Ποιοι ωφελήθηκαν από την «εκ παραδρομής» νομοθέτηση;
Είναι δυνατόν ο νομοθέτης να θεσπίζει νόμους παρά τη βούλησή του, δηλαδή εκ παραδρομής;
Στο ερώτημα αυτό ο υπουργός Δικαιοσύνης απαντά καταφατικά. Αναγνωρίζει ότι με τη νομοθετική πρωτοβουλία που ανέλαβε για την αντικατάσταση του άρθρου 263 α του Π.Κ. δεν ήθελε να καταργήσει την περ. δ’ της παρ. 1 του άρθρου αυτού, πλην όμως στη νέα διάταξη αυτή παραλείφθηκε εκ παραδρομής. Αντιθέτως, η Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος με την από 12/6/2014 ανακοίνωσή της θεωρεί την πρωτοβουλία αυτή ύποπτη γιατί υπηρετεί σκοπούς πέραν της διασφαλίσεως του δημοσίου συμφέροντος.
Ανεξάρτητα όμως από το χαρακτηρισμό αυτής της πρωτοβουλίας είτε ως αθώας παραδρομής είτε ως ύποπτης μεθόδευσης, ένα είναι το ζήτημα που πρέπει να μας απασχολήσει.
Υπάρχουν εκκρεμείς ποινικές υποθέσεις οι οποίες διώκονται με βάση την εν λόγω καταργημένη διάταξη στις οποίες θα εφαρμοσθούν κατ’ επιταγή του Συντάγματος οι ευεργετικές συνέπειες της κατάργησης του αξιοποίνου.
Με άλλα λόγια υπάρχουν κατηγορούμενοι για πράξεις διαφθοράς (απιστία, υπεξαίρεση, παράβαση καθήκοντος, παθητική δωροδοκία κ.λπ.) που επικαλούμενοι την έστω και εκ παραδρομής ευνοϊκή για αυτούς νομοθετική μεταβολή θα επιτύχουν είτε την απαλλαγή τους είτε τη βελτίωση της θέσης τους. Μεταξύ των υποθέσεων αυτών συμπεριλαμβάνονται οι ποινικές διώξεις για τα εξοπλιστικά, για τα ελληνικά ναυπηγεία, για τον ΟΤΕ, για τις ΜΚΟ κ.ο.κ.
Ο υπουργός διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχουν. Οι Εισαγγελείς αφήνουν υπόνοιες περί του αντιθέτου. Για να διαλυθούν λοιπόν με τρόπο αξιόπιστο οι πλάνες και οι καχυποψίες αυτές ένας δρόμος υπάρχει: Να διαταχθεί από την Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διαπιστωθεί α) αν εκκρεμούν ποινικές υποθέσεις που διώκονται με βάση την καταργημένη εκ παραδρομής διάταξη, β) ποιες είναι αυτές, σε περίπτωση που βρεθούν, γ) είναι δυνατή η στοιχειοθέτηση ποινικής ευθύνης για όσους παραμελήσουν το καθήκον του προηγούμενου ελέγχου του νομοσχεδίου ώστε να αποτραπεί μια τέτοια παραδρομή που μας ντροπιάζει όλους.