Το νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση και η μεταχείριση των πολυτέκνων
Στην παρ. 1 του άρθρου 1 του νομοσχεδίου ορίζεται ότι: «Σε νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας παρέχεται για το έτος 2015 δωρεάν ποσότητα ηλεκτρικού ρεύματος για την κύρια κατοικία τους έως 300 kwh μηνιαίως». Εδώ το νομοσχέδιο ακολουθεί την τακτική των υπουργών της προηγουμένης κυβερνήσεως. Χορηγεί δωρεάν ποσότητα ηλεκτρικού ρεύματος έως 300
kwh μηνιαίως για όλους ανεξαιρέτως! Δηλαδή θα έχει την ίδια ποσότητα δωρεάν ο άγαμος, την ίδια ο οικογενειάρχης και την ίδια και ο πολύτεκνος, όσα παιδιά και εάν έχει (4,6,7,9 κ.λπ). Η ΕΛΣΤΑΤ, με το από 13-10-2014 δελτίο Τύπου που είχε εκδώσει, είχε καθορίσει ότι το όριο φτώχειας για τον άγαμο ανέρχεται στα 5.023 ευρώ. Το ποσό αυτό, για τον καθορισμό των ορίων φτώχειας για τους οικογενειάρχες, προσαυξάνεται κατά 50% για τη σύζυγο και για κάθε τέκνο ηλικίας άνω των 14 και κατά 30% για κάθε τέκνο ηλικίας μέχρι 14 ετών.
Συνεπώς, η υπουργός κ. Φωτίου έπρεπε να καθορίσει τα 300 kwh μηνιαίως για την παροχή δωρεάν ηλεκτρικού ρεύματος, προσαυξημένα για τους οικογενειάρχες, κατά τα παραπάνω ποσοστά, αναλόγως με τη σύνθεση της οικογένειας τους. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι οικογενειάρχες και οι πολύτεκνοι θα είχαν, τουλάχιστον, την ίδια μεταχείριση με τους αγάμους, χωρίς να τυγχάνουν της προστασίας και της ειδικής φροντίδας, που επιτάσσει το άρθρο 21 του Συντάγματος!
Περαιτέρω, στο άρθρο 2 παρ. 1 και 3 του σχεδίου νόμου ορίζεται ότι: «Χορηγείται επίδομα ενοικίου σε έως 30.000 νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και δεν έχουν δυνατότητα στέγασης σε ιδιόκτητο ακίνητο εντός του δήμου της κύριας κατοικίας τους… Το παρεχόμενο επίδομα ενοικίου δεν υπερβαίνει μηνιαίως τα εβδομήντα (70) ευρώ ανά άτομο και τα διακόσια είκοσι (220) ανά πολυμελή οικογένεια». Εδώ δεν διευκρινίζεται ποια θεωρείται πολυμελής οικογένεια και ούτε υπάρχει στον νόμο τέτοιος ορισμός, σε αντίθεση με τον όρο πολύτεκνη οικογένεια, που καθορίζεται με τον ν. 3454/2006. Με αυτόν, όμως, τον τρόπο, ο πολύτεκνος, όσα παιδιά και εάν έχει, θα έχει την ίδια μεταχείριση με εκείνον που δεν είναι πολύτεκνος!
Ακόμη, το άρθρο 4 του παραπάνω νομοσχεδίου ορίζει ότι: «Στις παροχές των άρθρων 1 έως 3 δεν υπάγονται όσοι ήδη ωφελούνται από προγράμματα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Βοήθειας για τους Απόρους και από τον θεματικό στόχο 9 των Περιφερειακών Επιχειρησιακών προγραμμάτων». Η διάταξη αυτή πρέπει να αποσυρθεί, δεδομένου ότι αποκλείει τους πολυτέκνους, που μία φορά τον χρόνο παίρνουν ελάχιστα κιλά τροφίμων από το παραπάνω πρόγραμμα (δηλαδή με τέσσερα προστατευόμενα τέκνα παίρνουν πέντε κιλά φέτα, 1,5 κιλό κασέρι, 4,5 κιλά κεφαλογραβιέρα, 13 λίτρα λάδι κ.λπ.). Είναι δυνατόν η λήψη αυτών των ελάχιστων τροφίμων να αποκλείει τους πολύτεκνους από τις παραπάνω παροχές της δωρεάν παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, επιδόματος ενοικίου και σίτισης;
Η υπουργός κ. Φωτίου, στην ακρόαση των φορέων, κατά τη συνεδρίαση των αρμοδίων κοινοβουλευτικών επιτροπών της 10-3-2015, ύστερα από τις σχετικές παρατηρήσεις για το άρθρο αυτό του εκπροσώπου της ελληνικής Εκκλησίας π. Νικοδήμου και του γράφοντος -ως εκπροσώπου της ΑΣΠΕ-, δήλωσε ότι το άρθρο αυτό θα αναθεωρηθεί.
Τέλος, στο νομοσχέδιο δεν καθορίζονται τα ακραία όρια της φτώχειας, αφού καθορισμός τέτοιων ορίων δεν υπάρχει από την ΕΛΣΤΑΤ. Στην παραπάνω συνεδρίαση, μολονότι ζητήθηκε από την κ. υπουργό να δηλώσει ποιο είναι το ποσό της ακραίας φτώχειας, δεν απάντησε επί του θέματος αυτού. Έτσι, όμως, η κυβέρνηση καλλιεργεί ελπίδες, που στη συνέχεια θα διαψευστούν.