Να καταργηθούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις!

1. Καταγράφηκε αυτοκτονία μαθητή στη Βόρεια Ελλάδα που συνδέθηκε με το άγχος των υποψήφιων για τις εξετάσεις.

2. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο κατάργησης των Πανελλαδικών κάνοντας λόγο για «ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».

3.Τις προηγούμενες μέρες η υπουργός Παιδείας της Ιταλίας Στεφανία Τζιαννίνι εξήγγειλε κατάργηση των εξετάσεων για την εισαγωγή στις ιατρικές σχολές -των τελευταίων εξετάσεων που είχαν απομείνει στην Ιταλία για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις στη χώρα μας αποτελούν από μόνες τους ένα τεράστιο πρόβλημα. Aς αναφέρουμε δύο από τα κύρια χαρακτηριστικά του:

Α) Την απόλυτη στρέβλωση των πραγματικών προτιμήσεων και κλίσεων των υποψήφιων φοιτητών. Όπου λ.χ., ενώ ένας φοιτητής θέλει να σπουδάσει Ιατρική, δηλώνει -όπως συνηθίζεται- μια σειρά από, π.χ., 20 σχολές και τελικά μπορεί να καταλήξει σε κάποια σχολή ενός επαρχιακού ΤΕΙ, η οποία μπορεί να είναι καλή μεν, αλλά στην πραγματικότητα πολύ μακριά από την αρχική προτίμησή του. Σε περσινή έρευνα, το 90% των φοιτητών του Μαθηματικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών δήλωσαν ότι η αρχική τους προτίμηση ήταν άλλη και ότι τυχαία βρέθηκαν στο τμήμα αυτό!

Β) Την τεράστια φοροδιαφυγή. Όλες οι ελληνικές οικογένειες γνωρίζουν τι εννοούμε: Υπέρογκα έξοδα σε ατέλειωτα φροντιστήρια και σε ιδιαίτερα μαθήματα, με αμοιβές που στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι υψηλότατες και δεν φορολογούνται. Σύμφωνα με χονδροειδείς εκτιμήσεις, το ποσό της φοροδιαφυγής αυτής ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Και αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να γίνεται πλέον ανεκτό μέσα στη μεγάλη οικονομική κρίση που βιώνουν σήμερα όλοι οι έλληνες πολίτες.

Το μοντέλο του Βελγίου

Η δική μας πρόταση στηρίζεται σε παρεμφερές σύστημα που ισχύει στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως π.χ. το Βέλγιο, και περιγράφεται ως εξής:

1. Μέχρι τις 15 Ιουλίου κάθε έτους οι απόφοιτοι λυκείου υποβάλλουν στο υπουργείο Παιδείας ηλεκτρονική αίτηση όπου δηλώνουν μία (1) και μόνο μία σχολή στην οποία επιθυμούν να εισέλθουν, π.χ. κάποιος δηλώνει το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Πανεπιστημίου Πατρών.

2. Μέχρι το τέλος Αυγούστου το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται τις αιτήσεις και ανακοινώνει τα τελικά αποτελέσματα. Εδώ προκύπτουν δύο περιπτώσεις

Α. Οι λεγόμενες σχολές χαμηλής ζήτησης, όπου ο αριθμός των αιτήσεων υποψηφίων φοιτητών είναι μικρότερος από τις προβλεπόμενες θέσεις εισαγωγής στην αντίστοιχη σχολή. Όσοι, λοιπόν, έχουν κάνει τέτοια αίτηση εισάγονται απευθείας στη σχολή προτίμησής τους ως κανονικοί φοιτητές και ακολουθούν στη συνέχεια το πρόγραμμα σπουδών τους.

Β. Οι λεγόμενες σχολές υψηλής ζήτησης. Εδώ ο αριθμός των αιτήσεων υποψηφίων φοιτητών είναι μεγαλύτερος από τις προβλεπόμενες θέσεις εισαγωγής στην αντίστοιχη σχολή.

Στην περίπτωση αυτή, όσοι έχουν κάνει αίτηση εγγράφονται ως προσωρινοί φοιτητές, παρακολουθούν τα μαθήματα του πρώτου εξαμήνου και στο τέλος του εξαμήνου, δηλαδή τον Ιανουάριο κάθε έτους, δίνουν εξετάσεις στα μαθήματα αυτά του πρώτου εξαμήνου. Οι εξετάσεις διεξάγονται την ίδια ημερομηνία και με τα ίδια θέματα για τις ομοειδείς σχολές. Για όλες τις Σχολές Πολιτικών Μηχανικών, π.χ., οι εξετάσεις διεξάγονται την ίδια ημερομηνία και με τα ίδια θέματα τα οποία συντάσσει αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Παιδείας. Η βαθμολόγηση των θεμάτων γίνεται από επιτροπή του υπουργείου Παιδείας, για να διασφαλιστεί η απόλυτη αντικειμενικότητα. Στη συνέχεια ανακοινώνονται τα αποτελέσματα:

Όσοι φοιτητές κόβονται έστω και σε ένα μάθημα αποκλείονται από την περαιτέρω συνέχιση των σπουδών τους.

Όσοι περνούν όλα τα μαθήματα, συνεχίζουν στο δεύτερο εξάμηνο σπουδών.

Στο τέλος του οποίου δίνουν εξετάσεις, με παρόμοιο τρόπο, στα μαθήματα του δευτέρου εξάμηνου.

Από εκεί και πέρα γίνεται το τελικό ξεκαθάρισμα: Ας υποθέσουμε ότι στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών δήλωσαν αρχικά 600 φοιτητές – ενώ ο επίσημος αριθμός των εισακτέων είναι 180.

Με τη λήξη του πρώτου εξαμήνου και μετά τη διεξαγωγή των εξετάσεων πρώτου εξαμήνου, αυτοί έστω ότι περιορίζονται σε 300, οι οποίοι συνεχίζουν στο δεύτερο εξάμηνο σπουδών. Με τις εξετάσεις του δεύτερου εξαμήνου από τους 300 επιλέγονται τελικά οι 180, αυτοί δηλαδή που συγκέντρωσαν τη μεγαλύτερη βαθμολογία στα αντίστοιχα μαθήματα.

Οι υπόλοιποι απομακρύνονται και χάνουν οριστικά το δικαίωμά συνέχισης των σπουδών τους.

3. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε απόφοιτος λυκείου θα μπορεί να επαναλάβει για μία δεύτερη χρονιά το προηγούμενο σύστημα. Εάν αποτύχει και στη δεύτερη χρονιά, τότε χάνει οριστικά το δικαίωμα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οπωσδήποτε, με το προτεινόμενο σύστημα δημιουργούνται δυσκολίες που όμως είναι αντιμετωπίσιμες, όπως λ.χ., η συσσώρευση προσωρινών φοιτητών στο πρώτο έτος σπουδών στις σχολές υψηλής ζήτησης. Με ευθύνη των ίδιων των πανεπιστημίων μπορεί να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα αυτό, δηλαδή με την ενίσχυση των διδασκαλιών του πρώτου έτους, με την εξεύρεση πρόσθετων διδασκόντων και πρόσθετων αιθουσών κ.λπ.

Σημειώνεται ότι με την πάροδο του χρόνου και με την επικράτηση του νόμου προσφοράς και ζήτησης θα αποκατασταθεί ισορροπία όσον αφορά τις επιλογές των υποψηφίων φοιτητών, ενώ θα αποκαλυφθούν και οι σχολές μηδενικής ζήτησης, που ίσως… δεν θα έπρεπε να υπάρχουν.

Το υπουργείο Παιδείας ας αναλάβει πρωτοβουλίες.


Σχολιάστε εδώ