Σε μόνιμη ανοδική πορεία έχει μπει ο τουρισμός

«Η υπερφορολόγηση υποσκάπτει τον τουρισμό της χώρας», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Ανδρ. Ανδρεάδης κι επισημαίνει την ανάγκη μείωσης των φορολογικών συντελεστών σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Χωροταξικό, γραφειοκρατία και παραοικονομία προκαλούν πρόσθετα προβλήματα. Μιλώντας στο «ΠΑΡΟΝ» εμφανίζεται βέβαιος ότι η ανοδική τροχιά που καταγράφει η τουριστική κίνηση έχει μόνιμο χαρακτήρα και θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Το 2017 ο αριθμός των τουριστών θα αγγίξει τα 28 εκατ. με έσοδα πάνω από 14 δισ., ενώ το 2021 θα υπερβεί τα 35 εκατ. Επισημαίνει ωστόσο ότι για να ανταποκριθεί η χώρα μας στην αυξημένη ζήτηση πρέπει να γίνουν επενδύσεις της τάξης των 5-7 δισ. ευρώ σε νέα καταλύματα. Αναλυτικά:

***

• Πάμε για ένα νέο ρεκόρ στον τουρισμό το 2017;

Συνυπολογίζοντας τα στοιχεία που λαμβάνουμε καθημερινά, η εκτίμηση του ΣΕΤΕ για το 2017 είναι ότι οι διεθνείς αφίξεις μπορεί να ανέλθουν περίπου στα 26 εκατ. από 24,8 εκατ. το 2016.

Συμπεριλαμβανομένης και της κρουαζιέρας, οι συνολικές αφίξεις για το 2017 αναμένεται να κινηθούν περί τα 28 εκατ., υπό την προϋπόθεση ότι οι οδικές αφίξεις θα μείνουν σταθερές. Παράλληλα, εφόσον η μέση τουριστική δαπάνη ανακάμψει προς τα επίπεδα του 2015, εκτιμούμε ότι τα συνολικά έσοδα μπορούν να υπερβούν τα μεγέθη εκείνης της χρονιάς, δηλαδή να κινηθούν μεταξύ 14,2-14,5 δισ. ευρώ.

• Ποιο θα είναι το αντίκρισμα για την εθνική οικονομία;

Εάν επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί, τότε ο τουρισμός μπορεί να συμβάλει ακόμα πιο δυναμικά στην ελληνική οικονομία και να δώσει -τουλάχιστον φέτος- μια επιπλέον μονάδα στο ΑΕΠ της χώρας.

• Μετά τη συνάντησή σας με τον πρωθυπουργό είπατε ότι η υπερφορολόγηση υποσκάπτει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού. Ποιοι άλλοι παράγοντες θα μπορούσαν να ανακόψουν την ανοδική πορεία;

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να κλείσει άμεσα η αξιολόγηση. Ο λόγος είναι διττός.

Βραχυπρόθεσμα, για να δημιουργήσουμε το απαιτούμενο πλαίσιο ασφάλειας, με το οποίο θα μπορέσουμε να μπούμε νωρίς στην προσφορά τουριστικών πακέτων ώστε να προσελκύσουμε μεγαλύτερα και ποιοτικότερα μερίδια από τις αγορές μας. Μεσοπρόθεσμα, για να μπουν τα θεμέλια ώστε κυβέρνηση και δανειστές να αναθεωρήσουν την τακτική της υπερφορολόγησης, μειώνοντας τους συντελεστές σε ανταγωνιστικά επίπεδα.

• Υπάρχουν προφανώς και προβλήματα που δεν συνδέονται με την αξιολόγηση.

Υπάρχει μια σειρά ζητημάτων που διατρέχει οριζόντια όλους τους κλάδους του ελληνικού τουρισμού, όπως το χωροταξικό, ο περιορισμός της γραφειοκρατίας, η στήριξη του επιχειρείν, η πάταξη της παραοικονομίας.

Προφανώς, βασική προϋπόθεση για την ανοδική πορεία παραμένει η μη επιδείνωση των γεωπολιτικών παραγόντων της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Μεσογείου.

• Μιλώντας πρόσφατα στο Forum των Δελφών είπατε ότι από τη χώρα λείπει το όραμα, η μεγάλη ιδέα, ο οδικός χάρτης. Ισχύει αυτό και στον τομέα του τουρισμού;

Ο ΣΕΤΕ έχει εκπονήσει τη μελέτη «Οδικός Χάρτης 2021» και την έχει καταθέσει στη διάθεση της Πολιτείας και του τομέα προς υλοποίηση. Σύμφωνα με την προσφάτως επικαιροποιημένη μελέτη, η χώρα μας έως το 2021 μπορεί να προσελκύσει 35 εκατ. επισκέπτες και να αγγίξει τα 20 δισ. έσοδα.

• Τι πρέπει να γίνει ούτως ώστε η χώρα μας να μπορέσει να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση;

Η μελέτη καταγράφει ότι υπάρχει ανάγκη να επενδυθούν περίπου 5-7 δισ. ευρώ για την κατασκευή νέων καταλυμάτων τεσσάρων και πέντε αστέρων καθώς και να ανακαινιστούν / αναβαθμιστούν οι υπάρχουσες υποδομές ώστε να είμαστε σε θέση να στοχεύσουμε σε εκείνες τις αγορές τουριστών με μεγάλη καταναλωτική δύναμη.

Η μελέτη καταγράφει τα βασικά τουριστικά προϊόντα της χώρας μας, το «Ήλιος και Θάλασσα», το City Break, τον πολιτιστικό τουρισμό, το MICE και τον ναυτικό τουρισμό.

Επίσης, υπάρχει συγκεκριμένο όραμα αλλά και καταγεγραμμένη στρατηγική για την επίτευξή του. Συνθέτοντας τα βέλτιστα των δυνατοτήτων κάθε τομέα, η χώρα μας μπορεί να γίνει ηγέτιδα, παγκοσμίως, στην παροχή υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών και να συμπαρασύρει έτσι τον πρωτογενή τομέα, τη μεταποίηση, τις κατασκευές, τη βιομηχανία.

• Η τουριστική κίνηση αυξάνεται, αλλά τα έσοδα μειώνονται. Είναι αυτό αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης σε παγκόσμιο επίπεδο ή είναι ακριβές οι υπηρεσίες που παρέχει η χώρα μας;

Πρόκειται για φαινόμενο όμως που δεν συνέβη για πρώτη φορά. Έχει ξανασυμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν. Η πτώση αυτή, κατά κύριο λόγο, οφείλεται στην ακραία υπερφορολόγηση, στην πανευρωπαϊκή τάση μείωσης της μέσης τουριστικής δαπάνης, στον μειωμένο χρόνο παραμονής στη χώρα μας και στην εκτενή χρήση προσφορών last minute από την πλευρά των επιχειρήσεων. Και οφείλω να πω ότι η δημιουργία πακέτων και προσφορών ήταν το μοναδικό εργαλείο που είχαμε στα χέρια μας ώστε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος των μειωμένων κρατήσεων του πρώτου εξαμήνου του 2016, λόγω του προσφυγικού ζητήματος αλλά και του κλίματος αβεβαιότητας που προέκυψε από την καθυστέρηση του κλεισίματος της πρώτης αξιολόγησης.

• Η αύξηση της τουριστικής κίνησης τα τελευταία χρόνια είναι συγκυριακή, λόγω της κατάστασης που επικρατεί στην ευρύτερη περιοχή, ή έχει μόνιμο χαρακτήρα;

Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η ανοδική μας πορεία έχει μόνιμο χαρακτήρα. Προφανώς τα τελευταία χρόνια οι γεωπολιτικές συνθήκες της ευρύτερης περιοχής έχουν στρέψει τη ροή και προς τη χώρα μας, όμως παράλληλα έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου σε όλους τους τομείς. Σκεφτείτε πώς ήταν ο ελληνικός τουρισμός πριν από μια δεκαετία και πώς είναι τώρα.

• Ενώ η τουριστική κίνηση καταγράφει σταδιακή αύξηση, ο τομέας της κρουαζιέρας δείχνει σημάδια υποχώρησης; Πού αποδίδετε το γεγονός αυτό;

Η κρουαζιέρα είναι ένα προϊόν το οποίο μπορεί πολύ εύκολα να μετακινηθεί από περιοχές που δεν παρουσιάζουν εικόνα ασφαλούς προορισμού.

Βλέπουμε λοιπόν τα τελευταία χρόνια τις εταιρείες να αλλάζουν τα δρομολόγιά τους και να αποφεύγουν την Ανατολική Μεσόγειο. Δυστυχώς η Ελλάδα βρίσκεται στη συγκεκριμένη περιοχή, οπότε αναπόφευκτα πέφτει το μερίδιο της κρουαζιέρας και στη χώρα μας. Βέβαια πρέπει να πούμε ότι όσο εύκολα φεύγουν από μια περιοχή τόσο εύκολα μπορούν να προγραμματίσουν και την επιστροφή τους.

• Ποιος είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος που βλέπετε μεσοπρόθεσμα για τον τομέα του τουρισμού;

Αν δεν μειωθεί η υπερφορολόγηση σύντομα είναι βέβαιο ότι θα παγιωθεί η εικόνα που βλέπουμε να διαμορφώνεται μπροστά μας. Δημιουργούνται δύο πραγματικότητες στον ελληνικό τουρισμό και στην ανταγωνιστικότητα τόσο των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων όσο και των περιοχών. Η μια είναι αυτή των περιοχών και των επιχειρήσεων που προωθούν και διαχειρίζονται ένα επώνυμο (branded) προϊόν, με ολοκληρωμένες εταιρικές διαδικασίες, εξειδικευμένα συστήματα και έντονη εξωστρέφεια.

Η άλλη είναι αυτή, θα μπορούσαμε να πούμε, της άγνωστης τουριστικά Ελλάδας, με τη χαμηλή τουριστική περίοδο και τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τους αυτοαπασχολούμενους ιδιοκτήτες, τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες πασχίζουν, χωρίς να προσφέρουν κάποιο επώνυμο προϊόν, με λιγοστά μέσα και σχεδόν καθόλου υποστήριξη, να επιβιώσουν στον αδυσώπητο ανταγωνισμό και στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες επιχειρηματικότητας της χώρας μας.

• Την περασμένη χρονιά στοιχηματίσατε με τον πρωθυπουργό για τον αριθμό των αφίξεων και χάσατε το στοίχημα. Ποιο στοίχημα θα θέλατε να χάσετε το 2017;

Τελικά, όπως είπε και ο πρωθυπουργός στο δείπνο που του παραθέσαμε, κανείς δεν έχασε. Κέρδισε ο τουρισμός μας.


Σχολιάστε εδώ