Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο

Η κ. Μέρκελ, όμως, που δεν ανέχεται κανένα άλλο κράτος-μέλος της Ευρωζώνης να έχει κλάδο περισσότερο αναπτυγμένο από τον αντίστοιχο γερμανικό, αποφάσισε να χτυπήσει την ελληνική πρωτιά στη ναυτιλία. Η γερμανική ποντοπόρος εμπορική ναυτιλία συνεχώς υποχωρεί και το μερίδιό της στη σχετική αγορά μειώνεται δραστικά. Έτσι οι γερμανοί επενδυτές είχαν σημαντικές ζημίες από τις επενδύσεις που έκαναν στη ναυτιλία της πατρίδας τους. Όταν η ελληνική εμπορική ναυτιλία συγκεντρώνει συνεχώς επενδυτές, η γερμανική χάνει. Αυτό οφείλεται στο ότι η γερμανική ναυτιλία δεν έχει παράδοση και τεχνογνωσία όπως η ελληνική, η οποία από αρχαιοτάτων χρόνων κυριαρχούσε στις θαλάσσιες μεταφορές. Η κ. Μέρκελ νομίζει ότι η ελληνική ναυτιλία οφείλει την άνοδό της σε ευνοϊκή μεταχείριση από την Ελλάδα λόγω ισχύουσας μειωμένης φορολογίας. Και επειδή αυτό δεν ισχύει, η κ. Μέρκελ προσπαθεί να αυξηθεί το φορολογικό βάρος των πλοίων με την καθιέρωση ενός αυστηρού φορολογικού νόμου που θα εφαρμόζεται σε όλα τα πλοία που θα ανήκουν σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης. Βέβαια, αυτό είναι δύσκολο, γιατί δεν υπάρχει ενιαία φορολογική πολιτική στην Ευρωζώνη. Σκοπός, όμως, της κ. Μέρκελ είναι να περιοριστεί η δραστηριότητα της ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας, για να μπορέσει να κερδίσει πόντους η γερμανική.

2 Ο ονομαστός νομπελίστας οικονομολόγος Paul Krugman με άρθρο του στο πρόσφατο μηνιαίο περιοδικό του ΔΝΤ, μιλάει για τη σημερινή κατάσταση της οικονομίας. Και διαπιστώνει ότι η ενεργός ζήτηση είναι εκείνη που θέτει σε κίνηση την παραγωγική μηχανή της οικονομίας. Στη διάρκεια της δεκαετίας του ’80 η αυξημένη ζήτηση ήταν εκείνη που εξασφάλισε και αυξημένη οικονομική δραστηριότητα. Όμως, είχε και μια δυσμενή επίπτωση, την αύξηση του χρέους των νοικοκυριών. Η οικονομική κρίση που ξέσπασε το 2008 και εξακολουθεί να ταλαιπωρεί ακόμη τις αναπτυγμένες δυτικές οικονομίες της Ευρώπης οφείλεται ακριβώς στο γεγονός ότι τα νοικοκυριά (και πρώτα στις ΗΠΑ) λόγω της υπερχρέωσής τους περιόρισαν σημαντικά την κατανάλωση, δηλαδή την ενεργό ζήτηση, η οποία με τη σειρά της επέφερε μείωση της παραγωγής και αύξηση της ανεργίας. Και φυσικά πρέπει να προσθέσουμε ότι η βασική συνέπεια ήταν η πτώση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών, των αναπτυγμένων οικονομιών της Δύσης. Ο Paul Krugman, γνωστός για τα φιλεργατικά και φιλοκοινωνικά αισθήματά του, μας πληροφορεί ότι το φαινόμενο της ζήτησης και της κατανάλωσης στις μη αναπτυγμένες χώρες όταν μειώνεται δεν προκαλεί πτώση του βιοτικού επιπέδου σε αυτές τις χώρες, δεδομένου ότι το βιοτικό τους επίπεδο είναι πολύ χαμηλό και δεν επιδέχεται περαιτέρω συρρίκνωση. Μήπως η διαπίστωση αυτή θα πρέπει να αξιοποιηθεί με προσπάθειες βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου των πολιτών των χωρών αυτών;

3 Οι καιρικές αλλαγές, ως αποτέλεσμα της καταστροφής του περιβάλλοντος, άρχισαν πλέον να αποτελούν αντικείμενο επιστημονικού ενδιαφέροντος. Και τούτο γιατί φέρνουν αναστάτωση του τρόπου ζωής και καταστροφές στον πρωτογενή τομέα της οικονομίας (γεωργία). Ο γνωστός καθηγητής Περιβαλλοντολογίας George A. Akerlof αποδίδει την καταστροφή του περιβάλλοντος στις κυβερνήσεις των μεγάλων κρατών, όσο και στη συμπεριφορά των πολιτών όλου του πλανήτη. Όλοι μας βιάζουμε το περιβάλλον και η φύση εκδικείται τους βιαστές της. Ο καθηγητής αποδίδει αυτή την καταστροφική συμπεριφορά των κυβερνήσεων και των πολιτών στην αδιαφορία όλων μας, να μορφωθούμε γύρω από τα προβλήματα και τις συνέπειες της καταστροφής του περιβάλλοντος. Και κάνει μια πολύ χαριτωμένη παρομοίωση: Η Γη μας, λέει, είναι ένα μωρό και έχει μια κουβέρτα για να προστατεύεται. Αυτή η κουβέρτα είναι η ατμόσφαιρα. Όταν εμείς καταστρέφουμε αυτήν την κουβέρτα, τότε η Γη μένει απροστάτευτη από τις επιδράσεις του ήλιου και των άλλων σωμάτων που υπάρχουν στο σύμπαν. Εμείς θα θέλαμε να αναρωτηθούμε όλοι μας: Τι περιβάλλον θα κληρονομήσουμε στα παιδιά μας και στα εγγόνια μας; Και πρέπει να σημειώσουμε ότι η προστασία του περιβάλλοντος απαιτεί τη λήψη ριζοσπαστικών μέτρων και ριζική μεταβολή της συμπεριφοράς των κυβερνήσεων σε θέματα προστασίας της φύσης.


Σχολιάστε εδώ