Πήγαμε στις εκλογές στα τυφλά!

Οι λόγοι που η Νέα Δημοκρατία οδηγήθηκε στην ήττα, την τέταρτη κατά σειρά από το καλοκαίρι του 2014, ήταν πολλοί και διαφορετικοί, αθροιζόμενοι όμως διέψευσαν τις προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί στις αρχές της προεκλογικής περιόδου. Ο πλέον βασικός είναι ότι η παράταξη και ο αρχηγός της Β. Μεϊμαράκης κατέβηκαν στις εκλογές χωρίς να έχουν σαφή πολιτική πρόταση, ένα νέο όραμα για την επόμενη ημέρα. Προέταξαν απλά την αποφασιστικότητά τους να εφαρμόσουν το τρίτο Μνημόνιο και την ικανότητά τους να το κάνουν πιο αποτελεσματικά από τον ΣΥΡΙΖΑ. Μόνο που οι πολίτες είχαν να επιλέξουν μεταξύ ενός κόμματος που διαπραγματεύτηκε και κατά συνέπεια γνωρίζει όλες τις πτυχές του Μνημονίου. Και ενός άλλου που το ψήφισε στη Βουλή με μοναδικό επιχείρημα ότι με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη.

Από την άλλη, η στρατηγική που ακολούθησε ο κ. Μεϊμαράκης στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου ήταν το λιγότερο αντιφατική, κάτι που είναι και η βασική κατηγορία που του προσάπτουν οι επικριτές του εντός της παράταξης. Αφενός ασκούσε δριμεία κριτική στα πεπραγμένα της προηγούμενης κυβέρνησης, κάνοντας λόγο για καταστροφική πολιτική, ενώ παράλληλα εκτόξευε βαρύτατους (και ενίοτε υποτιμητικούς) χαρακτηρισμούς εναντίον του Αλ. Τσίπρα («ψευτράκος», «αυτοφωράκιας» κ.ά.). Αφετέρου επέμενε στην ανάγκη κυβερνητικής συνεργασίας με τον ΣΥΡΙΖΑ και ζητούσε συγγνώμη για τους πιο πάνω χαρακτηρισμούς, για να τους επαναλάβει όμως την επομένη.

Ο κ. Μεϊμαράκης πιστώνεται το γεγονός ότι κατάφερε -και αυτό σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα- να συσπειρώσει τον κόσμο (στελέχη – ψηφοφόρους) της παράταξης, πλην όμως δεν μπόρεσε να πάει πιο πέρα. Είτε διότι ο πολιτικός λόγος της Νέας Δημοκρατίας δεν είχε τίποτα ενδιαφέρον να πει είτε διότι το προφίλ και η επιχειρηματολογία του παραπέμπουν σε προηγούμενες δεκαετίες, δεν κατάφεραν να βρουν ακροατήριο στο γκρουπ των αναποφάσιστων. Ταυτόχρονα, η απήχηση της παράταξης στους νέους ψηφοφόρους και στις ηλικίες μεταξύ 25 και 40 παρέμεινε σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Κάθε άλλο παρά επιτυχημένη χαρακτηρίζεται και η προεκλογική καμπάνια του κόμματος, η οποία την τελευταία εβδομάδα προ των εκλογών επικεντρώθηκε στο πρόσωπο του κ. Μεϊμαράκη. Τα σποτ στερούνταν έμπνευσης, δεν έδιναν καμιά προοπτική, έδειχναν φτωχά και ορισμένα από αυτά «έδιωξαν κόσμο», όπως σχολίαζαν στελέχη που μετείχαν ενεργά στην προεκλογική μάχη.

Η προοπτική νίκης της Νέας Δημοκρατίας, ενδεχόμενο που άφηναν ανοιχτό οι δημοσκοπήσεις, ενεργοποίησε τα αντι-δεξιά αντανακλαστικά σε μια σημαντική μερίδα πολιτών που ιδεολογικά τοποθετούνται στον ευρύτερο χώρο της Κεντροδεξιάς. Προκειμένου να αποτρέψουν το ενδεχόμενο αυτό, αρκετοί εξ αυτών συσπειρώθηκαν πέριξ του ΣΥΡΙΖΑ, κάτι που αιφνιδίασε τα στελέχη της Λ. Συγγρού, καθώς δεν είχαν υπολογίσει τον παράγοντα αυτό.

Πολιτικοί αναλυτές και δημοσκόποι πάντως εκτιμούν ότι ακόμη και αν εξέλιπαν οι πιο πάνω λόγοι, η Νέα Δημοκρατία θα έχανε τις εκλογές, έστω και με μικρότερη διαφορά, στη βάση ότι είχαν περάσει μόλις έξι μήνες από τις προηγούμενες εκλογές, διάστημα που δεν είναι αρκετό οι πολίτες όχι απλώς για να «μετανοήσουν» για την επιλογή που είχαν κάνει τον Ιανουάριο. «Οι πολίτες ήθελαν να δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στον κ. Τσίπρα», είναι η βασική διαπίστωση των αναλυτών (δημοσκόπων). Τις εκτιμήσεις τους συμμερίζονται και ορισμένα από τα κορυφαία στελέχη της Νέας Δημοκρατίας. Αν και αναγνωρίζουν ότι «πήγαμε στις εκλογές στα τυφλά», επισημαίνουν ότι «δεν είχαμε καθαρή πρόταση, παρά λέγαμε μόνο ότι θα εφαρμόσουμε καλύτερα το Μνημόνιο» και τονίζουν ότι «τα τελευταία χρόνια η παράταξη έχασε το ιδεολογικό στίγμα της και αποστασιοποιήθηκε από τις βασικές αρχές της».

Γ.Ζ.


Σχολιάστε εδώ