Νέες τουρκικές NAVTEX με στόχο την ΑΟΖ της Ελλάδος και της Κύπρου

Το κυριότερο θα ήταν τα αρνητικά μηνύματα που θα έστελνε προς τους Κούρδους και την προοπτική των διαπραγματεύσεων μαζί τους. Το ακροδεξιό κόμμα του Μπακτσελί δεν είναι έτοιμο να κάνει καμιά παραχώρηση στο θέμα της Τουρκικής ταυτότητας ώστε να καταστεί δυνατή μια συμφωνία με τους Κούρδους. Ο Ταγίπ Ερντογάν και το κόμμα του προβάλλουν ως ισχυρό τους χαρτί την κοινή Ισλαμική ταυτότητα, που μπορεί να περιέχει διαφορετικές εθνικές ταυτότητες, όπως το παλαιό σύστημα των μιλλέτ (εθνών) της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Πάνω στη βάση αυτή, θεωρούν ότι δεν θέτει πρόβλημα η αναγνώριση χωριστής Κουρδικής εθνικής ταυτότητας, η οποία θα μπορεί να συνυπάρχει με την Τουρκική, με υπερκείμενη την κοινή Ισλαμική ταυτότητα και κάτω από τη στέγη του ίδιου ενιαίου κράτους.

Οι αντιφάσεις αυτές και η θέληση του Ερντογάν να προωθήσει με κάθε τρόπο το πρόγραμμά του χωρίς συμβιβασμούς που το υποθηκεύουν, αφήνουν ως πιθανότερη διέξοδο τη διενέργεια νέων εκλογών.

Ο καθένας όμως γνωρίζει ότι η επανάληψη σε σύντομο χρόνο των εκλογών επιτείνει συνήθως το προηγούμενο αποτέλεσμα. Με τη λογική αυτή, το ΑΚΡ θα μπορούσε να υποστεί μια βαρύτερη ήττα. Εκτός και αν παρενέβαιναν στις νέες εκλογές άλλοι παράγοντες που θα επηρέαζαν σημαντικά το εκλογικό σώμα.

Ο καθένας μπορεί να προβλέψει ότι ένας, τουλάχιστον, από τους παράγοντες αυτούς θα μπορούσε να είναι μια νέα ένταση στις Ελληνο-Τουρκικές σχέσεις, με στόχο νέες «νίκες» και «επιτυχίες» του Ερντογάν στην προώθηση των στρατηγικών σχεδιασμών της Τουρκίας σε βάρος της Ελλάδος και της Κύπρου.

Είναι πολύ πιθανόν επομένως οι νέες NAVTEX που εξέδωσε η Άγκυρα και αφορούν την ΑΟΖ της Ελλάδος και της Κύπρου να έχουν σχέση και με τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στην Τουρκία και ειδικότερα με το ενδεχόμενο διεξαγωγής νέων εκλογών. Η εργαλειοποίηση των Τουρκικών σχεδιασμών για την ΑΟΖ της Ελλάδος και της Κύπρου για την εξυπηρέτηση και συγκυριακών εσωτερικών πολιτικών στόχων δεν πρέπει να δημιουργεί την εντύπωση ότι οι κινήσεις της Άγκυρας είναι μόνο για εσωτερική κατανάλωση και ότι δεν επιδιώκουν πάγιους Τουρκικούς στρατηγικούς στόχους.

Εξετάζοντας αναλυτικότερα τις νέες NAVTEX, είναι φανερό ότι αυτές έρχονται ς συνέχεια των NAVTEX που συνόδευσαν την εισβολή στην Κυπριακή ΑΟΖ του Τουρκικού ερευνητικού σκάφους «Barbaros». Η ανάκληση του «Barbaros» και η μη έκδοση νέας NAVTEX, μετά την εκπνοή της τελευταίας στις 4 Απριλίου 2015, συνδέεται με την επανάληψη των διακοινοτικών συνομιλιών. Η Ελληνική πλευρά ζητούσε ανάκληση της NAVTEX, που δέσμευε μεγάλη έκταση της Κυπριακής ΑΟΖ για σεισμογραφικές έρευνες, όπως επίσης του «Barbaros», που εκτελούσε τις έρευνες αυτές.

Η Άγκυρα έθετε από την πλευρά της δύο όρους. Πρώτον, περίληψη του θέματος του φυσικού αερίου στην ημερήσια διάταξη των διακοινοτικών συνομιλιών. Δεύτερον, αναστολή οποιασδήποτε δραστηριότητας για την αξιοποίηση από την Κυπριακή Δημοκρατία της Κυπριακής ΑΟΖ. Εναλλακτικά, η Άγκυρα εισηγούνταν τη «συνδιαχείριση» του φυσικού αερίου της Κύπρου, πάνω σε «ισότιμη» βάση, από τις δύο κοινότητες, ακόμη και πριν από τη λύση του Κυπριακού.

Ο Πρόεδρος της Κύπρου Νίκος Αναστασιάδης, «πειθόμενος» από εισηγήσεις του Αμερικανικού παράγοντα και από υποσχέσεις ότι αυτός θα πίεζε την Άγκυρα να ανακαλέσει τη σχετική NAVTEX και το «Barbaros», προέβη σε μια νέα ολέθρια υποχώρηση. Δέχθηκε να μπει το θέμα του φυσικού αερίου στις διακοινοτικές συνομιλίες, με μόνη επιφύλαξη να συζητηθεί τελευταίο, σε συνδυασμό με το εδαφικό.

Τα πράγματα δεν έμειναν, δυστυχώς, μόνο εκεί. Με παρέμβαση του ειδικού αντιπροσώπου του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ Έσπεν Μπαρθ Άιντα, ο οποίος λειτουργεί απροκάλυπτα ως εγκάθετος του Αμερικανικού και του Αγγλικού παράγοντα, υπό τη σημαία του ΟΗΕ, προεβλήθη η τρίμηνη διακοπή των εργασιών της κοινοπραξίας ΕΝΙ/KOGAS ως «παράθυρο ευκαιρίας» για τη σιωπηρή και άτυπη εκπλήρωση και του δεύτερου όρου που έθετε η Τουρκική πλευρά για την απόσυρση του «Barbaros» και την επανάληψη των διακοινοτικών συνομιλιών.

Η Ελληνική πλευρά δεν ανέλαβε επισήμως καμία δέσμευση. Παρουσιάζει μάλιστα την πρόοδο στην αξιοποίηση του κοιτάσματος Αφροδίτη στο οικόπεδο 12 ως απόδειξη ότι η Κύπρος συνεχίζει απρόσκοπτα την αξιοποίηση της ΑΟΖ. Η αλήθεια όμως είναι ότι το κοίτασμα Αφροδίτη του οικοπέδου 12 είναι κάτω από την προστασία του Ισραήλ και των ΗΠΑ, λόγω της εμπλοκής εταιρειών Αμερικανικών και Ισραηλινών συμφερόντων. Η Άγκυρα δεν τόλμησε γι’ αυτό ούτε να αμφισβητήσει ούτε να παρενοχλήσει τις εργασίες στο οικόπεδο αυτό, όπως έπραξε αργότερα με άλλες εταιρείες σε άλλα οικόπεδα.

Η Άγκυρα θεωρεί γι’ αυτό ότι η Ελληνική πλευρά, με τη διαμεσολάβηση του Έσπεν Μπαρθ Άιντα, έχει συναινέσει σιωπηρά στην αποχή από δραστηριότητες για την αξιοποίηση της ΑΟΖ και επιφυλάσσεται να αντιδράσει με την αποστολή εκ νέου του «Barbaros» στην περίπτωση που η Ελληνική πλευρά επαναλάβει τις εργασίες στην ΑΟΖ.

Εν τω μεταξύ, για να διατηρεί την πίεση στην Κύπρο αλλά και για να εγγράψει υποθήκες στην ΑΟΖ της Ελλάδος, στις κρίσιμες περιοχές του Νοτίου Αιγαίου και του Κρητικού Πελάγους, όπου εγείρει αξιώσεις, η Άγκυρα καταφεύγει εκ νέου στην τακτική των NAVTEX. Αγνοώντας τις Ελληνικές αντιδράσεις, επιχειρεί παράνομη πόντιση καλωδίων ΝΑ της Ρόδου, νοτίως του Καστελλόριζου και ανατολικά και νότια της Κρήτης. Η νέα αυτή Τουρκική πρόκληση, σε συνδυασμό με την επιχειρούμενη επιβολή Τουρκικών προδιαγραφών «λύσεως» στο Κυπριακό, με τις γνωστές Τουρκικές στρατηγικές επιδιώξεις στην Ελληνική ΑΟΖ και με τις εσωτερικές Τουρκικές πολιτικές εξελίξεις, είναι πολύ κακός οιωνός και πρέπει να σημάνει συναγερμό στην Ελληνική πλευρά, όσο και αν είναι απορροφημένη από το οικονομικό πρόβλημα. Οι κίνδυνοι δεν είναι μόνο οικονομικοί. Είναι επίσης γεωπολιτικοί και εθνικοί.


Σχολιάστε εδώ