Ανεργία και δημογραφικό πρόβλημα

Έτσι δημιουργήσαμε 23 πανεπιστήμια σε μια μικρή χώρα όπως η δική μας -η Αγγλία έχει 20 μόνο πανεπιστήμια-, που θα αρκούσαν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες μιας χώρας όπως η Ρωσία. Εξάλλου υιοθετήσαμε και τον θεσμό των ΤΕΙ, αλλάξαμε τον χαρακτήρα τους και η φιλοδοξία μας είναι τα ΤΕΙ να γίνουν πανεπιστήμια. Αποτέλεσμα είναι ότι ελάχιστοι απόφοιτοι λυκείου εισέρχονται στην αγορά εργασίας για να εξασκήσουν κάποιο επάγγελμα, ενώ οι αμέτρητες χιλιάδες των αποφοίτων από τις πανεπιστημιακές σχολές παραμένουν άνεργοι και ζουν εις βάρος των οικογενειών τους και της κοινωνίας εν γένει.

Από τους φοιτητές, σήμερα, των ελληνικών πανεπιστημίων, ένα 10% περίπου ενδιαφέρεται για τις σπουδές του. Οι υπόλοιποι ενδιαφέρονται να εξασφαλίσουν ένα πτυχίο με οποιοδήποτε μέσο. Από το 10% αυτών των φοιτητών που ενδιαφέρονται για τις σπουδές τους, τουλάχιστον οι μισοί μετά τη λήψη του πτυχίου εγκαταλείπουν τη χώρα και μεταβαίνουν σε άλλες χώρες για να σταδιοδρομήσουν, καθώς βλέπουν ότι για τις περιορισμένες θέσεις που υπάρχουν τα κριτήρια για την πρόσληψή τους δεν είναι συνήθως αξιοκρατικά.

Είναι αξιοσημείωτο ότι και εις αυτές ακόμα τις ναυτικές σχολές, όπου η εργοδότηση είναι εξασφαλισμένη, δεν προσέρχονται αρκετοί μαθητές ή φοιτητές στις ανώτερες από αυτές τις σχολές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η κοινωνία δεν έχει αγαθή γνώμη για τη χειρωνακτική εργασία. Όμως η χειρωνακτική εργασία, όταν ασκείται με συνέπεια και επιμονή, είναι η μόνη που δίνει -με τα αποτελέσματά της- αξιοπρέπεια, πλούτο και ανεξαρτησία γνώμης.

Επομένως, αντί των πολλών πανεπιστημίων και αρκετών ΤΕΙ καλό θα ήταν να ιδρυθούν τεχνικές σχολές μέσης εκπαίδευσης, οι οποίες θα δώσουν τις γνώσεις εκείνες που χρειάζονται ώστε με την εργοδότηση των τροφίμων τους να συμβάλουν στην οικονομία της χώρας. Συνεπώς, καλό θα ήταν, σιγά σιγά, τα πανεπιστήμια να ελαττωθούν: 5-6 πανεπιστήμια, 2 πολυτεχνεία και μία αμιγώς οικονομική σχολή είναι αρκετά. Τα 8-10 ΤΕΙ που υπάρχουν καλό θα είναι να γίνουν πραγματικά ανώτερα τεχνολογικά ινστιτούτα, όπως ιδρύθηκαν και βοήθησαν τη Γερμανία να γίνει παγκόσμια οικονομική δύναμη. Από αυτά τα ΤΕΙ πρέπει να προέλθουν τα ανώτερα στελέχη που θα στελεχώσουν τις παραγωγικές μονάδες της χώρας.

Μια τέτοια παιδεία δεν θα βοηθήσει μόνο την οικονομική ανάπτυξη αλλά και τη δημογραφική κατάσταση της χώρας, γιατί ένας νέος που μπαίνει στην παραγωγή και έχει εργασία και αμοιβή είναι φυσικό να παντρευτεί και να κάνει παιδιά. Καιρός είναι να σταματήσουν οι εκάστοτε υπουργοί Παιδείας να υπερηφανεύονται ότι το 92% των μαθητών του λυκείου προσέρχονται για τις εξετάσεις που οδηγούν στα πανεπιστήμια. Η οικονομία της Ελλάδας μπορεί να απορροφήσει μόνο ένα 10-15% του αριθμού των αποφοίτων του λυκείου για πανεπιστημιακές σπουδές. Το πολύ να δεχθεί η χώρα 15-20%, όχι περισσότερους. Δεν είναι το πανεπιστημιακό πτυχίο που θα ζωογονήσει την ελληνική κοινωνία, αλλά η είσοδος όσο το δυνατόν περισσότερων νέων στην παραγωγική διαδικασία. Το κράτος, αν ενδιαφέρεται πράγματι για τους Έλληνες, μπορεί κάλλιστα να ιδρύσει μερικά μονοετούς φοίτησης κολέγια, στα οποία αντί της πανεπιστημιακής λεγόμενης μόρφωσης να μπορούν να φοιτήσουν όλοι όσοι θέλουν να ικανοποιήσουν την όποια επιθυμία τους για μάθηση.

Τη ζωή μου, από το 23ο έτος, την αφιέρωσα στην επιστήμη και παρόλο που δεν είχα την αναγκαία υποδομή κατάφερα με την εργατικότητα και τη σοβαρότητα να διακριθώ κάπως. Από το 5ο έως το 22ο έτος επικουρούσα τους φτωχούς αγρότες γονείς μου στις γεωργικές τους εργασίες. Στην επιστημονική μου διαδρομή δεν απόλαυσα το συναίσθημα ψυχικής υγείας και αξιοπρέπειας που έζησα δουλεύοντας χειρωνακτικά κοντά στη φύση.

Ας σκεφθούν τα σοβαρά αυτά θέματα όλοι όσοι διαμορφώνουν την κοινή γνώμη και να ξεχωρίσουμε επιτέλους την τυπική εκπαίδευση από την πραγματική παιδεία, η οποία διαμορφώνει θεσμούς και χαρακτήρες.


Σχολιάστε εδώ