Bουλιάζουν τη ΣΤΑΣΥ, πλαστά εισιτήρια και χαμένες εισπράξεις
Από τις αρχές του 2016 που ξεκίνησε το ντόμινο των πλαστών εισιτηρίων και αποκαλύφθηκε η πραγματικότητα της αρπαγής των χρημάτων που καταβάλλονται από το κοινό για την αγορά εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες, ελάχιστα έχουν γίνει πέρα από τη φιλότιμη προσπάθεια της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης (ΓΕΔΔ) να συλλάβει το είδος και το μέγεθος της απάτης.
Προ ημερών ανακοινώθηκε η αντικατάσταση του εμπλεκόμενου γενικού διευθυντή Διοικητικών και Οικονομικών της ΣΤΑΣΥ, ύστερα από το δελτίο Τύπου της ΓΕΔΔ το οποίο απαντούσε στο κυριολεκτικά χλευαστικό πόρισμα του Εσωτερικού Ελέγχου της ΣΤΑΣΥ, που θέλησε να αποδομήσει, αν όχι να γελοιοποιήσει, το πόρισμα της ΓΕΔΔ υποβαθμίζοντας στο ύψος των 16.000 ευρώ ένα διαπιστωμένο έλλειμμα 1.156.000 ευρώ στις πωλήσεις εισιτηρίων στα γκισέ του Μετρό, και αυτό μόνο για το 2015.
Όμως η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ συνεχίζει να διατηρεί τον αποπεμφθέντα γενικό διευθυντή στη θέση του οικονομικού διευθυντή, αποδοκιμάζοντας έτσι στην πράξη και την πολιτική ηγεσία και τη ΓΕΔΔ.
Αυτό που προέκυψε αβίαστα από μια πρώτη δημοσιογραφική έρευνα είναι πως η κύρια διάσταση του προβλήματος δεν είναι τόσο οικονομική όσο διοικητική. Οι αλλοιώσεις των οικονομικών στοιχείων είναι αποτέλεσμα διοικητικών στεγανών και εκτεταμένων φαινομένων κακοδιοίκησης, που έχουν παγιωθεί με τον ισχύοντα εσωτερικό κανονισμό, ο οποίος παραχωρεί εκτεταμένες αλλά και αυθαίρετες διοικητικές και πειθαρχικές εξουσίες στον διευθυντικό μηχανισμό. Εξάλλου, στο ισχύον οργανόγραμμα έχει παραλειφθεί κάθε αναφορά σε αριθμό οργανικών θέσεων ανά οργανωτική μονάδα, κάτι που είναι απαραίτητο για μια σιδηροδρομική εταιρεία.
Μια απλή ανάγνωση του οργανογράμματος της ΣΤΑΣΥ φανερώνει τη διάχυση της ευθύνης, που έχει παγιωθεί με ένα πλήθος συναρμόδιων Τομέων, Διευθύνσεων και Γενικών Διευθύνσεων που έχουν την ευθύνη της διαχείρισης του κομίστρου και των εισπράξεων από αυτό (παραλαβή, διακίνηση, διάθεση, καταμέτρηση, λογιστική καταχώριση, τεχνική υποστήριξη).
Αυτό, όμως, που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι η ανυπαρξία μιας «κλασικής» διαδικασίας παράδοσης ταμείου μετά το πέρας των βαρδιών. Παρά τον θόρυβο που έχει δημιουργηθεί, αυτήν την απλή και σίγουρη διαδικασία, που θα αποτελούσε λύση για μεγάλο μέρος των προβλημάτων, κάποιοι την μπλοκάρουν.
Ο πωλητής εισιτηρίων κλείνει ταμείο χωρίς να παραδίδει τα χρήματα σε υπεύθυνο πρόσωπο για να μηδενίσουν οι υποχρεώσεις του και να αποκλειστεί η δυνατότητα ατασθαλιών. Και μια δαιδαλώδης διαδικασία έμμεσης παράδοσης των εισπράξεων, που καθιερώθηκε στο Μετρό το 2004, συνεχίζει να ισχύει.
Σήμερα συνεχίζουν να παρουσιάζονται ελλείμματα στην ταμειακή διαχείριση των υπαλλήλων που πωλούν εισιτήρια, όπως συνεχίζεται και η διακίνηση πλαστών εισιτηρίων.
Με εξαίρεση την απομάκρυνση του γενικού διευθυντή, καμία σοβαρή προσπάθεια δεν έχει γίνει εκ μέρους της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ για να σταματήσουν τα φαινόμενα διασπάθισης του δημόσιου χρήματος και να αποδοθούν ευθύνες προς πάσα κατεύθυνση. Η απόδοση ευθυνών σταματάει πάντοτε στα χαμηλότερα επίπεδα, ενώ το ανώτερο και ανώτατο διοικητικό προσωπικό κυριολεκτικά προστατεύεται, λες και ασκεί ανεύθυνα τα διοικητικά του καθήκοντα, και στη χειρότερη περίπτωση απλώς ανακυκλώνεται σε κάποια άλλη διοικητική θέση.