Λύση, αλλά με πολλά αν, για τα υποβρύχια…

Όπως είπε ο υπουργός, το ΥΠΕΘΑ πέτυχε, μέσα από μια σύντομη επαφή με τους υπευθύνους των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, την αποσύνδεση και αποδέσμευση του αμυντικού κομματιού, που είναι η παραλαβή των Υ/Β, από το υπόλοιπο κομμάτι που αφορά τη λειτουργία και το μέλλον του Σκαραμαγκά, το οποίο αφορά πλέον το υπουργείο Ανάπτυξης. Ανέφερε ότι αυτό θα γίνει καταβάλλοντας το ποσό των 75,5 εκατομμυρίων ευρώ, που βρίσκεται ήδη δεσμευμένο στον προϋπολογισμό του υπουργείου. Όπως διευκρίνισε, για να το πετύχει αυτό, το υπουργείο Άμυνας προέβη στις εξής ενέργειες:

• Διαχώρισε την υπόθεση της παραλαβής των Υ/Β από τις διαφορές της πώλησης των Ναυπηγείων και ενήργησε για την προστασία των χρημάτων που κατέβαλε για τη ναυπήγηση των Υ/Β μέχρι τότε (δηλαδή 2,5 δισ. ευρώ).

• Καταλόγισε, για πρώτη φορά, στα ΕΝΑΕ και στις εταιρείες που εμφανίσθηκαν ως επενδυτές, το σύνολο των ποσών που καταβλήθηκαν από το 2010 έως τα μέσα του 2011, θεωρώντας ότι καταβλήθηκαν αχρεωστήτως.

• Προσέφυγε στο Πρωτοδικείο με ασφαλιστικά μέτρα κατά των ΕΝΑΕ για να εξασφαλιστεί η συντήρηση των Υ/Β τα οποία είχαν εγκαταλειφθεί.

• Κατέστησε σαφές στην ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ ότι είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι να αποζημιώσουν το Ελληνικό Δημόσιο για κάθε ζημία των Υ/Β που προκαλείται από τον εγκλωβισμό τους στα κλειστά Ναυπηγεία.

• Και τέλος έδωσε εντολή στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους να επεξεργασθεί τα σχετικά νομικά ζητήματα για την προάσπιση των συμφερόντων του Δημοσίου δικαστικά.

Κάτω από το βάρος των ενεργειών αυτών, ο λιβανέζος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Ισκαντάρ Σάφα, ζήτησε να συναντήσει τον ΥΕΘΑ. Η συνάντηση -όπως γράψαμε στο προηγούμενο φύλο μας- έγινε παρουσία και του υπουργού Ανάπτυξης, του Α/ΓΕΝ και άλλων παραγόντων του υπουργείου, την 25η Φεβρουαρίου 2014, σε αίθουσα του ΓΕΝ. Κατά τη συνάντηση αυτή, ο Δημήτρης Αβραμόπουλος κατέστησε σαφές ότι για το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν υφίσταται θέμα διαπραγμάτευσης για τα Υ/Β, για όσο διάστημα εκκρεμεί αγωγή του κατά του Ελληνικού Δημοσίου, για όσο ο Σάφα δεν αναγνωρίζει την υποχρέωση να επιστρέψει στο Ελληνικό Δημόσιο τα αχρεωστήτως εισπραχθέντα ποσά για τα δύο νέα Υ/Β 214, τα οποία δεν έχουν καν ξεκινήσει και για τα υλικά που δεν έχουν παραδοθεί και έχουν εξοφληθεί. Από την πλευρά του -όπως έγινε γνωστό- ο Ισκαντάρ Σάφα δήλωσε ότι, ούτως ή άλλως, δεν τον ενδιαφέρουν από μόνα τους τα Υ/Β, εάν δεν επιλυθεί το όλο θέμα των Ναυπηγείων, δηλαδή η διαφορά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να μπορούν να παίρνουν και στρατιωτικές παραγγελίες ξένων κρατών και, βέβαια, να έχουν τη δυνατότητα χρήσης της περίφημης Δεξαμενής Νο 5. Μάλιστα, ο Σάφα έδωσε τη συγκατάθεσή του ώστε το ΠΝ να χρησιμοποιήσει τον ειδικό χώρο των ΕΝΑΕ και το αρμόδιο προσωπικό για να ολοκληρωθούν οι δοκιμές, ενώ έδωσε, επιπλέον, γραπτές οδηγίες προς τους εκπροσώπους των ΕΝΑΕ και προς τους υπεργολάβους της HDW να τεθούν στη διάθεση του Πολεμικού Ναυτικού προκειμένου να ολοκληρωθούν τα Υ/Β. Τώρα, πια, την ευθύνη έχει το ΠΝ, το οποίο σύντομα καλείται να αξιολογήσει την κατάσταση των εγκαταλελειμμένων υποβρυχίων, να προσδιορίσει την έκταση των ζημιών, να προβλέψει τα κόστη επισκευών και να προχωρήσει στην ολοκλήρωση και αποκατάστασή τους. Αξιωματικός, πάντως, των υποβρυχίων εκτιμούσε ότι τα 75 εκατομμύρια που είναι δεσμευμένα δεν φθάνουν ούτε για τα δύο υποβρύχια… Οψόμεθα…

Προκλητικός ο Βενιζέλος

«Χαίρομαι γιατί έγινε αυτό που είχα προτείνει στην τελευταία σχετική συζήτηση στη Βουλή. Η ευθεία επαφή με τη διοίκηση των ΕΝΑΕ, στο πλαίσιο του νόμου του 2010, έδωσε γρήγορα(!) αποτελέσματα…». Με αυτή την απίστευτη δήλωση απάντησε από την Τεχεράνη, όπου βρισκόταν για επίσημη επίσκεψη, ο υπουργός Εξωτερικών Ευάγγελος Βενιζέλος, αναφερόμενος φυσικά στην ανακοίνωση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου για τη συμφωνία που επήλθε με τα Ναυπηγεία για τα τέσσερα υποβρύχια του ΠΝ.

Μόνο που η πρόταση δεν ήταν δική του, αλλά του Πολεμικού Ναυτικού, που «είδε κι αποείδε» και αποφάσισε να πάρει την κατάσταση στα χέρια του. Έτσι, εδώ και μήνες, με εμπεριστατωμένες εισηγήσεις προσπάθησε και τελικά έπεισε την πολιτική ηγεσία για το αυτονόητο, να παραλάβει το ίδιο το ΠΝ τα «δικά» του υποβρύχια και με τη βοήθεια των εργαζομένων στα ΕΝΑΕ και της HDW να ολοκληρώσει την «στοιχειωμένη» παραγγελία. Όπερ και εγένετο.

Η στήλη μάλιστα εξασφάλισε… περσινό έγγραφο του ΓΕΝ, που εισηγείται αυτά που δήθεν πρότεινε ο Μπένι…


Σχολιάστε εδώ