Δώσαμε 362 εκατ. ευρώ χωρίς να γίνει καμιά εργασία για τα υποβρύχια!
Με την τροπολογία το Ελληνικό Δημόσιο αναθέτει στο Πολεμικό Ναυτικό τον έλεγχο… και την ευθύνη της παραλαβής των υποβρυχίων. Το ωραίο είναι ότι η τροπολογία κατατέθηκε με το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος για τα… υδατορέματα. Να θυμίσουμε ότι πρόκειται για τα υποβρύχια Πιπίνος, Ματρώζος, Κατσώνης, Ωκεανός, τα οποία σύμφωνα με τον ν. 3885/2010 ανήκουν κατά κυριότητα στο Ελληνικό Δημόσιο και για τα οποία έχει εξοφληθεί σχεδόν το 100% του συμβατικού τιμήματος μέχρι και τον Μάιο του 2011, οπότε διεκόπησαν με απόφαση του τότε ΥΕΘΑ οι περαιτέρω πληρωμές λόγω μη εκτέλεσης των εργασιών.
Με την τροπολογία ρυθμίζονται μεταξύ άλλων: Το θέμα της κατοχής των υποβρυχίων από το ΠΝ, η ολοκλήρωσή τους και η ανύψωση της ελληνικής σημαίας, η χωρίς αντάλλαγμα χρήση των ειδικών εγκαταστάσεων των ΕΝΑΕ από το ΠΝ για την εκτέλεση των εργασιών, το ζήτημα της απασχόλησης του προσωπικού των ΕΝΑΕ και η καταβολή των αμοιβών τους από το ΠΝ, το δικαίωμα του ΠΝ να συνάψει απευθείας συμβάσεις εκτέλεσης συγκεκριμένων εργασιών με τους υποκατασκευαστές ΤΚ και HDW κ.ά. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΥΕΘΑ Δημήτρης Αβραμόπουλος διευκρίνισε, κατά τη συζήτηση στη Βουλή, ότι η ελληνική κυβέρνηση απαίτησε με πράξεις καταλογισμού την επιστροφή του συνόλου των ποσών που κατέβαλε το Ελληνικό Δημόσιο από το 2010 μέχρι τον Μάιο του 2011, ύψους 362 περίπου εκατομμυρίων ευρώ, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων, γιατί στην αντίστοιχη περίοδο δεν εκτελέστηκαν οι συμβατικά προβλεπόμενες εργασίες. Επιπλέον, αποκάλυψε ότι από τις πράξεις καταλογισμού που ήδη κοινοποιήθηκαν, το Ελληνικό Δημόσιο θα προσφύγει στα αρμόδια δικαστήρια και θα διεκδικήσει την «είσπραξη και του τελευταίου ευρώ από τους ιδιοκτήτες των Ναυπηγείων που ζημιώθηκε το Ελληνικό Δημόσιο».
Πάντως, η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αφήνει ένα ορθάνοικτο παράθυρο υπέρβασης του κόστους, αφού αναφέρει ότι: «Ενδέχεται να προκληθεί πρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού από τυχόν υπέρβαση του προϋπολογισθέντος ποσού των 75,5 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση των υποβρυχίων». Η παράγραφος αυτή «κρύβει» τη ζοφερή πραγματικότητα. Όπως είχαμε σημειώσει, υπάρχει το -απευκταίο μεν, αλλά σοβαρό- ενδεχόμενο, η παρατεταμένη ακινησία των υποβρυχίων να έχει επιφέρει βλάβες σε δίκτυα και ηλεκτρονικά συστήματα αυτών, που η επισκευή τους θα ανεβάσει κατά πολύ το κόστος. Συνεπώς αποδεικνύεται… σοφός ο νομοθέτης!