Μπλόκο στην πώληση του 67% του ΟΛΠ στην Cosco

Στις συζητήσεις αυτές, όπως γράφτηκε, η κινεζική πλευρά διεμήνυσε ότι ο θεμέλιος λίθος για την εμβάθυνση της σινοελληνικής συνεργασίας είναι το λιμάνι του Πειραιά και κυρίως η κατάληξη του διαγωνισμού για το 67,7% του ΟΛΠ, που αυτήν τη στιγμή είναι στον αέρα.

Το λιμάνι, ακόμη κι αν δεν υπήρχαν οι εσωκομματικές διαφωνίες και οι έντονες και μαζικές αντιδράσεις όλων των τοπικών φορέων, δεν πωλείται από τη μια μέρα στην άλλη. Και αυτό, όπως αποδείχθηκε, στο Μαξίμου δεν το ήξεραν. Στη βιασύνη τους να βρουν πηγές ρευστότητας, δεν φρόντισαν να ενημερωθούν για τις εμπλοκές που υπάρχουν και τις υποχρεωτικές από τους νόμους διαδικασίες που πρέπει να τηρηθούν. Και τώρα ψάχνονται…

Κατ’ αρχάς, υπάρχει διεθνής διαγωνισμός σε εξέλιξη, που είχε προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και συμμετείχαν έξι εταιρείες, οι οποίες είχαν καταθέσει φάκελο με τα δικαιολογητικά που απαιτούσε η προκήρυξη. Από αυτές πέρασαν την πρώτη αξιολόγηση οι πέντε και στην τελική φάση μετέχουν μόνο οι τρεις, από τις οποίες η μία είναι η Cosco, με την οποία συζητά η κυβέρνηση, κάτι που μπορεί να προκαλέσει προσφυγές των άλλων δύο εταιρειών στα δικαστήρια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε συναντήσεις που είχαν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης, ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θόδωρος Δρίτσας αλλά και ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ Γιώργο Ανωμερίτη έγινε μακρά και αναλυτική συζήτηση γύρω από τις δυνατότητες που υπάρχουν για παραχώρηση του 51% του ΟΛΠ, λύση που αποτρέπει κάθε μορφής μονοπώλιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε και τηλεφωνική επικοινωνία του πρωθυπουργού με τον Γ. Ανωμερίτη, ο οποίος υποστηρίζει ότι πρέπει να καταρτισθεί ένα εθνικό πρόγραμμα για τα λιμάνια.

Η θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ είναι εναντίον της πώλησης του 67%, που είναι η καταστατική πλειοψηφία και καθιστά την Cosco ιδιοκτήτη, ενώ δεν είναι αντίθετος στην πώληση -ή παραχώρηση- του 51%. Όλα αυτά υπό την προϋπόθεση ότι θα λάβουν το ok της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Μέσα από αυτήν την κινητικότητα η κυβέρνηση θέλει να δείξει ότι προχωρούν οι ιδιωτικοποιήσεις, καθώς είναι από τις κύριες… μεταρρυθμίσεις που οι δανειστές απαιτούν να γίνουν εδώ και τώρα.

Να σημειωθεί ότι από την πώληση του 67% του ΟΛΠ το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να εισπράξει περί τα 350 εκατ. ευρώ, κάτι που αν συμβεί θα είναι τεράστιο σκάνδαλο δεδομένου ότι μετά τον «φιλικό διακανονισμό» με την Cosco η αξία του Προβλήτα Ι και ΙΙ είναι 1,1 δισ. ευρώ, όπως είχε δηλώσει δημόσια ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Εξάλλου, υπέρ της μετατροπής του Προβλήτα της κρουαζιέρας σε δημοτικό λιμάνι είναι ο Γ. Ανωμερίτης.

Κορκίδης: Είμαστε κι εμείς εδώ

Κόντρα στα σχέδια της κυβέρνησης για πώληση του ΟΛΠ στους Κινέζους βγήκε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος προτείνει με επιστολή του στον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς τη δημιουργία ενός κοινοπρακτικού σχήματος από φορείς των ΟΤΑ (δήμων), Επιμελητήρια, θεσμικούς φορείς και Ενώσεις χρηστών των υπηρεσιών του ΟΛΠ για την αγορά των μετοχών του 18,7%, ώστε να περιοριστεί το ποσοστό πώλησης σε ιδιώτη-διαχειριστή στο 49% και να παραμείνει το 51% των μετοχών στο Δημόσιο και σε θεσμικούς φορείς.

Έχουμε 3.784.810 ευρώ στο χέρι!

Ο κ. Κορκίδης υποστηρίζει ότι το ΕΒΕΠ έχει τα λεφτά, σημειώνοντας συγκεκριμένα τα εξής:

«Η συμμετοχή του Δήμου Πειραιά και των όμορων του λιμανιού δήμων, καθώς και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, μπορεί να είναι ένα σχήμα Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, που θα πλαισιώσει το management του ιδιώτη επενδυτή, ακριβώς όπως λειτουργεί με επιτυχία, σε άλλα μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου, όπως της Βαρκελώνης και της Μασσαλίας. Η συμμετοχή του ΕΒΕΠ μπορεί, σύμφωνα με ομόφωνη απόφαση του ΔΣ της 30/3/15, να γίνει άμεσα με την αξιοποίηση του «κουρεμένου» ομολόγου που διαθέτει στην Τράπεζα της Ελλάδος, με αξία κτήσης μερίδας 3.784.810,24 ευρώ, διαδικασία που προβλέπεται από την Επιμελητηριακή Νομοθεσία (επισυνάπτεται η ΥΑ 78030, άρθρο 1 παρ.2 και 12ε, ΦΕΚ 3586-31/12/2014)».

Προσθέτει ακόμα: «Με γνώμονα ότι το 96% των λιμανιών στην Ευρώπη είναι δημόσιας ιδιοκτησίας, που παραχωρούν τη λειτουργία τους, μέσω συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ενώ μόνο το 4% είναι ιδιωτικά, πιστεύουμε πως, ακολουθώντας το «ευρωπαϊκό» παράδειγμα, μπορούμε να δημιουργήσουμε στον Πειραιά ένα δυναμικό σχήμα τριμερούς συνεργασίας, μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και δύο παγκοσμίων παικτών, της πρώτης στον κόσμο ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας και ενός κινεζικού κολοσσού στις θαλάσσιες μεταφορές».

***

ΓΣΕΕ: Όχι στο ξεπούλημα

Την πλήρη αντίθεσή της στην ιδιωτικοποίηση των ΟΛΠ-ΟΛΘ, και συνολικά των λιμανιών της χώρας, εκφράζει με ανακοίνωσή της η ΓΣΕΕ, με την οποία διαμηνύει ότι «η εξαγγελία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης από το Πεκίνο για επιτάχυνση πώλησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, βρίσκει απέναντι ολόκληρο το συνδικαλιστικό κίνημα, τις αυτοδιοικητικές και κοινωνικές δυνάμεις, που εδώ και δύο χρόνια δίνουν αγώνα κατά της πώλησης των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Η κυβέρνηση καλείται, όπως δεσμεύτηκε στις προγραμματικές της δηλώσεις, να αποσύρει τους διαγωνισμούς πώλησης του μετοχικού κεφαλαίου των ΟΛΠ-ΟΛΘ και να επανεξετάσει το σύνολο των συμβάσεων».


Σχολιάστε εδώ