Αντικαπνιστική εκστρατεία στα σχολεία
Σύμφωνα με αυτά:
* Το ποσοστό των μαθητών που δοκιμάζουν να καπνίσουν τσιγάρο ή άλλο είδος καπνίσματος υπερτετραπλασιάζεται μεταξύ Α’ Γυμνασίου (17,1%) και Γ’ Λυκείου (70,4%).
* Μεταξύ των ηλικιών 13 και 18 ετών το ποσοστό των μαθητών που καπνίζουν οκταπλασιάζεται (5,5% και 44,1% αντίστοιχα), ενώ οι μαθητές της Γ’ Λυκείου μεταβάλλονται από περιστασιακοί σε συστηματικοί καπνιστές.
* Το τσιγάρο, ο ναργιλές και το ηλεκτρονικό τσιγάρο κατέχουν τις πρώτες θέσεις προτίμησης καπνικών ειδών στη μαθητική κοινότητα, ενώ η πρόσβαση σε αυτά είναι εύκολη τόσο εντός όσο και εκτός σπιτιού.
* Ο βαθμός επίγνωσης της μαθητικής κοινότητας για τις καταστροφικές συνέπειες του καπνού είναι σχεδόν καθολικός, αλλά μόνο στα μισά σχολεία έχουν γίνει σχετικές δράσεις αγωγής υγείας για μια ζωή «χωρίς τσιγάρο».
* Πάνω από τους μισούς μαθητές που είναι συστηματικοί καπνιστές διαφωνούν με την εφαρμογή της απαγόρευσης του καπνίσματος σε κλειστούς δημόσιους χώρους ή ανοικτούς δημόσιους χώρους ειδικού ενδιαφέροντος.
* Οι εννιά στους δέκα όμως συμφωνούν ότι είναι ανθρώπινο δικαίωμα κάθε παιδιού, εφήβου και ενήλικα να μεγαλώνει και να ζει σε ένα περιβάλλον με καθαρό αέρα, χωρίς τον δηλητηριώδη καπνό του τσιγάρου ή άλλων προϊόντων καπνού.
* Το οικογενειακό, φιλικό και σχολικό περιβάλλον είναι οι βασικότεροι παράγοντες που επιδρούν στη συμπεριφορά των μαθητών όσον αφορά στο κάπνισμα.
Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής κατέδειξαν την ανάγκη της υλοποίησης προγραμμάτων κατά του καπνίσματος στα σχολεία, που γίνονται με τη συνεργασία των υπουργείων Υγείας και Παιδείας. Ο καθηγητής Παναγιώτης Μπεχράκης, επιστημονικός υπεύθυνος των Προγραμμάτων, παρουσιάζοντας τις βασικές αρχές υλοποίησής τους, τόνισε τα εξής: «Τα προγράμματα είναι ενταγμένα στις δράσεις του Κοινωνικού Σχολείου και στόχος τους είναι η δημιουργία ενός δικτύου σχολείων, εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων για την πρόληψη του καπνίσματος και την αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών στο κοινωνικό σύνολο. Η υλοποίησή τους στηρίζεται στην ενεργοποίηση του εξαίρετου εκπαιδευτικού δυναμικού της χώρας και περιλαμβάνει μια σειρά ενεργειών και δραστηριοτήτων που λαμβάνουν χώρα μέσα κυρίως στον σχολικό χώρο, με τη βοήθεια της βιωματικής μεθόδου. Επίσης, το ειδικά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό οπτικοακουστικό υλικό, που έχει εγκριθεί από το υπουργείο Παιδείας, υποστηρίζει τις δραστηριότητες, παρέχοντας ουσιαστικά εργαλεία στο έργο των εκπαιδευτικών». Ο κ. Μπεχράκης χαρακτηριστικά ανέφερε ότι «πίσω από κάθε ενήλικα καπνιστή που πεθαίνει από καρκίνο πνεύμονα ή που βασανίζεται από χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια κρύβεται ένας έφηβος, που κάποιος του έβαλε ένα τσιγάρο στο στόμα όταν ήταν μαθητής».