Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο
1
Για δεύτερη φορά η Ευρωπαϊκή οικονομία ζει σε κατάσταση φτηνού χρήματος. Στο παρελθόν οι τράπεζες παρακαλούσαν τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά να λάβουν δάνεια και διευκολύνσεις. Και φυσικά αυτό οδήγησε στην υπερχρέωση των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών. Η εμπειρία εκείνης της εποχής πρέπει να μας γίνει μάθημα, τώρα που για δεύτερη φορά πρόκειται να ξαναβρεθούμε σε κατάσταση προσφοράς φτηνού χρήματος. Η τόσο σωστή απόφαση του Ντράγκι και της διοίκησης της ΕΚΤ να διαθέσει 500 δισ. ευρώ για την αύξηση ρευστότητας της αγοράς των κρατών-μελών της Ευρωζώνης και μάλιστα με το χαμηλό επιτόκιο 0,15% το οποίο υιοθέτησε. Η απόφαση της ΕΚΤ είναι πολύ σωστή, η εφαρμογή της όμως θα είναι εξίσου σωστή; Οι τράπεζες θα πάρουν το φτηνό χρήμα. Θα το διαθέσουν όμως στις επιχειρήσεις με χαμηλό επιτόκιο; Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Τράπεζα της Ελλάδος και ο διοικητής της κ. Στουρνάρας αυτήν την εποχή μελετούν τις προϋποθέσεις της χορήγησης των δανείων στις επιχειρήσεις, ώστε να φτάσουν τα ευρώ αυτά στην αγορά και να κινηθεί η οικονομία με την αύξηση της ζήτησης και της κατανάλωσης. Επειδή τα μέτρα της χορήγησης δεν έχουν ακόμη επισήμως ανακοινωθεί, επειδή δεν έχουν οριστικοποιηθεί, ας ελπίσουμε ότι θα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, ώστε να βοηθήσουν την ελληνική οικονομία να ανακάμψει.
2
Η ποντοπόρος ελληνική ναυτιλία και τα προβλήματά της μας έχουν απασχολήσει κατ’ επανάληψη από τη στήλη μας αυτή. Αφορμή για το σημερινό μας σχόλιο μας έδωσε η πληροφορία ότι οι ελληνικές συστημικές τράπεζες θα χρηματοδοτήσουν τις εφοπλιστικές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων. Το ελληνικό εφοπλιστικό λόμπι έχει τις μεγαλύτερες παραγγελίες για τη ναυπήγηση καινούργιων πλοίων. Και ακόμη διατηρεί παγκοσμίως την πρώτη θέση στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων τα οποία ανανεώνει και τα μεταποιεί. Πέραν αυτών των εργασιών τα πλοία χρειάζονται επισκευές, φρεσκαρίσματα και εφοδιασμούς με διάφορα σταθερά ή αναλώσιμα εφόδια. Είναι ένας τζίρος ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών που καλύπτει έναν τζίρο 60 περίπου δισ. ευρώ ετησίως και άνω. Όλες αυτές οι εργασίες που γίνονται στα ελληνικά πλοία και οι ναυπηγήσεις νέων ελληνικών πλοίων πραγματοποιούνται σε ναυπηγεία κυρίως και σε ναυπηγοεπισκευαστικές βάσεις της Κίνας και της Ιαπωνίας. Οι χώρες αυτές χρηματοδοτούν την εκτέλεση των εργασιών και απαιτούν οι εργασίες αυτές να εκτελούνται στις δικές τους σχετικές επιχειρήσεις. Η χώρα μας διαθέτει την υποδομή για να εκτελέσει όλες αυτές τις εργασίες, από τη ναυπήγηση καινούριων πλοίων μέχρι τον εφοδιασμό και την επισκευή των μεταχειρισμένων. Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά ναυπηγεία τα οποία αδρανούν. Και η ναυπηγοεπισκευαστική βάση του Περάματος ουσιαστικά βρίσκεται σε κατάσταση διάλυσης. Η πρωτοβουλία λοιπόν των ελληνικών τραπεζών να δοθούν δάνεια στις εφοπλιστικές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων πρέπει να συνδεθεί με τον όρο της εκτέλεσης των εργασιών σε ελληνικές επιχειρήσεις.
3
Η αμερικανική κοινωνία παρουσιάζει μια έξαρση εγκληματικότητας. Η έξαρση αυτή καταλήγει στον εφοδιασμό των αμερικανών πολιτών με όπλα. Πολλοί από αυτούς αναγκάζονται να αγοράζουν όπλα για να υπερασπίσουν τη ζωή τους και τη ζωή των μελών της οικογένειάς τους καθώς και την περιουσία τους. Και άλλοι αγοράζουν για να σκοτώσουν τους συνανθρώπους τους, και μάλιστα αθώα παιδιά στα σχολεία. Ο Πρόεδρος Ομπάμα θέλησε να περιορίσει την οπλοφορία και την οπλοχρησία των αμερικανών πολιτών, αλλά και οι δύο προσπάθειές του απέτυχαν και οδήγησαν στην έξαρση των πωλήσεών όπλων. Είναι μια παθογένεια της αμερικανικής κοινωνίας που δημιουργήθηκε από την ελευθερία της οπλοφορίας που ίσχυσε στις ΗΠΑ για πάρα πολλά χρόνια. Δυστυχώς, πολλές κυβερνήσεις της χώρας αυτής με τις πολιτικές επιλογές τους κατάφεραν να αυξήσουν την εγκληματικότητα. Σ’ αυτό συνέβαλε και η εκτεταμένη μετανάστευση από ξένες χώρες κυρίως από Ευρώπη και Αφρική και όπως απεδείχθη αυτοί οι μετανάστες ήσαν επιρρεπείς στην παραβατικότητα.