Με όπλο τη θρησκεία και τον πολιτισμό η Τουρκία «απλώνεται» στη Β. Ελλάδα
Είναι εκπρόσωπός μας σ’ αυτή τη γεωγραφία. Σήμερα, στη γεωγραφική περιοχή των Βαλκανίων, στο επίκεντρο των σχέσεών μας βρίσκεται η Θράκη με την Αδριανούπολη, το Τεκίρνταγ, το Κιρλαρελί και βέβαια την Κωνσταντινούπολη», είχε πει χαρακτηριστικά.
Τα λόγια των Τούρκων, όπως είναι γνωστό, συνοδεύονται από πράξεις. Έτσι, πριν από λίγες μέρες, οργανώθηκε τελετή μεβλίτ στο «Οθωμανικό Μεστζίτ» παρακαλώ, στη Θεσσαλονίκη, από τον Σύλλογο Μουσουλμάνων Αν. Μακεδονίας & Θράκης που ιδρύθηκε πρόσφατα κι έχει την έδρα του στη συμπρωτεύουσα.
Σ’ αυτήν την τελετή συμμετείχε ο τούρκος πρόξενος Θεσσαλονίκης Τουγρούλ Μπιλτεκίν, υποπρόξενοι, εργαζόμενοι του προξενείου, ο Οσμάν Ισμαήλογλου-πρόεδρος του συλλόγου και μέλη του ΔΣ. Και μόνο από τους συμμετέχοντες αντιλαμβάνεται κανείς ότι πρόκειται για μία «φυτευτή» εκδήλωση, κατά την πάγια τακτική των Τούρκων, που στόχο έχει να καταδείξει την τούρκικη παρουσία στην περιοχή. Σύμφωνα με δημοσίευμα τουρκοφυλλάδας που εκδίδεται στη Θράκη, οι θρησκευτικοί λειτουργοί που συμμετείχαν στην εκδήλωση ήταν μέλη της Ένωσης Θρησκευτικών Λειτουργών Τζαμιών που λειτουργεί στην Κομοτηνή και «με τα τμήματα από το Κοράνι και το μεβλίτ που ανέγνωσαν, βοήθησαν στο να ανανεωθούν για μια ακόμη φορά τα θρησκευτικά συναισθήματα των ομογενών μας που ζουν στη Θεσσαλονίκη». Το ερώτημα, ποιοι και κυρίως πόσοι ομογενείς είναι άραγε αυτοί, θεωρείται βεβαίως ρητορικό, αν αναλογιστεί κανείς πως οι μουσουλμάνοι Ρομά που κατοικούν στη Θεσσαλονίκη μάλλον δεν παραβρέθηκαν στην εκδήλωση, πρώτον γιατί δεν ενημερώθηκαν περί του μεβλίτ και δεύτερον διότι οι διοργανωτές καμία διάθεση δεν είχαν να συμπεριλάβουν στο «κάδρο» τη συγκεκριμένη ομάδα πολιτών, για ευνόητους λόγους.
Ο στόχος επετεύχθη βάσει και των επιταγών της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, όπως φυσικά έχουν δημοσίως διατυπωθεί από τον τούρκο πρωθυπουργό και με την ανοχή της ελληνικής Πολιτείας που κατά τη γνωστή τακτική της δε δίνει καμία σημασία σε τέτοιου είδους «λεπτομέρειες». Στο ίδιο μήκος κύματος και η εκδήλωση που έγινε στα Γιαννιτσά με τη συμμετοχή αυτή τη φορά και της ελληνικής Πολιτείας… Πριν από λίγες μέρες έγιναν τα εγκαίνια του ανακαινισμένου, με κονδύλια από το ΕΣΠΑ, «Μαυσωλείου του Γκαζί Εβρενός Μπέη», τα οποία συνδιοργάνωσαν ο Δήμος Πέλλας και η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
Στην εκδήλωση συμμετείχε και πάλι ο τούρκος πρόξενος στη Θεσσαλονίκη καθώς επίσης ο διευθυντής του γραφείου Εξωτερικών Σχέσεων του υπουργείου Εξωτερικών της Θεσσαλονίκης Αθανάσιος Κοτσιώνης, ο βουλευτής Πέλλας της ΝΔ Ιορδάνης Συμεών Τζαμτζής, η γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, η διευθύντρια του τομέα Προϊστορικών και Κλασσικών Μνημείων Νικολέτα Βαλάκου, η διευθύντρια του τομέα Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων Ευγενία Γερούση, ο Δήμαρχος των Γιαννιτσών Γρηγόρης Στάμκος, τοπικοί παράγοντες και κόσμος.
Η κ. Μενδώνη, μάλιστα, κατά την ομιλία της εξέφρασε την ικανοποίησή της για τα εγκαίνια του Μαυσωλείου και δήλωσε πως «το υπουργείο Πολιτισμού καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια για την αναστήλωση των μνημείων της Οθωμανικής περιόδου».
Στα… «ντε σου» της εκδήλωσης, το… ντεμπούτο του τούρκου προξένου Μπιλτεκίν ο οποίος πήγε στην είσοδο του Μαυσωλείου και προσευχήθηκε, προφανώς σε μια προσπάθεια δημιουργίας «κλίματος»…
Για την ιστορία -που σίγουρα δεν την έχει διαβάσει κανείς εκ των συμμετεχόντων εκπροσώπων της ελληνικής Πολιτείας- ο στρατηγός Εβρενός (εκ του «Ουρανός») υπηρέτησε τον οθωμανικό στρατό από το 1359 ως στρατηγός με τον Σουλεϊμάν Πασά, Μουράτ Α΄, Βαγιαζήτ Α΄ και Σουλεϊμάν Τσελεμπή και συμμετείχε σε πολλές σημαντικές μάχες των Οθωμανών. Κατέκτησε τη ρωμαίικη (βυζαντινή) Θράκη, τη Μακεδονία και την Κόρινθο το 1397. Ο βασιλεύς αυτοκράτωρ Μανουήλ Β’ αναφέρει σε γραπτό του έργο, το 1409, ότι ο Εβρενός ήταν αιμοβόρος με «απαράμιλλη» έχθρα για τους χριστιανούς.