Να σταματήσει η υποβάθμιση της ανθρωπιστικής παιδείας στο γυμνάσιο και στο λύκειο
Στο ψήφισμα επισημαίνεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια (2015-2016) στα μαθήματα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στο γυμνάσιο και στο λύκειο καθώς και στο μάθημα της Ιστορίας στην Αʼ Λυκείου καταφέρθηκαν καίρια πλήγματα με τη λήψη και εφαρμογή μέτρων, χωρίς να προηγηθεί διάλογος με τους αρμόδιους φορείς (πανεπιστήμια, φιλολογικές εταιρείες κ.λ.π).
Συγκεκριμένα:
• Καταργήθηκε η διδασκαλία του «Επιταφίου» από την Γʼ Λυκείου, κάτι που έχει ως συνέπεια την αποξένωση των μαθητών από τις αξίες της Δημοκρατίας και του ορθού πολιτικού βίου, που εκφράζονται μοναδικά στο συγκεκριμένο κείμενο.
• Ελαττώθηκε κατά μία ώρα τη βδομάδα η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών σε γυμνάσιο και λύκειο.
• Αφαιρέθηκε το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας από τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του γυμνασίου.
• Στην Αʼ Λυκείου ανατράπηκε πλήρως η αντιστοιχία των διδασκομένων κειμένων από το πρωτότυπο και από μετάφραση, που ίσχυε μέχρι πρότινος, αφού μειώθηκε δραματικά η διδασκαλία κειμένων από το πρωτότυπο με αντίστοιχη αύξηση κειμένων από μετάφραση. Για παράδειγμα, στον Ξενοφώντα οι 48 παράγραφοι του πρωτοτύπου μειώθηκαν σε 24, ενώ οι 23 παράγραφοι που διδάσκονταν από μετάφραση αυξήθηκαν σε 47.
Προετοιμάζεται έτσι συστηματικά η ολοσχερής κατάργηση του πρωτοτύπου και πιθανόν εν συνεχεία και των Αρχαίων Ελληνικών στη Γενική Παιδεία του Λυκείου, σύμφωνα με τις προτάσεις της Επιτροπής Παιδείας επί της προηγουμένης ηγεσίας του υπουργείου.
• Προτάθηκε πριν από λίγες ημέρες από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής η κατάργηση της διδασκαλίας της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή από τη Βʼ τάξη Γενικού Λυκείου.
Το υπουργείο Παιδείας με ανακοίνωσή του διέψευσε την κατάργηση του κορυφαίου για το αξιακό του περιεχόμενο δημιουργήματος της αρχαίας μας γραμματείας. Ωστόσο, το θέμα φαίνεται ότι συζητείται…
Σε ό,τι αφορά την Ιστορία, αφαιρέθηκαν από την εξεταστέα ύλη της Αʼ Λυκείου και διδάσκονται απλώς συνοπτικά και επιφανειακά σημαντικότατα κεφάλαια της Αρχαίας Ιστορίας, όπως ο Κυκλαδικός, ο Μινωικός και ο Μυκηναϊκός Πολιτισμός, ο Αʼ και Βʼ Αποικισμός, η σημασία των Περσικών Πολέμων, ο Πελοποννησιακός Πόλεμος, ο Φίλιππος Βʼ και το Οικουμενικό Κράτος του Μ. Αλεξάνδρου.
Το υπουργείο αιτιολόγησε το πλήγμα αυτό στη γνώση του πολιτισμού μας με το σκεπτικό ότι τα κεφάλαια αυτά διδάσκονται στην Δʼ τάξη του Δημοτικού και στην Αʼ τάξη του Γυμνασίου! Όπως αναφέρεται στο ψήφισμα, οι συνέπειες από αυτές τις ενέργειες του υπουργού Παιδείας είναι τραγικές: Άγνοια των άρρηκτων σχέσεων της νέας ελληνικής με τις παλαιότερες μορφές της γλώσσας μας στην ετυμολογία και στη δομή, δυσκολία στη χρήση του λεξιλογίου, στην ορθή έκφραση και σαφήνεια στον γραπτό και προφορικό λόγο, αδυναμία στην κριτική σκέψη.
Για να μη βρεθούμε στο τέλος να κατηγορηθούμε ότι στη χώρα που γέννησε τον πολιτισμό και την ανθρωπιστική παιδεία οι ανθρωπιστικές αξίες βρίσκονται υπό διωγμό, η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων καλεί το υπουργείο Παιδείας να άρει όλα αυτά τα μέτρα και να δώσει ένα τέλος στην καταλυτική υποβάθμιση του μορφωτικού επιπέδου της ελληνικής νεολαίας.