκε ότι στη CMA-GEM το Γαλλικό Δημόσιο συμμετέχει μόνο με 7%, ενώ το υπόλοιπο 25% το κατέχει η Τουρκική Yildirim Holding και φυσικά το πλειοψηφικό πακέτο ο Λιβανέζος Ζακ Σάαντ και ο γιος του με έδρα τη Μασσαλία. Αλλά η Terminal Link SAS ανήκει μόνο κατά 51% στη CMA και κατά 49% στους Κινέζους της China Merchant! Πολύ απλά, εδώ έχουμε έναν περίεργο ρωσικό – κινεζικό – λιβανέζικο – τουρκικό οικονομικό συνασπισμό με μαέστρο τον Ιβάν Σαββίδη. Σημειώνεται ότι ο Τούρκος Yildirim, που είχε εμφανισθεί ως αρχικός επενδυτής, προκειμένου να μην προκληθούν αντιδράσεις επειδή είναι 100% τουρκική εταιρεία, μπήκε από το παράθυρο μέσω της Terminal Link!
Λίγο μόνο ενδιαφέρον θα είχαν όλα αυτά, αφού μάλιστα στις αρχικές προσφορές δεν υπήρχε Σαββίδης.
Αυτό που αποκρύπτεται είναι ότι, όπως και στον ΟΛΠ, η ιδιωτικοποίηση γίνεται μέσω πώλησης του 67% (καταστατική πλειοψηφία) των μετοχών και όχι όπως γίνεται σε όλα τα λιμάνια του κόσμου, μέσω συμβάσεων παραχώρησης σε πολλούς επενδυτές. Η κυβέρνηση, η οποία πριν από τρία χρόνια -ως αντιπολίτευση- ανακοίνωνε ότι τα λιμάνια θα παρέμεναν υπό δημόσιο έλεγχο, όχι μόνο τα ξεπούλησε, αλλά στην ουσία μετέτρεψε το κρατικό μονοπώλιο σε ιδιωτικό. Αυτό όμως δεν είναι μεταρρύθμιση. Ορθά τους είπε, μιλώντας στο Ευρωκοινοβούλιο, ο εισηγητής του νέου κοινοτικού κανονισμού για τα λιμάνια Knut Fleckenstein ότι «όσοι πρότειναν αυτόν τον τρόπο ιδιωτικοποίησης θα πρέπει να τους κλείσουν στο ψυχιατρείο». Μετά τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, διαφαίνεται ότι τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ τα διοικούν ψυχασθενείς σε βάρος της Ελλάδας και του εργαζόμενου λαού της, που υπομένουν τα πάνδεινα, βλέποντας την περιουσία τους να ξεπουλιέται.
Πέρα όμως από τα θέματα αρχής, υπάρχουν και τα νούμερα, που ζητάνε άμεσες απαντήσεις:
Α) Γιατί το ΤΑΙΠΕΔ άλλαξε τα νούμερα της επένδυσης μεταξύ αρχικής προκήρυξης και τελικής; Ενώ αρχικά ζητούσε 309 εκατ. ευρώ άμεσες επενδύσεις και 112 εκατ. ευρώ στη βʼ φάση (πενταετία), δηλαδή 421 εκατ. ευρώ, τα μείωσε σε 180, που φυσικά δεν φθάνουν για να κατασκευασθεί ο περίφημος 6ος Προβλήτας. Έκαναν μάλιστα και την εξής κομπίνα: Μείωσαν το μήκος του 6ου Προβλήτα από 600 μέτρα σε 309 μέτρα, δηλαδή σε μικρό προβλήτα. Γιατί; Για να μη θίξουν την Cosco στον Πειραιά;
Β) Ο ΟΛΘ είναι ένας κερδοφόρος λιμενικός οργανισμός, παρά την υπονόμευση που υπέστη από το ΤΑΙΠΕΔ από το 2013. Κάθε χρόνο είχε κέρδη 10-20 εκατ. ευρώ, το 74% των οποίων πήγαινε στο Δημόσιο. Είχε δε ρευστό στο ταμείο 80 εκατ. ευρώ και αποθεματικά 76 εκατ. ευρώ. Δηλαδή πουλήθηκε η εταιρεία για 232 εκατ. ευρώ μαζί με τα 156 εκατ. ευρώ που ήδη έχει;
Γ) Είναι χαρακτηριστικό της υποβάθμισης της Θεσσαλονίκης το γεγονός ότι οι ετήσιοι στόχοι για εμπορευματοκιβώτια είναι: Για τα 5 πρώτα χρόνια τίποτα, για τα έτη 6-9 370.000 TEU (κιβώτια), για τα έτη 10-19 510.000 κιβώτια και από το 19ο έτος μέχρι το 2051 μόνο 650.000.
Δηλαδή ένα τίποτα, αν λάβει κανείς υπόψη ότι ο 1ος (μικρός) Προβλήτας του ΟΛΠ (χωρίς τους άλλους δύο της κινεζικής ΣΕΠ) μπορούσε να δεχθεί άνετα 800.000 TEU! Υποβαθμίζουν δηλαδή τη Θεσσαλονίκη υπέρ της Cosco σκόπιμα.
Δ) Η Χερσαία Ζώνη Λιμένος του ΟΛΘ ξεκινάει από τον χείμαρρο Δενδροποτάμου, μετά τον 6ο Προβλήτα δυτικά, και φθάνει μέχρι το Παλατάκι στην Καλαμαριά! Όλο δηλαδή το παραλιακό μέτωπο από ΟΛΘ, Λευκό Πύργο, «Μακεδονία», Μέγαρο Μουσικής και Παλατάκι περιλαμβάνεται στο τίμημα σε βάθος τουλάχιστον δέκα μέτρων. Αυτό το ξέρουν οι Θεσσαλονικείς εκείνοι γραικύλοι που χειροκροτούν το ξεπούλημα; Κι αν όχι, τι θα πράξουν;
Ε) Γιατί η πρόταση της Hutchinson και της Alapis το 2008 ήταν 419.468.000 ευρώ συν επενδύσεις, δηλαδή 490 εκατ. ευρώ, και τώρα ξεπουλιέται για 232 εκατ. ευρώ;
ΣΤ) Η τιμή πώλησης (232 εκατ. ευρώ) αποκαλύπτει πόσο μεγάλο ξεπούλημα έγινε στον ΟΛΠ (311 εκατ. ευρώ), αφού ο ΟΛΠ έχει πολλαπλάσια μεγέθη σε σχέση με τον ΟΛΘ.
Ζ) Στη συμφωνία προβλέπονται επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ για επτά χρόνια, δηλαδή μόλις 2 εκατ. ευρώ τον μήνα. Και μετά μέχρι το 2051 τίποτα!
Η) Γιατί, χωρίς ειδική μελέτη, οι αγοραστές θα αποδίδουν στο Ελληνικό Δημόσιο μόνο 3,5% του κύκλου εργασιών; Γνωρίζουν ότι στην Κύπρο οι ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών της με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης αποδίδουν στο Κυπριακό Δημόσιο από 12% έως 62%;
Θ) Τι θα γίνει με τις εγκαταστάσεις, τα παραδοσιακά κτίσματα και την πολιτιστική ακτή του Αʼ Προβλήτα; Τι θα γίνει με τα όρια της πόλης;
Θα μπορούσε κανείς να συνεχίσει τις ερωτήσεις και για πολλά άλλα θέματα, όπως με τις μη προβλεπόμενες εργασιακές σχέσεις, την αποξένωση του νέου ΟΛΘ από την πόλη και τους φορείς της. Όπως όμως καταγγέλλουν τα Συνδικάτα του ΟΛΘ, τα οποία ήδη κατέθεσαν μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου στον Εισαγγελέα Διαφθοράς, «το ξεπούλημα έγινε έπειτα από συνεχή απαξίωση, με μεθοδεύσεις κατά τον διαγωνισμό και γιʼ αυτό αναδύει οσμή μεγάλου σκανδάλου». Κι όλα αυτά χωρίς να λάβει κανείς υπόψη του τους διαπλεκόμενους εραστές του λιμανιού και της παραλίας του.
Το φαιδρό είναι ότι με ανακοινώσεις δημοσιοσχετίστικες και εξ ολοκλήρου ανακριβείς κάποιοι στο ΤΑΙΠΕΔ (και στην πολιτική του ηγεσία) πιστεύουν ότι θα τη γλιτώσουν…
***
# Του Λιμανιού…
Με ποιους είναι;
Καλά, όλοι έκαναν δηλώσεις για την πώληση των μετοχών του ΟΛΘ. Οι εργαζόμενοι μάλιστα υπέβαλαν και μηνυτήριες αναφορές. Κάποιοι όμως σιωπούν. Μήπως ο Ευ. Βενιζέλος και ο διευθυντής του γραφείου του Στ. Αγγελίδης, που υπήρξε επί πέντε χρόνια πρόεδρος του ΟΛΘ, θα πρέπει, πολιτικά και οικονομικά, να ξεκαθαρίσουν τη θέση τους απέναντι στο ξεπούλημα; Μπορεί ο Ευ. Βενιζέλος να μιλάει για όλα τα θέματα σε ομιλίες, συνεντεύξεις, στη Βουλή, κ.λπ., και όχι για το λιμάνι της πόλης που πολιτικά τον εκλέγει εκπρόσωπό της τόσα χρόνια;
Μήπως;
Γράφτηκε σε πολλές εφημερίδες ότι ο άνθρωπος που έκανε την προσφορά εκ μέρους του Σαββίδη -και μέλλων διευθύνων σύμβουλος του νέου ΟΛΘ- ήταν ο κ. Σ. Θεοχάρης, που είχε υπηρετήσει στον ΟΛΘ επί Σημίτη. Ανεξάρτητα από το καλό ή κακό who is who του συνεργάτη του κ. Σαββίδη, μήπως είναι το ίδιο πρόσωπο για το οποίο η Εισαγγελία Πειραιά άσκησε ποινική δίωξη για το σπάσιμο των έργων του ΟΛΠ την περίοδο 2002-2004, όπως τον κατήγγειλε ο γνωστός, διαπλεκόμενος μεγαλοεργολάβος της Cosco;