Μπλόκο στην παράδοση του λιμανιού του Πειραιά στην Cosco

Μόνο που είναι πολύ πιθανό αυτοί οι σχεδιασμοί να μην ευοδωθούν… Γιατί όλα τα Επιμελητήρια, όλοι οι Εμπορικοί και Επαγγελματικοί Σύλλογοι, όλοι οι επιστημονικοί φορείς του Πειραιά, με πρώτο τον Δικηγορικό Σύλλογο, καταθέτουν προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με την οποία ζητούν την αναστολή των διαδικασιών που έχει ξεκινήσει το ΤΑΙΠΕΔ. Το βασικό θέμα, σύμφωνα με εκτιμήσεις πολλών συνταγματολόγων και νομικών, είναι αν το Τμήμα Αναστολών του ΣτΕ θα κάνει αποδεκτό το αίτημα, οπότε θα παγώσει η κατάθεση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Αντίθετη με τη μορφή της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ που προωθεί η κυβέρνηση, η οποία οδηγεί στην παράδοση του πρώτου λιμανιού της χώρας ιδιοκτησιακά στην Cosco, με την αγορά του 67% των μετοχών και τη δημιουργία ιδιωτικού μονοπωλίου, είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία μέσω της Επιτροπής Ανταγωνισμού θέτει θέμα δεσπόζουσας θέσης, τονίζοντας ότι δεν μπορεί να μην υπάρχουν και άλλοι ιδιώτες επιχειρηματίες. Για αυτόν, μάλιστα, τον λόγο δεν ενέκρινε την κατασκευή του δυτικού τομέα του Γ’ προβλήτα του λιμανιού από την κινεζική εταιρεία.

Κατά της πώλησης των μετοχών είναι και η ESPO (Ένωση Λιμένων Ευρώπης), η γενική συνέλευση της οποίας πραγματοποιήθηκε στις 27 Μαρτίου στα γραφεία του ΟΛΠ, όπου επαναλήφθηκε η πάγια γραμμή της, ότι η ιδιωτικοποίηση πρέπει να γίνεται μέσω παραχωρήσεων, με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση των λιμανιών, και όχι μέσω πώλησης μετοχών. Σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση κινείται το ΤΑΙΠΕΔ, με την κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των Κινέζων πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Και άλλο δώρο, αξίας 250.000.000 ευρώ!

Να θυμίσουμε ότι πέρυσι το καλοκαίρι, στην τελετή εγκαινίων της ανατολικής πλευράς του προβλήτα 3, το χατίρι που έκανε ο πρωθυπουργός στον κινεζικό όμιλο για την κατασκευή σταθμού εμπορευματοκιβωτίων ήταν η… χαλάρωση του πιο ουσιώδους όρου της σύμβασης παραχώρησης του 2008, η μη καταβολή στην ουσία του εγγυημένου ετήσιου ανταλλάγματος. Είχαν, δε, το θράσος οι κυβερνώντες -και τα φερέφωνά τους- να εμφανίσουν τη συμφωνία αυτή ως πολύ συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο, αποκρύπτοντας το ότι τα επιπλέον κεφάλαια, των περίπου 250 εκατ. ευρώ, που θα επένδυε η Cosco είναι λιγότερα από αυτά που εξοικονομεί από την αναστολή, τη μη καταβολή του ετήσιου εγγυημένου ανταλλάγματος, το οποίο θα αρχίσουν να καταβάλλουν οι Κινέζοι όταν η ελληνική οικονομία επανέλθει στο επίπεδο του 2008.

Ως τότε δεν θα υπάρχει καταβολή ούτε ενός ευρώ! Και αυτό ονομάστηκε φιλικός διακανονισμός από τα γνωστά παπαγαλάκια. Ευτυχώς, αυτή η σκανδαλώδης συμφωνία δεν έχει γίνει ακόμη αποδεκτή από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού παραβιάζει κατάφωρα θέματα δικαίου ανταγωνισμού. Η απώλεια αυτών των εσόδων από την καταβολή του εγγυημένου ανταλλάγματος οδήγησε την κυβέρνηση να δώσει εντολή στο ΤΑΙΠΕΔ να προκηρύξει τον διαγωνισμό πώλησης του ΟΛΠ. Καλούνται, λοιπόν, οι ανά τον κόσμο ενδιαφερόμενοι να διαγωνιστούν σε δύο φάσεις για την απόκτηση του ΟΛΠ, χωρίς να έχει ακόμη ξεκαθαριστεί εάν τελικά θα επικυρωθεί ή όχι ο προαναφερόμενος «φιλικός» διακανονισμός.

Τα κόλπα…

Διαβάζοντας κανείς την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, εύλογα απορεί. Δεν θα ήταν δυνητικά μεγαλύτερο το προσφερόμενο αντάλλαγμα και πιο διαφανής η όλη διαδικασία εάν ο διαγωνισμός προέβλεπε την εκδήλωση ενδιαφέροντος και τις οικονομικές προσφορές μαζί, σε μία και μοναδική φάση;

Σίγουρα ναι, και με περιορισμένες δυνατότητες υπαναχώρησης του πλειοδότη. Γιατί, λοιπόν, μια διαδικασία πώλησης μετοχών μιας κερδοφόρας εταιρείας όπως ο ΟΛΠ να γίνει σε δύο φάσεις;

Προφανώς, για να ξέρει η πλευρά των Κινέζων από την πρώτη φάση, που δεν αφορά οικονομική προσφορά, τους πιθανούς αντιπάλους της και να προσαρμόσει ανάλογα τη στρατηγική της στη δεύτερη φάση.

Και η κατάληξη είναι η δημιουργία ιδιωτικού μονοπωλίου στις εμπορευματικές δραστηριότητες του ΟΛΠ, αφού με τη σύμβαση παραχώρησης θα διαχειρίζεται τους δύο από τους τρεις προβλήτες του λιμανιού και θα αναλάβει και τον προβλήτα 1!

Και αυτό θα έχει δυσμενέστατες επιπτώσεις στο εμπόριο και στην ανταγωνιστικότητα των προϊόντων από μια πιθανή υπέρμετρη τιμολόγηση των υπηρεσιών που θα προσφέρει η Cosco στο εγχώριο εισαγόμενο και εξαγόμενο φορτίο.

Η εύνοια των κυβερνώντων προς τα συγκεκριμένα συμφέροντα είναι ξεκάθαρη.


Σχολιάστε εδώ