Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο

Το θέμα αυτό συζητήθηκε στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ και τις απόψεις του κ. Κάμερον υποστήριξαν και άλλοι ηγέτες, όπως π.χ. οι πρωθυπουργοί της Ιταλίας Ματέο Ρέντσι και της Ολλανδίας Μαρκ Ρούτε. Η χώρα μας «καταδικάστηκε» να πληρώσει 89 εκατ. ευρώ και ο πρωθυπουργός της χώρας μας, που συμμετείχε στη Σύνοδο Κορυφής, σιώπησε ως γνήσιος Ευρωπαίος! Γιατί να στενοχωρηθεί; Ο έλληνας φορολογούμενος θα πληρώσει! Τελικά η Σύνοδος Κορυφής αποφάσισε το θέμα αυτό να συζητηθεί μέσα στον Νοέμβριο στη Σύνοδο του Ecofin. Και φυσικά όταν θα έχει αναλάβει το τιμόνι της ΕΕ η νέα, υπό τον Γιούνκερ, Κομισιόν. Φοροδιαφυγή από τα κράτη-μέλη;

2 Η διαπραγμάτευση για τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους της Ελλάδος θα είναι επίπονη, όπως δείχνουν οι τωρινές ενδείξεις. Τουλάχιστον αυτό δείχνει το αποτέλεσμα της συνάντησης της κυβερνητικής αντιπροσωπείας της χώρας μας με την ηγεσία του ΔΝΤ. Επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας ήταν, ως γνωστόν, ο υπουργός των Οικονομικών κ. Γκ. Χαρδούβελης, ο οποίος είχε και κατ’ ιδίαν ολιγόλεπτη συζήτηση με την κ. Λαγκάρντ. Η ηγεσία του ΔΝΤ περιόρισε τις φιλοδοξίες της ελληνικής κυβέρνησης για γρήγορη έξοδο της Ελλάδας από τα Μνημόνια και από την επιτήρηση της «τρόικας». Και στην περίπτωση που η χώρα μας καταφύγει στις αγορές για δανεισμό και θελήσει μια «προληπτική στήριξη» (για εγγύηση) αυτή θα συνοδεύεται από όρους (δηλαδή νέο Μνημόνιο) και επιθεωρήσεις εκ μέρους των εγγυητών, ήτοι της «τρόικας», ή του ΔΝΤ. Η τελική απόφαση θα ληφθεί από την ελληνική κυβέρνηση και αφού ολοκληρωθεί η τρέχουσα επιθεώρηση της οικονομίας μας από το κλιμάκιο της «τρόικας». Να γιατί η αποστολή αυτή στο ΔΝΤ στην Ουάσινγκτον χαρακτηρίστηκε από πολλούς φιάσκο. Προσωπικά νομίζω ότι ήταν ταξίδι αναψυχής. Γιατί το φλέγον θέμα της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους δεν συζητήθηκε καθόλου. Όλες οι απόψεις του ΔΝΤ για τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν γνωστές από καιρό. Τίποτε το νεώτερο. Και όμως ο κ. Χαρδούβελης δήλωσε ευχαριστημένος. Γιατί άραγε; Του είπαν τίποτε ευχάριστο και μας το κρύβει;

3 Ο γνωστός γάλλος οικονομολόγος Πασκάλ Λαμί, τέως πρόεδρος του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), δήλωσε προ ημερών ότι «η Ελλάδα διαθέτει δυνητικά τις προοπτικές να αναπτυχθεί κατά το πρότυπο της Σιγκαπούρης». Και συνέχισε ότι το λιμάνι του Πειραιά μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο για την οικονομία της χώρας. Όμως δεν αρκεί μόνον η γεωγραφική θέση του λιμανιού, αλλά προϋποτίθεται ότι θα έχει το θεσμικό πλαίσιο όχι μόνον για το θαλάσσιο εμπόριο, αλλά και για την εγκατάσταση μονάδων συναρμολόγησης και μεταποίησης και φυσικά να είναι και ανταγωνιστικό. Αυτά μας λέει ο τέως πρόεδρος του ΠΟΕ. Ασφαλώς εννοεί ότι ο Πειραιάς πρέπει να αναπτυχθεί και να καταστεί βιομηχανικό κέντρο μεταποίησης και συναρμολόγησης προϊόντων από χώρες της Ασίας που προορίζονται για τις αγορές της Ευρώπης. Το λιμάνι του Πειραιά μπορεί να οργανωθεί κατά το πρότυπο του λιμένα της Τεργέστης με τη δημιουργία ζωνών, όπως π.χ. ζώνη αποταμίευσης και διαμετακόμισης προϊόντων transit, ζώνη συναρμολόγησης, βιομηχανική ζώνη, ζώνη τροφοεφοδιασμού πλοίων κ.λπ. Αυτό συνιστά ο κ. Πασκάλ Λαμί. Και αυτά θα καταστήσουν το λιμάνι πύλη εισόδου, καθώς ο Πειραιάς διαθέτει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Χρειάζεται όμως γενναία χρηματοδότηση για τον εκσυγχρονισμό του. Και πέραν αυτών να φροντίσει η κυβέρνηση να δημιουργηθεί και το ανάλογο θεσμικό (νομικό) πλαίσιο λειτουργίας.


Σχολιάστε εδώ