Επανέρχεται η διάταξη-σκάνδαλο για τη Eurobank!
Η διοίκηση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ζήτησε, με επιστολή στην «τρόικα», να δοθεί τέλος στην αναίτια, όπως τονίζει, καθυστέρηση δημοσιοποίησης των αποτελεσμάτων των τελευταίων τεστ αντοχής ώστε να προσδιορισθούν οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών.
Αυτή η αναίτια, πράγματι, καθυστέρηση έχει προκαλέσει αντιδράσεις όλων των διοικήσεων των συστημικών τραπεζών που βιάζονται να ξεκαθαρίσει το τοπίο, σε σχέση με τις ανάγκες τους για πρόσθετα κεφάλαια. Η «τρόικα», ως τώρα, δεν επιτρέπει να χρησιμοποιηθεί το βασικό σενάριο για τον υπολογισμό των αναγκών που οδηγεί σε ένα «λογικό» ποσό κεφαλαιακών αναγκών, της τάξεως των 5 δισ. ευρώ, και θεωρεί προτιμότερο να χρησιμοποιηθεί το «κακό» σενάριο βάσει του οποίου οι ανάγκες ανεβαίνουν στα 8 δισ. ευρώ.
Όλες αυτές οι διαπραγματευτικές θέσεις εκτιμάται ότι συνδέονται με την επιδίωξη της «τρόικας» να μην απομείνει «πλεόνασμα» στα κεφάλαια του ΤΧΣ, το οποίο η κυβέρνηση θα επιδιώξει να αξιοποιήσει για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού της διετίας 2014-2015. Το δεύτερο θέμα, για το οποίο το ΤΧΣ ζήτησε επιτάχυνση των αποφάσεων της «τρόικας», είναι το πολυσυζητημένο νομοσχέδιο για τη λειτουργία του Ταμείου με το οποίο θα προσδιορισθεί το πλαίσιο μιας προσπάθειας γρηγορότερης, από όσο προβλεπόταν αρχικά, ιδιωτικοποίησης των τραπεζών. Ο κ. Σκλαβούνης δήλωσε ότι χρειάζεται σαφήνεια στο θέμα αυτό, η οποία θα λειτουργήσει θετικά για την Αγορά και για τους επενδυτές που διατηρούν έντονο ενδιαφέρον για τοποθέτηση των κεφαλαίων τους στην Ελλάδα. Η Αν. Σακελλαρίου τόνισε πως η απουσία ενός επαρκούς νομικού πλαισίου εμποδίζει το ΤΧΣ από την εκπλήρωση της υποχρέωσής του να διατηρήσει την αξία του ενεργητικού και να διευκολύνει την επιστροφή τους στον ιδιωτικό τομέα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτές οι δηλώσεις παραπέμπουν, σε ό,τι αφορά τη Eurobank, στη νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέπει στις τράπεζες που βρίσκονται υπό την «ομπρέλα» του ΤΧΣ να προχωρούν σε αυξήσεις κεφαλαίου, διαμορφώνοντας ελεύθερα, με βάση τις συνθήκες της Αγοράς, τις τιμές διάθεσης. Αυτό στην περίπτωση της Eurobank σημαίνει ότι θα διατεθούν νέες μετοχές σε τιμή 80% χαμηλότερη από την τιμή διάθεσης μετοχών στο ΤΧΣ, με αποτέλεσμα η συμμετοχή του Ταμείου στην τράπεζα να υποχωρήσει από το 95% στο 50%. Αυτή τη ρύθμιση, σύμφωνα με πληροφορίες, πολλοί κυβερνητικοί βουλευτές αρνούνται να την ψηφίσουν, ιδιαίτερα σε μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδο. Παρά ταύτα, φαίνεται ότι η διοίκηση του ΤΧΣ θέλει την επαναφορά της για να προχωρήσει η αύξηση κεφαλαίου της Eurobank όπως ακριβώς την έχει σχεδιάσει η διοίκηση της τράπεζας, χωρίς να κατηγορηθούν τα στελέχη του ΤΧΣ ότι επέτρεψαν μια αύξηση η οποία προκάλεσε ζημία στο Ταμείο, άρα και στο Δημόσιο.
Η δεύτερη διάταξη που άπτεται των προσπαθειών γρήγορης ιδιωτικοποίησης των τραπεζών θα δίνει στο ΤΧΣ τη δυνατότητα να προχωρά σε δημόσιες προσφορές στους κατόχους τραπεζικών warrants (είναι τα δικαιώματα που επιτρέπουν στους ιδιώτες επενδυτές να αποκτούν μετοχές του ΤΧΣ). Με αυτές τις δημόσιες προσφορές το Ταμείο θα προσφέρεται να ανταλλάξει warrants με μετοχές. Έτσι, θα αποσυρθούν γρήγορα από την Αγορά τα warrants και το ΤΧΣ θα έχει το δικαίωμα να διαθέσει ελεύθερα τις μετοχές σε άλλους επενδυτές. Πάντως, και αυτή η ρύθμιση είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει ζημία στο ΤΧΣ, ανάλογα με τους όρους ανταλλαγής warrants με μετοχές, οι οποίοι θα αποφασισθούν σε κάθε περίπτωση.
Γεγονός είναι ότι η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών είχε μια πολύ σοβαρή «κατασκευαστική» αστοχία για την οποία θα πρέπει να δώσει εξηγήσεις η διοίκηση του ΤΧΣ: Όλες οι αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών έγιναν με πολύ υψηλές τιμές διάθεσης, με αποτέλεσμα να φαίνεται πλέον απίθανο ότι οι κάτοχοι warrants, ιδιώτες επενδυτές, θα θελήσουν να ασκήσουν τα δικαιώματα αγοράς μετοχών από το ΤΧΣ σε αυτές τις υψηλές τιμές.
Αν το ΤΧΣ είχε παρέμβει αποτελεσματικά στις αυξήσεις, «κουρεύοντας» τις τιμές διάθεσης των μετοχών, δεν θα βρισκόμασταν σήμερα να ψάχνουμε πώς θα επανέλθουν οι τράπεζες στον ιδιωτικό τομέα ούτε θα ετίθετο θέμα σοβαρών απωλειών του ΤΧΣ από τη διαδικασία αυτή.