Κανένας δεν κτύπησε την πλάτη μου, να μου πει προχώρα…

// Ποιος είναι ο ρόλος του Εθνικού Θεάτρου;

Ένα ποιοτικό θέατρο του συνόλου και όχι της ελίτ. Ευελπιστούμε δηλαδή να κάνουμε ένα ακριβό θέατρο για τους πολλούς σαν να απευθυνόμασταν σε λίγους. Ο μεγάλος σταρ των παραστάσεων, για όσους δεν το έχουν καταλάβει, είναι το Εθνικό Θέατρο, το οποίο δεν έχει ανάγκη από σταρ πρωταγωνιστές και δεν δίνει υπέρογκους μισθούς! Το Εθνικό Θέατρο, για να βάλουμε τα πράγματα σε μια τάξη, δεν είναι θέατρο πρωταγωνιστών, αλλά είναι ένα σύνολο παραστάσεων.

// Σε τι κατάσταση αναλάβατε το Εθνικό Θέατρο, ίσως έναν από τους πιο σημαντικούς πυλώνες τέχνης, πολιτισμού, διαμόρφωσης κουλτούρας και εκπαίδευσης στη χώρα;

Ανέλαβα το Εθνικό Θέατρο στην πιο δύσκολη στιγμή του! Κάποιοι σπουδαίοι άνθρωποι ήρθαν και μου είπαν ότι παίρνω τη διαχείρισή του -ήδη εργάζομαι από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή εδώ και τέσσερις μήνες -στην πιο δύσκολη περίοδο της πρώτης κρατικής σκηνής της χώρας μετά τον πόλεμο με τους Γερμανούς. Για να δημιουργήσω πρόγραμμα, με τα οικονομικά δεδομένα που υπάρχουν, για τη χειμερινή περίοδο 2015-2016 πρόκειται να δώσω μάχη. Για μένα το να κατέχει ένας άνθρωπος το τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου δεν είναι διευθυντική θέση, αλλά αγώνισμα. Πρώτα από όλα επαναδιαπραγματεύθηκα όλες τις συμβάσεις των συνεργατών του Εθνικού και αυτό δε έγινε προκειμένου να λειτουργήσει σωστά το Εθνικό αλλά και για να εργαστούν με αξιοπρέπεια οι καλλιτέχνες.

// Το να σταθεί το Εθνικό Θέατρο όρθιο και να μεταλαμπαδεύσει αξίες, να δώσει τα φώτα του, είναι μέλημα μόνο της Πολιτείας;

Όχι. Αν και ευχαριστώ δημόσια τον πρώην υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη, ο οποίος έκανε στο πρόσωπό μου μια μη πολιτική επιλογή για αυτήν την καρέκλα. Όπως ευχαριστώ και το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο αναλαμβάνει να γίνει μέγας χορηγός του οργανισμού προσφέροντας το ποσό των 220.000 ευρώ για τη φετινή σεζόν. Στόχος μας είναι να συνεργαστούμε τόσο με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας όσο και με τον Θεατρικό Οργανισμού Κύπρου και τα μεγάλα θέατρα του εξωτερικού. Θα συνεργαστούμε με όλους τους φορείς που μπορούν να αντέξουν τα φτερά μας και εμείς τα δικά τους φτερά.

// Πώς μπορεί ο νέος, που δεν έχει χρήματα για να δει θέατρο, οι οικογένειες, να προσεγγίσουν το Εθνικό Θέατρο τόσο τον χειμώνα στο κτίριο Τσίλερ όσο και το καλοκαίρι στην Επίδαυρο;

Το εγχείρημα της μεταφοράς του κοινού με πούλμαν στην Επίδαυρο, που ξεκίνησε φέτος, στέφθηκε με επιτυχία και θα επαναληφθεί την επόμενη χρονιά σε μεγαλύτερη κλίμακα. Φέτος το εισιτήριο για μια παράσταση του Εθνικού κόστιζε στην Επίδαυρο 8 ευρώ και μαζί με τη μεταφορά με το πούλμαν 15 ευρώ. Έξι πούλμαν έβαλε φέτος το Εθνικό, γιατί ξέρουμε όλοι μας στις δύσκολες εποχές που ζούμε πόσο αναγκαία είναι η πνευματική και η ψυχική ανάταση. Του χρόνου το Εθνικό, και αυτό είναι μεγάλο στοίχημα, θα βάλει πενήντα πούλμαν να πηγαίνουν τους θεατρόφιλους στην Επίδαυρο και μέσα στα λεωφορεία θα υπάρχουν θεατρολόγοι που θα συζητούν με το κοινό, πριν και μετά, για την παράσταση.

// Σκεφτόσαστε να βοηθήσετε και με άλλους τρόπους για να προσεγγίσουν, οικονομικά, οι Έλληνες το ελληνικό θέατρο και την κλασική θεατρική παγκόσμια δραματουργία;

Ναι. Για τους νέους μέχρι και 28 χρονών το εισιτήριο στο Εθνικό Θέατρο θα είναι 10 ευρώ. Αυτό θα ισχύει και για τους ανθρώπους που είναι 65 ετών και άνω. Επίσης θα υπάρξουν και άλλες ιδέες, όπως ο θεσμός της Ανοιχτής Πρόβας. Σύμφωνα μ’ αυτόν, μια ομάδα περίπου πενήντα θεατών θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει δωρεάν την πρόβα μιας εκ των παραστάσεων στην αρχή των δοκιμών, στη μέση τους και προς το τέλος, για να δει πόσο δύσκολη είναι η δουλειά των ηθοποιών, του σκηνοθέτη, του σκηνογράφου, των ενδυματολόγων. Επίσης θα καθιερώσουμε τον θεσμό των οικογενειακών εισιτηρίων, όπου γονείς και παιδιά, με φθηνό εισιτήριο, θα μπορούν να δουν τις παραστάσεις μας. Ακόμη θα θεσμοθετηθούν ανοιχτές ακροάσεις, στο πλαίσιο των οποίων θα πραγματοποιούνται δωρεάν μαθήματα κίνησης για τους ηθοποιούς του Εθνικού.

// Αλήθεια, τι συμβαίνει όσον αφορά την κόντρα σας με τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Θεάτρου;

Πρόθεσή μου είναι να δώσω μεγάλη βαρύτητα στην εκπαίδευση των ηθοποιών. Μάλιστα, επιθυμώ να δημιουργήσω ένα τμήμα σκηνοθεσίας στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου, κάτι που δεν έγινε δεκτό από το ΔΣ, παρά το γεγονός ότι έχω χορηγία από την κυρία Μαριάννα Λάτση ύψους 280.000 ευρώ. Δυστυχώς, δεν υπάρχει ένα ΔΣ που να με χτυπάει στην πλάτη και να μου λέει προχώρα. Με αυτόν τον τρόπο τίθεται σε κίνδυνο η εν λόγω χορηγία, μια χορηγία στην οποία στηρίζεται η μετεγκατάσταση της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου σε άλλο χώρο, στο «Σχολείον» της Ειρήνης Παπά, ζήτημα που επείγει, αφού στα σκαλιά του κτιρίου γίνεται συστηματική χρήση ναρκωτικών. Μάλιστα είναι τόσο αρνητικό το ΔΣ, που δεν δέχτηκε το αίτημά μου να αναλάβω τη διεύθυνση της Δραματικής Σχολής του Εθνικού, θέση που έμεινε κενή όταν έληξε η θητεία του Κώστα Γεωργουσόπουλου.

// Τα μέλη του ΔΣ σας κατηγορούν για αλαζονεία, επειδή θέλετε να αναλάβετε και τη διεύθυνση της Δραματικής Σχολής…

Είναι περισσότερο από σαφές, ακόμα και για τον πιο ανύποπτο, πως δεν πρόκειται για διάθεση συγκέντρωσης εξουσιών, παρά για συγκεκριμένο πρόγραμμα, που προβλέπει πάθος αλλά και αγάπη προς την εκπαιδευτική πλευρά του Θεάτρου. Το ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου αρνήθηκε κατά πλειοψηφία την έναρξη λειτουργίας του τμήματος σκηνοθεσίας με το σκεπτικό του απροετοίμαστου καλλιτεχνικού διευθυντή και των συνεργατών του στο πρόγραμμα σπουδών, ενώ στην πραγματικότητα αυτοί ήταν απροετοίμαστοι να δεχτούν τις τομές που τους πρότεινα στη λειτουργία της Σχολής.

// Τι θα δούμε τη νέα καλλιτεχνική σεζόν;

Την αυλαία στην κεντρική σκηνή του κτιρίου Τσίλερ θα ανοίξει την 1η Οκτωβρίου η επανάληψη της παράστασης «Φιλουμένα» του Εντουάρτο ντε Φίλιππο, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασούλη. Θα ακολουθήσουν τα έργα «Ριχάρδος ο Γ’» του Σαίξπηρ και «Ο θάνατος του εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ. Στη σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» του κτιρίου Τσίλερ θα ανέβουν επίσης τρία θεατρικά έργα: Το «Καγκουρώ» του Βασίλη Κατσικονούρη, το «Έγκλημα και Τιμωρία» του Ντοστογιέφσκι, σκηνοθετημένο από τον απερχόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Σωτήρη Χατζάκη, και «Το πανηγύρι» του Δημήτρη Κεχαΐδη. Εν τω μεταξύ, η τραγωδός Λυδία Κονιόρδου ανέλαβε την παιδική σκηνή του κτιρίου Τσίλερ και θα παρουσιάσει τον «Σιμιγδαλένιο» του Αλέξανδρου Αδαμόπουλου.

// Υπάρχουν και άλλα σχέδια;

Η αυλαία στο θέατρο «Ρεξ» – Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» θα ανοίξει με το έργο του Μπρεχτ «Γαλιλαίος», σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. Τη σκυτάλη θα πάρει η «Άννα Καρένινα» του Λεβ Τολστόι, μια παράσταση που θα σκηνοθετήσει ο Πέτρος Ζούλιας με πρωταγωνίστρια τη Μαρία Ναυπλιώτου.

Στη σκηνή του «Νέου Ρεξ» θα φιλοξενηθούν τρεις φιλόδοξες παραγωγές. Πρόκειται για τα έργα «Δαμάζοντας τα Κύματα», «Μάγκντα Γκαίμπελς» και «Οι Ξένοι», που θα σκηνοθετηθούν αντίστοιχα από τους Ρούλα Πατεράκη, Άντζελα Μπρούσκου και Νίκο Μαστοράκη.

Η απάντηση του ΔΣ στον Στάθη Λιβαθινό

«Όποιος θέλει να αγωνιστεί απαλλαγμένος από τις παιδικές ασθένειες της εξουσίας, θα πρόσφερε μεγάλη υπηρεσία στο Δημόσιο καλό και κυρίως στο ελληνικό θέατρο. Η αλαζονεία, τα ψεύδη και η παραπληροφόρηση δεν βοηθάνε σ’ αυτή την κατεύθυνση». Με μια ανακοίνωση – «καταπέλτη» απάντησε το διοικητικό συμβούλιο του Εθνικού Θεάτρου σε όσα του καταλόγισε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Στάθης Λιβαθινός. «Είναι ανακριβές και ψευδές ότι απέρριψε το ΔΣ τα σχέδια μεταφοράς της Δραματικής Σχολής στο ”Σχολείον” της Ειρήνης Παπά. Όπως είναι αναληθές ότι έχει γίνει στο Εθνικό Θέατρο πρόταση χορηγίας, ”που κινδυνεύει να χαθεί”, ύψους 280.000 ευρώ», αναφέρεται στο κείμενο που υπογράφουν ο πρόεδρος του ΔΣ Θανάσης Παπαγεωργίου και τα μέλη του. Εν συνεχεία γίνεται λόγος για «αλαζονική συμπεριφορά και διάθεση επιβολής» από τον καλλιτεχνικό διευθυντή, που «θα μείνει στην ιστορία του Εθνικού Θεάτρου ως δείγμα γραφής και δίψα για εξουσία». Στην ανακοίνωση παραδέχονται, παρ’ όλα αυτά, ότι δεν συμφώνησαν να αναλάβει εκείνος τη θέση του διευθυντή σπουδών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού διότι σ’ αυτή την περίπτωση «ένα πρόσωπο θα καταλάμβανε δύο θέσεις με μεγάλη συγκέντρωση εξουσίας…».


Σχολιάστε εδώ