Αυξάνονται τα χρόνια στις πρόωρες και «πέναλτι» μειωμένων αποδοχών
Από τη συμφωνία προκύπτει ότι δεν θίγονται τα θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, ενώ «παγώνουν» έως το 2021 τα σημερινά κατώτερα όρια κύριων και επικουρικών συντάξεων, ενώ έως το τέλος του 2021 αυξάνονται σταδιακά τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης σε όσους μπορούσαν μέχρι σήμερα να βγουν στη σύνταξη πριν από το 67ο έτος της ηλικίας τους.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα μέχρι την ψήφιση του νόμου δεν θίγονται. Αντίθετα, ορίζει ότι σε περίπτωση που η ισχύουσα μέχρι σήμερα νομοθεσία δεν προβλέπει όριο ηλικίας για θεμελίωση πλήρους δικαιώματος ή μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, από τη δημοσίευση του Μνημονίου και μετά η σταδιακή αύξηση αρχίζει με όριο ηλικίας το 58ο έτος για 35 έτη ασφάλισης, ενώ σε κάθε άλλη περίπτωση με όριο ηλικίας το 55ο.
Σε περίπτωση συνταξιοδότησης με προϋποθέσεις μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, επιβάλλεται, πέραν του συνολικού ήδη προβλεπόμενου ποσοστού μείωσης της σύνταξης, επιπλέον ποσοστό μείωσης 10% έως τη συμπλήρωση του προβλεπόμενου κατά περίπτωση νέου ορίου.
Από τις αυξήσεις των ορίων ηλικίας εξαιρούνται μόνο οι υπαγόμενοι στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα και οι μητέρες και οι χήροι πατέρες ανίκανων για κάθε βιοποριστική εργασία τέκνων.
Οι ρυθμίσεις προβλέπουν 5 επιπλέον χρόνια για όσους μπορούσαν να βγουν σήμερα στα 50-52 έτη, για το 2015, και αύξηση κατά 1 έτος για τα επόμενα χρόνια, ώστε να φτάσει στα 62 το 2022 (με 40 έτη ασφάλισης). Αντίστοιχα, για συνταξιοδότηση στα 67 προβλέπει 5 χρόνια αύξηση για αυτούς που είχαν τις προϋποθέσεις να συνταξιοδοτηθούν στα 50-52 και αναλογική αύξηση για τα επόμενα χρόνια.
Από 1η Ιουλίου και μετά…
Με άλλη διάταξη ξεκαθαρίζεται ότι όσοι συνταξιοδοτηθούν από την 1η Ιουλίου και μετά, για σύνταξη γήρατος και όχι αναπηρίας ή χηρείας, θα λάβουν το ποσό της σύνταξης που προκύπτει βάσει των οικείων καταστατικών διατάξεων, ήτοι το οργανικό ποσό χωρίς την επιχορήγηση του κράτους και μόνο εφόσον συμπληρώσουν το 67ο έτος της ηλικίας τους το ποσό αυτό, αν είναι κατώτερο της κατώτατης σύνταξης, θα συμπληρωθεί ώστε ο συνταξιούχος να λάβει το κατώτατο όριο.
Από εκεί και πέρα αναφέρεται πως ο διπλός τρόπος υπολογισμού των συντάξεων, από 1η Ιανουαρίου 2015, αφορά όσους έχουν υπαχθεί για πρώτη φορά στην ασφάλιση έως και 31/12/2010 και συνταξιοδοτηθούν λόγω γήρατος ή αναπηρίας από 1η Ιανουαρίου 2015.
Επικουρικά
Ακόμη, ορίζεται ότι υποχρεωτικά από 1η Σεπτεμβρίου του 2015 υπάγονται στο υπερ-επικουρικό των μισθωτών ΕΤΕΑ οι τομείς του κλάδου επικουρικής ασφάλισης του ΤΕΑΠΑΣΑ, ο κλάδος επικουρικής ασφάλισης του ΟΑΕΕ, ο τομέας επικουρικής ασφάλισης των αρτοποιών, ο τομέας επικουρικής ασφάλισης των πρατηριούχων υγρών καυσίμων, ο τομέας επικουρικής ασφάλισης μηχανικών και εργοληπτών, συμβολαιογράφων, δικηγόρων, ιδιοκτητών συντακτών και υπαλλήλων Τύπου του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, των ναυτικών (ΚΕΑΝ) του ΝΑΤ καθώς και του προσωπικού ιδρυμάτων εμπορικού ναυτικού (ΤΕΑΠΙΕΝ). Το ΕΤΕΑ θα λειτουργεί με ενιαία διοικητική και οικονομική οργάνωση. Παράλληλα προβλέπεται η κατάργηση των ειδικών φόρων τελών και εισφορών που αφορούν τους συμβολαιογράφους και τις συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων (κράτηση υπέρ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πολιτικών Συνταξιούχων).
Ληξιπρόθεσμα προς Ταμεία
Στη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία ορίζεται διετής αναστολή όσον αφορά την προσκόμιση βεβαίωσης και την παροχή εγγυήσεων ή εμπράγματων εξασφαλίσεων. Το επιτόκιο καθορίζεται ίσο με το ισχύον επιτόκιο αναφοράς για πράξεις αναχρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ήτοι 5%, και επιβάλλεται δύο μήνες μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου. Εξαιρούνται οφειλέτες με χρέη κάτω των 5.000 ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι είναι φυσικά πρόσωπα, η υπαγόμενη στη ρύθμιση οφειλή υπερβαίνει το 50% του δηλωθέντος ετήσιου εισοδήματος του οφειλέτη και η ακίνητη περιουσία είναι αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ.
Τα αρμόδια όργανα θα έχουν τη δυνατότητα να μειώνουν τον αριθμό των δόσεων (διάρκεια ρύθμισης) με βάση τα οικονομικά δεδομένα του οφειλέτη. Οι λεπτομέρειες θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.
Παράλληλα επεκτείνεται η εφαρμογή των χρηματικών ορίων που ισχύουν για το Δημόσιο, για την αναγκαστική είσπραξη οφειλών και στις υπηρεσίες του Κέντρου Είσπραξης Ανεξόφλητων Οφειλών, για την αναγκαστική είσπραξη καθυστερούμενων οφειλών προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης.