Γενική Γραμματεία σεισμοπλήκτων περιοχών Κεφαλονιάς… η λύση για την ανοικοδόμηση!
Όχι δεν είναι σημερινό σχόλιο κάποιου αντιπολιτευόμενου την κυβέρνηση δημοσιογράφου.
Είναι απόσπασμα από την εφημερίδα «Βραδινή» στις… 17 Αυγούστου 1953!
Δυστυχώς η ιστορία επαναλαμβάνεται μετά από 60 χρόνια ως φάρσα.
Η πασαρέλα των υπουργών και των κυβερνητικών στελεχών συνεχίζεται αμείωτα δέκα ημέρες μετά τον πρώτο σεισμό.
Ο καθένας και μια ανακοίνωση – υπόσχεση… δονκιχωτικού χαρακτήρα.
Πολλές φορές αλληλοσυγκρουόμενες.
Την ίδια ώρα δήμος και περιφέρεια αποδεικνύονται κατώτεροι των περιστάσεων και οι αντίστοιχες αρχές τους αναδεικνύονται σε κωμικοτραγικούς χειροκροτητές των κυβερνητικών χειρισμών.
Δήμαρχος, αντιδήμαρχοι και περιφερειάρχης, πρωταγωνιστές στις σατιρικές εκπομπές.
Η ανάγκη να υπάρξει συντονισμός, καθημερινά αναδεικνύεται ως το κορυφαίο ζήτημα για τη σεισμόπληκτη Κεφαλονιά και την κατεπείγουσα ανάγκη για τους ταλαιπωρημένους πολίτες.
Η απόφαση του μίνι Υπουργικού Συμβουλίου, την περασμένη Τετάρτη, για καλύτερο συντονισμό με λιγότερη γραφειοκρατία μένει να επιβεβαιωθεί στην πράξη.
Πάντως, ακόμα και τα όποια σωστά μέτρα έχουν παρθεί, όπως για παράδειγμα η άφιξη πλοίων για τη στέγαση των πολιτών, χάνονται μέχρι τώρα στην έλλειψη συντονισμού και τη γραφειοκρατία.
Ο δε ορισμένος από την κυβέρνηση ως συντονιστής της κατάστασης έκτακτης ανάγκης, ο περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων κ. Σπύρος Σπύρου, αναχώρησε από την Κεφαλονιά την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου και επέστρεψε μετά… μία εβδομάδα, στις 4 Φεβρουαρίου, για να ξαναφύγει μετά από δύο ημέρες!
Η ανάγκη του συντονισμού, βέβαια, δεν τελειώνει με την αντιμετώπιση των σημερινών προβλημάτων, αλλά κυρίως αφορά την ανοικοδόμηση των περιοχών που έχουν πληγεί από τον σεισμό.
Εδώ η εμπειρία από τους σεισμούς του 1953 είναι πολύτιμη, όταν δημιουργήθηκε επτά ημέρες μετά τον κύριο σεισμό (στις 19 Αυγούστου) υφυπουργείο Αποκαταστάσεως και Σεισμοπλήκτων Νήσων και λειτούργησε μέχρι το 1956 συνεχίζοντας ως περιφερειακή διεύθυνση.
Κοινή εκτίμηση μετά από 60 χρόνια είναι ότι το υφυπουργείο, παρά τις πολλές αστοχίες στην ανοικοδόμηση, επιτέλεσε έργο.
Έτσι λοιπόν σήμερα, με το τέρας της ελληνικής και ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας να ζει και να βασιλεύει όσο ποτέ γιγαντωμένο, προβάλλει ως μονόδρομος η δημιουργία Γενικής Γραμματείας σεισμοπλήκτων περιοχών Κεφαλονιάς, με έδρα την Κεφαλονιά, υπαγόμενη στο υπουργείο Εσωτερικών.
Τα όποια μέτρα έχουν εξαγγελθεί ή πρόκειται να αποφασιστούν κινδυνεύουν, αν εφαρμοστούν στη μακρινή Αθήνα με την εμπλοκή δεκάδων υπηρεσιών, να χαθούν στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και όσο περνάει ο χρόνος… της αδιαφορίας.
Η εξαγγελία της κυβέρνησης μετά το μικρό Υπουργικό Συμβούλιο της περασμένης Τετάρτης, μέσω του κυβερνητικού εκπρόσωπου Σίμου Κεδίκογλου, ότι «θα παρακαμφθούν γραφειοκρατικές διαδικασίες και δημιουργείται κάθετη δομή ανά υπουργείο με επικεφαλής τον γενικό γραμματέα και συντονιστή όλων των γενικών γραμματέων, τον ΓΓ της κυβέρνησης Δημήτρη Βαρτζόπουλο», μόνο επιφυλάξεις δημιουργεί για την αποτελεσματικότητα του σχήματος.
Δέκα γενικοί γραμματείς (όσοι οι υπουργοί που συμμετείχαν) συν ο επικεφαλής γραμματέας της κυβέρνησης δημιουργούν το αντίθετο από αυτό που επιδιώκεται. Έναν εντελώς γραφειοκρατικό μηχανισμό!
Η πρόθεση του πρωθυπουργού να προχωρήσει η κρατική μηχανή γρήγορα, με διαδικασίες εξπρές και αντιγραφειοκρατικές, δυστυχώς δεν επιτυγχάνεται με το εξαγγελθέν σχήμα.
Μια Γενική Γραμματεία, όμως, με έδρα την Κεφαλονιά και ειδικό θεσμικό πλαίσιο, όπως και δικό της προϋπολογισμό και φυσικά με άξια και ικανή τεχνοκρατική στελέχωση, μπορεί να φέρει σε πέρας γρήγορα και αποτελεσματικά την ανοικοδόμηση του δομημένου περιβάλλοντος και την ανασυγκρότηση της τοπικής οικονομίας και της κοινωνίας.
Συγκεκριμένα η Γενική Γραμματεία σεισμοπλήκτων περιοχών Κεφαλονιάς πρέπει να πάρει ως «προίκα»:
1) Με ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις να καθοριστούν όλα τα ζητήματα μεταφοράς αρμοδιοτήτων σε αυτήν και κυρίως παράκαμψης των γραφειοκρατικών διαδικασιών («μία άδεια-μία υπογραφή» του γενικού γραμματέα)
2) Να έχει δικό της προϋπολογισμό
3) Να έχει βασικές αρμοδιότητες στην ωρίμανση, δημοπράτηση και εκτέλεση των δημοσίων έργων και το βασικότερο να εκδίδονται όλες οι αδειοδοτήσεις από αυτήν, με απλοποιημένες διαδικασίες δίχως τη γνωστή γραφειοκρατία.
(παράδειγμα: Τα λιμάνια Ληξουρίου και Αργοστολίου, αν ανακατασκευαστούν και επισκευαστούν αντίστοιχα, με τις σημερινές διαδικασίες θέλουν πάνω από 15 αδειοδοτήσεις και πέντε χρόνια κατασκευής!)
4) Να διεκπεραιώνει με διαδικασίες «μιας στάσης» όλες τις συναλλαγές των πολιτών και κυρίως αυτών που έχουν σχέση με την ανοικοδόμηση της Κεφαλονιάς (παράδειγμα: Οι άδειες για τα σπίτια μπορούν να εκδίδονται με διαδικασία «μιας στάσης»)
5) Να έχει στην αρμοδιότητά της τη διεκπεραίωση όλων των παροχών στους κατοίκους της Κεφαλονιάς (π.χ. δωρεάν αρωγή, επιδότηση ενοικίου, επιδότηση οικοσκευής).
6) Να έχει τη διαχείριση των πόρων που θα προέλθουν είτε από εθνικές, είτε από ευρωπαϊκές πηγές.
7) Να έχει δικό της επιχειρησιακό πρόγραμμα στο ΣΕΣ 2014 – 2020.
* Δήμαρχος Αργοστολίου από το 1995 έως το 2006 και σήμερα περιφερειακός σύμβουλος Ιονίων Νήσων