Ποσόστωση μόνο για μουσουλμάνους το θρήσκευμα
«Στην ειδική κατηγορία των υποψηφίων των προερχομένων από τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης εντάσσεται ο έλληνας πολίτης που, σωρευτικώς: α) είναι μουσουλμάνος το θρήσκευμα, β) έλκει την καταγωγή του από πρόσωπα ανήκοντα στη μειονότητα αυτή και γ) είναι εγγεγραμμένος στα δημοτολόγια δήμου της Θράκης ή άλλου δήμου της χώρας κατόπιν μετεγγραφής εκ του δήμου της Θράκης.
Δεν δύναται να υπαχθεί στην ειδική κατηγορία των ελλήνων πολιτών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης υποψήφιος, ο οποίος, αν και έλκει την καταγωγή από την μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, ως απόγονος έλληνα πολίτη της μειονότητας αυτής, δεν είναι μουσουλμάνος το θρήσκευμα».
Την παραπάνω ομόφωνη γνωμοδότηση εξέδωσε το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ύστερα από σχετικό ερώτημα του υπουργείου Παιδείας.
Το ερώτημα τέθηκε ύστερα από αίτηση γονέα υποψήφιας για εισαγωγή στα ΑΕΙ να βεβαιώσει η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας, εγγράφως, ότι «η υποψήφια αυτή, μαθήτρια της Γ’ Λυκείου ΓΕΛ της Αθήνας, ως θυγατέρα έλληνα πολίτη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης υπάγεται στην ειδική κατηγορία υποψηφίων ελλήνων πολιτών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».
Η Διεύθυνση Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας απάντησε, εγγράφως, στον ενδιαφερόμενο γονέα για τις ισχύουσες διατάξεις και τις κατ’ αυτές, απαραίτητες προϋποθέσεις, ένταξης υποψηφίων στην εν λόγω ειδική κατηγορία, κρίνοντας αναγκαία προϋπόθεση και τη θρησκευτική ιδιότητα του υποψηφίου.
Να σημειωθεί, ότι ο ενδιαφερόμενος γονέας επανήλθε, καταθέτοντας νέα αίτηση με την οποία επέμενε στην άποψη ότι το θρήσκευμα δε αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ένταξη της υποψήφιας στην εν λόγω ειδική κατηγορία και ζήτησε την ανάκληση του σχετικού εγγράφου της Διεύθυνσης Οργάνωσης και Διεξαγωγής Εξετάσεων.
Να υπενθυμίσουμε ότι το υπουργείο Παιδείας, με υπουργό τον Γιώργο Παπανδρέου, καθιέρωσε δια νόμου ειδική ποσόστωση 0,5% για τους μουσουλμάνους της Θράκης, στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, η οποία και εφαρμόστηκε πρώτη φορά το ακαδημαϊκό έτος 1996-1997.
Ο νόμος δίχαζε και εξακολουθεί να διχάζει, σχετικά με την αξία και την αποτελεσματικότητά του. Οι υποστηρικτές του επισημαίνουν ότι ο νόμος διευκόλυνε την εισαγωγή των μαθητών στα ελληνικά πανεπιστήμια, με δεδομένο ότι πριν από την καθιέρωσή του η εισαγωγή υποψηφίων από τη μειονότητα σε αυτά ήταν σχεδόν ανύπαρκτη και άρα βοηθά σε βάθος χρόνου στην ενσωμάτωση των νέων της μειονότητας στην ελληνική πραγματικότητα.
Στον αντίποδα γίνεται λόγος για έναν παράλογο νόμο που αντιμετωπίζει επιδερμικά η θρησκευτική μειονότητα στη Θράκη, με δεδομένο ότι η ελληνική Πολιτεία δε θέλησε να ενσκήψει ουσιαστικά στο μείζον ζήτημα της μειονοτικής εκπαίδευσης, αφήνοντας το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών ανενόχλητο -με όπλο τα μειονοτικά σχολεία- να εκτουρκίζει το σύνολο της μειονότητας.