Αλαλούμ στο Βόρειο Αιγαίο!
Της είχε επιβάλλει ποινή αποκλεισμού ενός έτους από τους δημόσιους διαγωνισμούς και είχε διατάξει να εκπέσει η εγγυητική ύψους 1,5 εκατ. ευρώ που είχε καταθέσει ως εγγύηση καλής εκτέλεσης των συμβατικών της υποχρεώσεων. Γράφαμε τότε ότι η τακτική του υπουργού κατά της εταιρείας ήταν νομικά έωλη και αυτό θα επιβεβαιωνόταν από το δικαστήριο. Την περασμένη Τρίτη επιβεβαιωθήκαμε. Το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά έκανε δεκτό το αίτημα της ΝΕΛ και ανέστειλε τη 12μηνη ποινή που της είχε επιβάλλει ο υπουργός, ενώ ζήτησε να επιστραφεί και το 1,5 εκατ. ευρώ γιατί κακώς εξέπεσε η εγγυητική της, από τη στιγμή που η Διεύθυνση Μεταφορών του υπουργείου είχε εισηγηθεί να μην κηρυχθεί έκπτωτη γιατί εκτελούσε κανονικά τον τελευταίο καιρό τα δρομολόγιά της και δεν δημιουργούσε προβλήματα! Ωστόσο, παρότι το υπουργείο είχε αποκρύψει το έγγραφο αυτό, η εταιρεία το ανακάλυψε και το κατέθεσε στο δικαστήριο.
Από εκεί και πέρα το αλαλούμ είναι αναπόφευκτο. Γιατί με βάση τη δικαστική απόφαση το υπουργείο είχε δώσει με απευθείας ανάθεση τις επιδοτούμενες γραμμές της ΝΕΛ στην Hellenic Seaways και μάλιστα με τριπλάσιο τίμημα! Στη σύμβαση, όμως, της ανάθεσης υπήρχε όρος, όπως συμβαίνει σε όλες τις συμβάσεις των επιδοτούμενων γραμμών, να παύσει να ισχύει αν βρεθεί εταιρεία που βάζει στις ίδιες γραμμές πλοίο με ελεύθερη δρομολόγηση, δηλαδή χωρίς επιδότηση. Η ΝΕΛ δέχθηκε να δρομολογήσει πλοίο χωρίς επιδότηση. Το θέμα συζητήθηκε στο ΣΑΣ (Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών) την περασμένη Τρίτη το μεσημέρι. Ο υπουργός, μιλώντας στη Βουλή, κατά τη συζήτηση για την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, είχε πει ότι δεν πρόκειται να ξαναπάρει γραμμή η εταιρεία που ταλαιπώρησε τους νησιώτες, δηλαδή η ΝΕΛ και δεν θα υποκύψει στις πιέσεις που του ασκούνται. Το ΣΑΣ, όμως, που δικαίωσε την εταιρεία, δεν μπορούσε να παρανομήσει. Έτσι, με ψήφους 12 έναντι 9 έδωσε τις γραμμές του Βορειοανατολικού Αιγαίου και πάλι στη ΝΕΛ για ελεύθερη δρομολόγηση πλοίου της. Είναι χαρακτηριστικό ότι και οι δύο γενικοί γραμματείς του υπουργείου, οι κ. Μπούσιος και Ζωΐδης, δεν ευθυγραμμίστηκαν με τη γραμμή του υπουργού και ψήφισαν υπέρ του αιτήματος της ΝΕΛ!
Ο υπουργός Ναυτιλίας ήταν εμφανώς εκνευρισμένος μετά την απόφαση του ΣΑΣ και έλεγε πως δεν πρόκειται να την αποδεχθεί αναλαμβάνοντας προσωπικά την πολιτική ευθύνη. Προφανώς ξεχνά ότι υπάρχει και η ποινική ευθύνη. Δεν μπορεί να επιμένει να πληρώνει 500.000 ευρώ τον μήνα, όταν υπάρχει πλοίο που καλύπτει το δρομολόγιο χωρίς επιδότηση.
Χαμός στο ΣΑΣ
Φοβερά πράγματα ακούστηκαν κατά τη συνεδρίαση του ΣΑΣ. Ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaways Αντώνης Αγαπητός τόνισε ότι τη ΝΕΛ δεν την κήρυξε έκπτωτη από τις γραμμές του Β. Αιγαίου ο υπουργός, αλλά οι νησιώτες. Για να του απαντήσει ο νομικός σύμβουλος της ΝΕΛ: Την απόφαση της έκπτωσης και την ποινή των 12 μηνών που κρίθηκε παράνομη και ανακλήθηκε από τη Δικαιοσύνη δεν την υπογράφουν οι νησιώτες, αλλά ο υπουργός. Και οι νησιώτες έχουν μεν δικαίωμα να κρίνουν, αλλά δεν έχουν δικαίωμα να παρεμβαίνουν στις δρομολογήσεις.
Στο σημείο αυτό παρενέβη ο εκπρόσωπος της ΝΕΛ Γιάννης Αβραντίνης, ο οποίος αποκάλυψε ότι η απόφαση για να αφαιρεθεί η γραμμή από την εταιρεία του και να δοθεί με απευθείας ανάθεση στην Hellenic Seaways είχε ληφθεί από το καλοκαίρι και οι ιθύνοντες της εταιρείας το γνώριζαν, γι’ αυτό και αύξησαν τις καμπίνες του πλοίου τους από 70 σε 100, για να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της γραμμής, χωρίς μάλιστα να πάρουν άδεια μετασκευής, όπως προβλέπει ο νόμος.
Αλλαγές σε άλλες γραμμές
Το ΣΑΣ στην ίδια συνεδρίαση αποφάσισε επίσης ότι:
= Το πλοίο «ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ» του Βαγγέλη Βεντούρη φεύγει από τη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων και θα πάει στη γραμμή Ραφήνας-Άνδρου-Τήνου-Μυκόνου. Το πλοίο θα αλλάξει και όνομα και θα ονομάζεται πλέον «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ». Στη θέση του στις Δυτικές Κυκλάδες θα δρομολογηθεί το «ΠΗΓΑΣΟΣ» της Hellenic Seaways, που μέχρι τώρα εκτελούσε το δρομολόγιο Αγ. Κων/νου-Β. Σποράδων.
= Η εταιρεία ΛΕΒΑΝΤΕ, του ιδιοκτήτη γνωστής εταιρείας παροχής τηλεφωνικών πληροφοριών (11880), θα δρομολογήσει το νέο πλοίο της στη γραμμή Κυλλήνης-Κεφαλονιάς. Κάτι που σημαίνει ότι η γραμμή Πάτρας-Κεφαλονιάς δεν θα λειτουργήσει ούτε και του χρόνου, εκτός απροόπτου.
= Τα… ωραία θα γίνουν στην επόμενη συνεδρίαση του ΣΑΣ, που δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα πότε θα γίνει. Γιατί τρεις εταιρείες θα ζητήσουν τη γραμμή του «ΙΘΑΚΗ», που αποδρομολογήθηκε από Ραφήνα-Άνδρο-Τήνο-Μύκονο γιατί πουλήθηκε σε Καναδούς. Οι εταιρείες του Στεφάνου, του Ευγενίδη με τα «speed runners» και του Ηλιόπουλου, που θέλει να φέρει το αδελφό πλοίο του «HIGHSPEED 6», θα «κονταροχτυπηθούν» για να την πάρουν.