Εθνική ανάγκη αλλαγών εδώ και τώρα στην εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων της Θράκης

Μεταξύ των μέτρων που προτείνονται είναι η ενίσχυση της προσχολικής αγωγής, η παράλληλη λειτουργία δημόσιων και μειονοτικών σχολείων, η επέκταση του θεσμού των ιεροδιδασκάλων και η διεύρυνση του προγράμματος των ελληνικών δημόσιων σχολείων σε ολόκληρο το εύρος της Θράκης. Έτσι μπορεί να βελτιωθεί η εκπαίδευση των μουσουλμάνων Ελλήνων της Θράκης και να διασφαλισθεί ο σεβασμός της πολιτιστικής, θρησκευτικής και γλωσσικής τους ταυτότητας.

Ο βασικός στόχος των προτάσεων, όπως τονίζουν, είναι η παροχή σε όλους τους νέους της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων των μουσουλμανοπαίδων, της δυνατότητας παρακολούθησης της ίδιας δημοτικής εκπαίδευσης σε δημόσια ελληνικά σχολεία.

Επιδίωξη της Πολιτείας οφείλει να είναι η ομαλή και αποτελεσματική πορεία όλων των νέων στη δευτεροβάθμια και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και η ενσωμάτωσή τους στην κοινωνία, με σεβασμό στη θρησκευτική τους ταυτότητα.

Σήμερα, στους μουσουλμάνους που ζουν στη Θράκη συμπεριλαμβάνονται οι Πομάκοι, οι Αθίγγανοι, οι Τούρκοι, οι Κιρκάσιοι, οι τουρκόφωνοι Σουδανοί (στην ΠΕ Ξάνθης), οι τουρκόφωνοι Ρομά, οι ορεινοί Τσιτάκηδες, οι Κιρτζαλήδες και άλλοι, οι οποίοι συνυπάρχουν στη Θράκη από τους πρώτους αιώνες της οθωμανικής κατάκτησης. Τα παιδιά αυτών των μουσουλμάνων ελλήνων πολιτών εκπαιδεύονται στα λεγόμενα «μειονοτικά σχολεία».

Τα μειονοτικά σχολεία αποδείχτηκε στην πράξη ότι είναι σχολεία μειονεκτικά, σχολεία ημιμάθειας. Επίσης, λειτούργησαν ρατσιστικά εις βάρος των μουσουλμάνων ελλήνων μαθητών, εφόσον δεν παρέχεται προς αυτούς η ίδια εκπαίδευση που προσφέρεται προς τους υπόλοιπους πολίτες αυτής της χώρας.

Το χειρότερο, όμως, είναι ότι οι μουσουλμάνοι έλληνες μαθητές, μέσα από τη μειονοτική εκπαίδευση, γκετοποιούνται σε σχέση με την ευρύτερη κοινωνία, καθώς η ελλιπής εκπαίδευση που τους παρέχεται δυσχεραίνει τη σχολική τους απόδοση στις ανώτερες βαθμίδες εκπαίδευσης. Όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν πως όταν οι απόφοιτοι των μειονοτικών δημοτικών σχολείων φτάνουν στο γυμνάσιο αδυνατούν να ενταχθούν στο δημόσιο γυμνάσιο, εφόσον δεν έχουν διδαχθεί στην ελληνική γλώσσα βασικά μαθήματα του κορμού του αναλυτικού προγράμματος, όπως τα Μαθηματικά.

Το υπουργείο Παιδείας οφείλει να εξασφαλίσει ισότιμη εκπαίδευση για όλους τους πολίτες της Θράκης, χριστιανούς και μουσουλμάνους. Για τη διδασκαλία των μητρικών γλωσσών της μειονότητας (τουρκική, πομακική, ρομανί) πρέπει να ιδρυθούν φροντιστηριακά τμήματα, που θα λειτουργούν πέραν του ενιαίου αναλυτικού σχολικού προγράμματος. Έτσι μόνο θα συνδυάζεται η προστασία των μητρικών γλωσσών με τη σωστή και επαρκή εκμάθηση όλων των γνωστικών αντικειμένων.

Είναι καιρός η Ελληνική Πολιτεία να αγκαλιάσει τους μουσουλμάνους έλληνες μαθητές σαν πραγματικά παιδιά της. Να μην τους θεωρεί στην πράξη ξένο σώμα ή πολίτες δεύτερης κατηγορίας, αλλά να τους προσφέρει ισότιμη με τα άλλα παιδιά εκπαίδευση. Το μεγάλο πρόβλημα που απασχολεί τους έλληνες μουσουλμάνους της Θράκης σήμερα είναι το ζήτημα της δημόσιας ελληνικής εκπαίδευσης για τα παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας. Για παράδειγμα, στα Πομακοχώρια της Ξάνθης λειτουργούν μόνο μειονοτικά σχολεία και δεν δίνεται η δυνατότητα στους πομάκους γονείς να εγγράψουν τα παιδιά τους σε δημόσια ελληνικά σχολεία στο χωριό τους. Πολλοί γονείς αναγκάζονται να μεταφέρουν καθημερινά τα παιδιά τους στην Ξάνθη για να παρακολουθήσουν τα δημόσια ελληνικά σχολεία. Παρότι έχουν διατυπωθεί πολλά αιτήματα μουσουλμάνων γονέων για δημιουργία δημόσιων σχολείων στη Θράκη, οι αρμόδιες Αρχές δεν έχουν ενεργοποιηθεί, όπως θα όφειλαν.

Ως προς την εκπαίδευση των μουσουλμάνων Ελλήνων, η Ελληνική Πολιτεία θα πρέπει να πάρει άμεσα εκπαιδευτικά μέτρα που θα ενισχύσουν την ελληνομάθεια των μουσουλμάνων μέσα από τη δημόσια εκπαίδευση, για να μπορούν να λειτουργήσουν ως ισότιμοι έλληνες πολίτες.

Επισημαίνουμε ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μείωση του αριθμού των μαθητών που φοιτούν σε μειονοτικά σχολεία, μείωση του ποσοστού σχολικής διαρροής και θεαματική αύξηση του αριθμού των μουσουλμάνων μαθητών που φοιτούν σε δημόσια γυμνάσια, δημόσια λύκεια και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ο μαζικός προσανατολισμός των μουσουλμάνων της Θράκης προς τη δημόσια εκπαίδευση αποδεικνύει την επιθυμία τους να πάρουν τα παιδιά τους την ίδια εκπαίδευση με τα άλλα ελληνόπουλα που παρακολουθούν τα δημόσια ελληνικά σχολεία.

Η Ελληνική Πολιτεία οφείλει βάσει του Συντάγματος να ιδρύσει ΠΑΝΤΟΥ δημόσια σχολεία με το ίδιο πρόγραμμα σπουδών όπως και στην υπόλοιπη επικράτεια, που να συνυπολογίζουν τις ιδιαίτερες γλωσσικές και μαθησιακές ανάγκες των παιδιών. Σε πρώτη φάση, κρίνεται αναγκαία η άμεση λειτουργία των τεσσάρων δημόσιων ελληνικών δημοτικών σχολείων που ιδρύθηκαν από το υπουργείο Παιδείας στα τέσσερα Πομακοχώρια της ορεινής Ξάνθης το 2008.

Είναι επίσης αναγκαίο να διδάσκεται σε ειδικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς το γλωσσικό ιδίωμα των μαθητών (πομακικά, ρομανί, τουρκικά), καθώς και το πολιτισμικό υπόβαθρο των μουσουλμάνων μαθητών.


Σχολιάστε εδώ