Προϋπολογισμός με μετέωρες παραδοχές
Σήμερα το ζητούμενο είναι η πάταξη της ύφεσης και η έναρξη μιας αναπτυξιακής πορείας. Δυστυχώς, όμως, ο προϋπολογισμός του 2016 δεν επιτρέπει μια τέτοια αισιοδοξία και μάλλον τροφοδοτεί μεγαλύτερη ύφεση. Είναι καθαρά μνημονιακός προϋπολογισμός. Είναι ήδη αποφασισμένο το «κούρεμα» των συντάξεων και των μισθών. Το 2016 όλα τα εισοδήματα των φορολογουμένων θα παρουσιάσουν συρρίκνωση. Αυτό είναι βέβαιο. Και όμως ο προϋπολογισμός προβλέπει αύξηση των φορολογικών εσόδων του κράτους, δηλαδή αύξηση του φορολογικού βάρους (από άμεση και έμμεση φορολογική επιβάρυνση) κατά 2,6 δισ. ευρώ. Η κρίση πριονίζει όλα τα εισοδήματα και το κράτος αυξάνει τη φορολογική επιβάρυνση. Έτσι θα διώξουμε την ύφεση και θα βάλουμε την οικονομία μας σε πορεία ανάπτυξης; Η ανάπτυξη συμβαδίζει και με την αρμονία μεταξύ φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών και φορολογικού βάρους. Αυτά βέβαια είναι ψιλά γράμματα για έναν συνδικαλιστή πρώην εφοριακό, που χειρίζεται τα φορολογικά σαν αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών της «εκατονταποδαρούσης» κυβέρνησης Τσίπρα. Ασφαλώς αυτός θα εισηγήθηκε την αύξηση των συντελεστών στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης, με πιθανή απόδοση 32 εκατ. ευρώ ετήσια και 377 εκατ. από την αναμόρφωση των συντελεστών στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Με ποιους έχουμε αλληλεγγύη, κύριε Αλεξιάδη; Μπορείτε να μας εξηγήσετε πώς χρησιμοποιείται αυτή η ειδική εισφορά; Μήπως είναι εισφορά αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες και τους λαθρομετανάστες που σωρηδόν καταφθάνουν στη χώρα μας με τα τουρκικά σαπιοκάραβα, με την καταβολή πολύ αλμυρού «εισιτηρίου» στους τούρκους μεταφορείς και τους δημόσιους λειτουργούς που ελέγχουν (υποτίθεται) την ασφαλή μεταφορά των προσφύγων στα ελληνικά νησιά;
Ο προϋπολογισμός του 2016 αναγνωρίζει ότι και το 2016 θα εξακολουθήσει να υπάρχει ύφεση, αλλά μικρότερης έντασης. Προσωπικά πιστεύουμε ότι την επόμενη χρονιά η ύφεση θα είναι εντονότερη, καθώς η αύξηση της φορολογίας θα είναι αποπνικτική και τα εισοδήματα θα βρεθούν σε κάθετη ταχεία πτώση. Ο προϋπολογισμός του 2016 είναι μνημονιακός και αντιαναπτυξιακός και σοβαρό αίτιο επαύξησης της πίεσης της οικονομίας από την ύφεση. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχουμε τη γνώμη ότι δεν μπόρεσε να συλλάβει σε όλο της το μέγεθος την κρίση που παρουσιάζει σήμερα η εισοδηματική πολιτική που έχει αποφασίσει να εφαρμόσει η κυβέρνηση. Ο προϋπολογισμός υπολογίζει ότι το επόμενο έτος θα υπάρξει αύξηση των εσόδων από τις αλλαγές στους συντελεστές του ΦΠΑ κατά 1,3 δισ. ευρώ. Το καλάθι της νοικοκυράς όμως θα μικρύνει λόγω της δραστικής μείωσης των πάσης φύσεως εισοδημάτων. Ο ΦΠΑ όμως είναι, ως γνωστόν, φόρος κατανάλωσης. Και ο περιορισμός της κατανάλωσης σημαίνει και περιορισμό της απόδοσής του σε έσοδα του Δημοσίου. Άρα, το 1,3 δισ. ευρώ αύξηση εσόδων σημαίνει γενναία αύξηση των συντελεστών του, που άμεσα μετακυλύεται στις τιμές αγαθών και υπηρεσιών. Ο φορομπήχτης πρώην συνδικαλιστής εφοριακός δεν προβληματίστηκε καθόλου για τις επιπτώσεις της αύξησης της έμμεσης φορολογίας σε συνδυασμό με τη γενναία μνημονιακή μείωση μισθών και συντάξεων που απαιτούν οι «θεσμοί» (δηλαδή η «τρόικα»), και ειδικά το ΔΝΤ της κ. Λαγκάρντ. Όπως όλα δείχνουν, το ευρώ, ως μονάδα αγοραστικής δύναμης (ΜΑΔ), τουλάχιστον στην Ελλάδα, έχει σχεδόν μηδενική αξία και ούτε καν μπορεί να συγκριθεί με την αγοραστική αξία των 345 δραχμών που το πληρώσαμε με απόφαση της κυβέρνησης Σημίτη.
Ο κρατικός προϋπολογισμός στηρίζεται πάνω σε ορισμένες παραδοχές, που είναι το αποτέλεσμα επισταμένης εκτίμησης της κατάστασης που επικρατεί στην οικονομία. Οι παραδοχές πάνω στις οποίες στηρίζεται ο προϋπολογισμός του 2016 είναι εντελώς μετέωρες και αυτό θα φανεί σύντομα κατά την πορεία εκτέλεσής του. Μπορεί να βεβαιωθούν φορολογικά έσοδα, αλλά ένα αξιόλογο ποσοστό τους δεν πρόκειται να εισπραχθεί. Ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος. Για τους έχοντες, δυστυχώς, υπάρχει ακόμη το απυρόβλητο. Πότε, άραγε, θα αξιοποιηθούν οι λίστες των ληστών; Αυτών που έσπευσαν να στείλουν στην Ελβετία, στο Λουξεμβούργο και σε άλλους φορολογικούς παράδεισους τα χρήματά τους. Χρόνια τώρα οι λίστες αυτές βρίσκονται στις τσέπες υπουργών των Οικονομικών ή στα συρτάρια ανωτέρων υπαλλήλων του ΣΔΟΕ, προφανώς ύστερα από άνωθεν παρεμβάσεις. Και τώρα η σημερινή κυβέρνηση, προς τιμήν της φυσικά, άρχισε, δειλά – δειλά, να ελέγχει αυτές τις λίστες για να εντοπίσει αυτούς που έφεραν την ελληνική οικονομία στα σημερινά της χάλια, με τις αλόγιστες εκροές χρηματικών κεφαλαίων στους φορολογικούς παραδείσους που έχουν ανθίσει σε πολλές χώρες.
Συνηθίζεται ο προϋπολογισμός του κράτους να ονομάζεται τυπικός νόμος. Όμως για τον λαό είναι ουσιαστικός, καθώς καθορίζει τη φορολογία και τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης και της κοινωνικής πολιτικής της χώρας. Και στη μνημονιακή εποχή που ζούμε αποτυπώνει και τις υποδείξεις των δανειστών μας, που είναι εξυπηρετικές των συμφερόντων τους, και τις υποχρεώσεις, φανερές και κρυφές, που έχει αναλάβει η χώρα μας απέναντί τους.
Συμπερασματικά, ο προϋπολογισμός του 2016 είναι μνημονιακός, εξωπραγματικός και στηρίζεται σε μετέωρες παραδοχές. Και αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε σημαντικές αποκλίσεις κατά την εκτέλεσή του. Και το υπουργείο Οικονομικών θα μετράει πόσα χρωστάνε στο κράτος οι φορολογούμενοι.