Πάνε να κουκουλώσουν τις ευθύνες του ιταλού πλοιάρχου

Σύμφωνα με τους κύκλους αυτούς, το θέμα δεν είναι ούτε εθνικό ούτε για δημιουργία εντυπώσεων. Είναι καθαρά οικονομικό. Το πλοίο ανήκει σε ιταλό πλοιοκτήτη, τον Βισεντίνι, γόνο μεγάλης οικογένειας, ιδιοκτήτη ναυπηγείων και τεσσάρων ναυτιλιακών εταιρειών, ο οποίος όμως τα τελευταία χρόνια δεν πάει πολύ καλά οικονομικά. Στην περίπτωση που το πόρισμα της εισαγγελικής έρευνας αναφέρει ότι για τη μη έγκαιρη κατάσβεση της φωτιάς και την επέκτασή της σε όλο το πλοίο φέρει ευθύνες το πλήρωμα και ο πλοίαρχος και ότι λόγω ελλείψεων σε εξοπλισμό εκδηλώθηκε η φωτιά, τότε θα προκύψει αδικοπραξία της εταιρείας και οι αποζημιώσεις που θα κληθεί να πληρώσει ο πλοιοκτήτης θα είναι τεράστιες. Θα υπερβαίνουν κατά πολύ εκείνες που είναι υποχρεωμένη να καταβάλει η ασφαλιστική εταιρεία που καλύπτει το πλοίο. Για να μπορούν, λοιπόν, οι Ιταλοί να έχουν τον έλεγχο της κατάστασης, πήραν το πλοίο στο Πρίντεζι. Και η ελληνική πλευρά ίσως για τον ίδιο λόγο να μην αντέδρασε όπως θα έπρεπε. Γιατί έχει μεν ευθύνη ο πλοιοκτήτης, αλλά από τη στιγμή που θα γίνουν αγωγές και κατά της ΑΝΕΚ, θα είναι κι εκείνη υπόλογη. Αν και, όπως φαίνεται, οι ιταλικές αρχές πάνε να ενοχοποιήσουν την ΑΝΕΚ για την υπερφόρτωση, σε φορτηγά και επιβάτες. Αυτός, άλλωστε, ήταν ο λόγος του αλαλούμ με τις λίστες.

Αν καταφέρουν να αποδείξουν ότι η πυρκαγιά οφείλεται σε τυχαίο γεγονός, τότε θα τη «βγάλουν» όλοι καθαρή, μια και θα πληρωθούν μόνο οι αποζημιώσεις που καλύπτει η ασφαλιστική εταιρεία.

Ακόμα «καίνε» τα γκαράζ

Στο μεταξύ, τα γκαράζ του πλοίου ακόμα καίγονται, καθώς το λάδι το οποίο μετέφεραν οι περισσότερες νταλίκες δεν έχει εξαντληθεί, με αποτέλεσμα η φωτιά να διατηρείται «ζωντανή». Ακόμα και προχθές, ιταλοί πυροσβέστες επιχείρησαν να μπουν στα γκαράζ αλλά στάθηκε αδύνατον λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που έχουν αναπτυχθεί. Από το μεσημέρι της Παρασκευής η Ναυτική Πυροσβεστική Υπηρεσία της Ιταλίας, μια ειδική μονάδα που ασχολείται με παρόμοιες υποθέσεις, επιχειρεί να μειώσει τη θερμοκρασία στα γκαράζ, με ειδική μέθοδο ψεκασμού μεγάλης πίεσης με εκνεφωμένο νερό, και αν δεν πετύχει τίποτα θα προχωρήσει στη διάνοιξη τομής στο εξωτερικό τοίχωμα του πλοίου για να μπουν στο γκαράζ από το ύψος της αποβάθρας.

Σύμφωνα με κάποιες άλλες πληροφορίες, το πλοίο θα ρυμουλκηθεί τελικά στο λιμάνι του Μπάρι γιατί το λιμάνι του Πρίντεζι δεν έχει την… πολυτέλεια να έχει έναν προβλήτα κατειλημμένο για πολύ καιρό από ένα… κουφάρι. Πέραν του ότι ο ιταλός Εισαγγελέας που διενεργεί την έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας, έχει έδρα το Μπάρι και θα είναι πολύ εύκολο να μεταβαίνει στο πλοίο για να κάνει επιτόπιες αυτοψίες όταν κρίνει από την πορεία των ανακρίσεων ότι χρειάζονται.

Τα αίτια

Αν και δεν υπάρχει καμία ένδειξη για τα αίτια που προκάλεσαν την πυρκαγιά στο πλοίο, κύκλοι της Εισαγγελίας του Μπάρι ανέφεραν σε τοπικά ΜΜΕ, την περασμένη Δευτέρα, ότι αν δεν πρόκειται για δολιοφθορά, θα πρέπει να προσανατολιστούμε στο ενδεχόμενο να άναψαν τη φωτιά λαθρομετανάστες για να ζεσταθούν, όπως γίνεται συνήθως πια κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ή να έγινε κάποιο βραχυκύκλωμα στην πρίζα τροφοδοσίας κάποιου φορτηγού-ψυγείου, δεδομένου ότι τα πλοία της κατηγορίας του «Norman Atlantic» έχουν στα πλαϊνά τοιχώματα του γκαράζ πρίζες τροφοδοσίας με ηλεκτρικό ρεύμα των οχημάτων που μεταφέρουν. Όπως αποκάλυψε και ο Εισαγγελέας, και στο παρελθόν πολλές φορές έχει καταγγελθεί ότι γίνονται βραχυκυκλώματα στα συγκεκριμένα τροφοδοτικά κυκλώματα, είτε γιατί το φορτίο του ρεύματος που παίρνουν τα οχήματα είναι μεγαλύτερο και δεν έχουν σύστημα (μετασχηματιστή) να μειώσουν την τάση του είτε γιατί οι υποδομές τους είναι φθαρμένες.

Οι ίδιοι κύκλοι απέφυγαν να αναφερθούν στο ενδεχόμενο κάποιος οδηγός να κοιμήθηκε με αναμμένο τσιγάρο ή να άναψε εκείνος φωτιά για κάποιον λόγο στο όχημά του όταν βρισκόταν μέσα σ’ αυτό. Αν είχε συμβεί αυτό τότε θα προέκυπτε ευθύνη του πληρώματος, αφού απαγορεύεται την ώρα του ταξιδιού να είναι ανοιχτά τα γκαράζ. Τα ιταλικά ΜΜΕ τονίζουν ότι η φωτιά μπορεί να προήλθε και εξαιτίας της τριβής των οχημάτων μεταξύ τους, αφού για να χωρέσουν όλα, τα είχαν τοποθετήσει σχεδόν κολλητά στο γκαράζ, με αποτέλεσμα λόγω του σκαμπανεβάσματος να έρχονται σε επαφή μεταξύ τους, αλλά αυτό το ενδεχόμενο δεν φαίνεται να το αποδέχεται ο Εισαγγελέας, καθώς εκτιμά ότι, σύμφωνα με το πλάνο φόρτωσης, αν έρχονταν σε επαφή κάποια σημεία των φορτηγών, αυτά θα ήταν οι… μουσαμάδες.

Οι εμπειρογνώμονες, εξάλλου, επισημαίνουν ότι ένα από τα «μυστικά» του μοιραίου πλοίου είναι ο αριθμός των επιβατών του. Οι λίστες που έδωσε η ΑΝΕΚ δείχνουν ότι οι επιβάτες βρίσκονταν στο όριο του χειμερινού πρωτοκόλλου του πλοίου (σ.σ.: 498 ορίζει το πρωτόκολλο, 478 τους δίνει η εταιρεία), αλλά οι Ιταλοί, τόσο οι εμπειρογνώμονες όσο και οι Εισαγγελείς, πιστεύουν ότι ήταν πολύ περισσότεροι. Γι’ αυτό και «περνάνε» από… μικροσκόπιο τόσο τις λίστες όσο και τις καταθέσεις των επιζώντων.

Όλα τα ερωτήματα θα απαντηθούν -στο μέτρο του δυνατού- όταν μπουν οι εμπειρογνώμονες στα γκαράζ και διαπιστώσουν τι είχε γίνει το μοιραίο ξημέρωμα. Αν και οι διευκρινίσεις για τον αριθμό των επιβατών θα έρθουν μετά τις ταυτοποιήσεις των στοιχείων των θυμάτων με εκείνα που υπάρχουν στις λίστες και φυσικά μετά την αντιπαραβολή των ονομάτων των διασωθέντων με εκείνα που υπάρχουν στις καταστάσεις επιβίβασης. Κάτι που σίγουρα θα απαιτήσει πολύ χρόνο, με δεδομένο ότι ο ιταλικός κρατικός μηχανισμός δείχνει μία αδικαιολόγητη δυσκαμψία στην αντιμετώπιση του όλου θέματος.

Τι αποζημίωση θα πάρει ο κάθε επιβάτης

Σύμφωνα με πληροφορίες πάνω από 100.000.000 δολάρια θα δοθούν σε αποζημιώσεις για τους επιβάτες που ταξίδευαν με το «Norman Atlantic».

Οι αστικές ευθύνες θα καταβληθούν με βάση τη νέα διεθνή σύμβαση Passenger Liability Regulation (PLR) που περιορίζει τις αποζημιώσεις μεταξύ 361-578 χιλιάδων δολαρίων ανά επιβάτη, ανάλογα με τους όρους των εισιτηρίων. Η ίδια σύμβαση, σύμφωνα με τη διεθνή ναυτιλιακή επιθεώρηση TradeWinds, θέτει όριο αποζημίωσης ανά όχημα τα 18.400 δολάρια και ανά αποσκευές για κάθε καμπίνα τα 3.260 δολάρια.


Σχολιάστε εδώ