Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο
1
Η συνεργασία του ΟΛΠ με τους Κινέζους της Cosco ενίσχυσε σημαντικά τη διεθνή θέση του λιμανιού του Πειραιά. Εάν διευρυνθεί η συνεργασία με τους Κινέζους το λιμάνι του Πειραιά θα καταστεί σύντομα η μοναδική πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη. Και προς αυτήν την κατεύθυνση φαίνεται να κινείται και το ενδιαφέρον του ΟΛΠ και το ενδιαφέρον των Κινέζων. Εάν λοιπόν αυτές οι επιδιώξεις αμφοτέρων των συνεργαζομένων πλευρών πραγματοποιηθούν, τότε το λιμάνι του Πειραιά θα γίνει το μεγαλύτερο διεθνές ναυτιλιακό κέντρο της Ευρώπης. Και στην περίπτωση αυτή τα οικονομικά οφέλη είναι πολύ σημαντικά και για τον Πειραιά, αλλά και για τους Κινέζους. Αυτά τα προϊόντα που θα έρχονται από την Κίνα θα εφοδιάζουν όλες τις αγορές της Ευρώπης και επομένως από τον Πειραιά θα ξεκινάει ένα δίκτυο διανομής των εμπορευμάτων αυτών, που σημαίνει δημιουργία νέων θέσεων μόνιμης απασχόλησης. Ήδη πολλές ναυτιλιακές εταιρείες και εταιρείες μεταφορών άρχισαν να κινούνται για τη δημιουργία γραφείων τους στον Πειραιά, ώστε να συμμετάσχουν στο μεταφορικό έργο που πρόκειται να δημιουργηθεί. Πολλές επίσης εταιρείες με τροφοεφοδιασμούς των πλοίων θα ιδρυθούν στον Πειραιά, όπως ακριβώς έγινε και στην περίπτωση του νέου λιμανιού της Τεργέστης. Όλα αυτά θα σημαίνουν μια εποχή άνθησης για τον Πειραιά. Και τα ακίνητα θα αξιοποιηθούν και η ανεργία θα μειωθεί δραστικά και γενικά η αγορά του Πειραιά θα ανθίσει. Προς αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να κινηθούν, πέρα από τους κυβερνητικούς παράγοντες, και οι τοπικοί φορείς του Πειραιά (επιμελητήρια, δήμος κ.λπ.).
2
Ο διοικητής της ΕΚΤ κ. Μάριο Ντράγκι, σε πρόσφατες δηλώσεις του στο Μιλάνο, έδειξε το σωστό δρόμο για να πετύχει η Ευρώπη ανάπτυξη. Και επεσήμανε ότι θα πρέπει προς την κατεύθυνση αυτή να προσανατολιστεί η νομισματική πολιτική, οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις του Δημοσίου. Έμμεσα δηλαδή ο κ. Ντράγκι όχι μόνο συνιστά τη συμμετοχή του Δημοσίου στην αναπτυξιακή προσπάθεια με τη δημιουργία καινούργιων δημοσίων επιχειρήσεων, αλλά και απορρίπτει την ιδιωτικοποίηση δημοσίων επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας, που είναι βασικές στην αναπτυξιακή προσπάθεια. Όπως για παράδειγμα η ΔΕΗ, την οποία οι δικοί μας «εθνοσωτήρες» θέλουν να την τεμαχίσουν και να την πουλήσουν σε ιδιώτες. Και ξεχνούν ότι αποτελεί βασικό πυλώνα στην αναπτυξιακή προσπάθεια. Φυσικά, προς την κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να κινείται και η δημοσιονομική πολιτική και κυρίως η φορολογική. Η δήλωση αυτή του Ντράγκι έρχεται κόντρα στην πολιτική που θέλει η Γερμανία να επιβάλλει στο δημοσιονομικό τομέα. Και πρέπει να σημειώσουμε ότι λιτότητα και δημόσιες επενδύσεις δεν μπορούν να συνυπάρξουν. Η Γερμανία λοιπόν και ο Ντράγκι θα πρέπει να διαλέξουν ποια θα είναι η μελλοντική οικονομική πορεία των κρατών-μελών της Ευρωζώνης. Γιατί η Ευρωζώνη κινδυνεύει να βρεθεί σε κατάσταση ύφεσης.
3
Ο εκλεγείς από το Ευρωκοινοβούλιο νέος πρόεδρος της Κομισιόν κ. Γιούνκερ προέβη στην κατανομή των χαρτοφυλακίων, μεταξύ των νέων μελών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Με το δεδομένο ότι ο κ. Γιούνκερ προτάθηκε για πρόεδρος της Κομισιόν από τη Γερμανία και από την Ελλάδα, προκάλεσε αίσθηση η παραχώρηση στους εκπροσώπους της Γερμανίας χαρτοφυλακίων δευτερεύουσας σημασίας. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει και μεταβολή της πολιτικής της κ. Μέρκελ και του κ. Σόιμπλε. Απλά, επιθυμία της Γερμανίας ήταν να εμφανίζονται ως εμπνευστές των αντιλαϊκών μέτρων στα κράτη-μέλη που θίγουν τις οικονομίες τους, εκπρόσωποι άλλων κρατών. Στην εφαρμογή αυτής της γερμανικής επιδίωξης θα συμβάλει αποφασιστικά και ο γερμανός πρόεδρος του νέου Ευρωκοινοβουλίου, ο κ. Σουλτς, καθώς οι πράξεις της Κομισιόν θα περνούν πλέον από την κριτική του Ευρωκοινοβουλίου. Πάντως, τα μικρά βόρεια κράτη που ακολουθούν την πολιτική της Γερμανίας θα προβάλλουν και θα υποστηρίζουν την πολιτική της, ενώ θα εμφανίζεται η πολιτική αυτή ως δική τους. Αυτό είναι ένα τέχνασμα της Γερμανίας. Και φυσικά κανείς δεν πρόκειται να πιστέψει ότι τα μικρά κράτη-μέλη είναι αυτά που λαβαίνουν τις κρίσιμες αποφάσεις.