Η Αμερική απαγορεύει τις μίζες
Εντελώς διαφορετικά είναι τα πράγματα στην Αμερική. Εκεί η νομοθεσία δεν αφήνει παράθυρα ανοικτά, ούτε καν χαραμάδες.
Οι αγορές πολεμικού υλικού γίνονται με διακρατικές συμφωνίες με την αμερικανική κυβέρνηση, η οποία μέσω της Foreign Corrupt Practices Act απαγορεύει ρητά οποιαδήποτε πληρωμή μεσαζόντων – αντιπροσώπων, με ποινή τον αποκλεισμό των παραβατών από τις προμήθειες του Αμερικανικού Δημοσίου. Στη γραμμή αυτή, η Lockheed Martin (το 85% των πωλήσεων της οποίας, ύψους περίπου 45 δισ. δολ. ετησίως, αφορά συμβάσεις με το Αμερικανικό Δημόσιο) έχει θεσπίσει αυστηρότατο Κώδικα Επιχειρηματικής Δεοντολογίας -Business Code of Ethics-, ενώ για τα προγράμματα ΑΩ επιλέγει τους αναδόχους με διαγωνιστικές διαδικασίες.
Με τις προϋποθέσεις αυτές και σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο του ΥΕΘΑ, έπειτα από επίμονες διαπραγματεύσεις, όπου εξοικονομήθηκαν 350 εκατ. δολάρια και άλλα 120 εκατ. δολάρια από την έγκαιρη ολοκλήρωση των διαδικασιών εντός του Δεκεμβρίου του 2005, το Ελληνικό Δημόσιο, διά του γενικού γραμματέα Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων του ΥΕΘΑ, υπέγραψε σύμβαση με την αμερικανική κυβέρνηση για την προμήθεια 30 μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16 Block 52 + Adv, με τους κινητήρες τους και το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS II ενσωματωμένα. Και ήταν η πρώτη φορά που υπογράφηκε μια πλήρως ολοκληρωμένη σύμβαση, χωρίς τους συνήθεις -σκόπιμους και καθόλου αθώους- κατακερματισμούς στην αγορά των επιμέρους συστημάτων, όπως στην προηγούμενη σύμβαση του 1999, επί Άκη Τσοχατζόπουλου.
Η αγορά αυτή έγινε επιτακτική όταν μετά το 2004, με την ανάληψη της εξουσίας από την κυβέρνηση Καραμανλή, η τότε ηγεσία του υπουργείου Άμυνας παρέλαβε την Πολεμική Αεροπορία με τα δεύτερης γενιάς αεροσκάφη καθηλωμένα και απαξιωμένα (αρκετά F-4 και το 1/3 των Mirage 2000 καθηλωμένα στην ΕΑΒ, τα Α-7 απαξιωμένα εν όψει αποσύρσεως) και τα αεροσκάφη τρίτης γενιάς (F-16 Block 30-50 και 52+) με σημαντικές ελλείψεις ανταλλακτικών, χωρίς εγκαταστάσεις και επαρκές προσωπικό και χωρίς σύστημα αυτοπροστασίας (τα 52+).
Πέραν αυτών, παρουσιάστηκε τότε και το πρόβλημα του συστήματος αυτοπροστασίας των νέων και των εκσυγχρονισμένων Mirage 2000-5, εγκλωβίζοντας επιπλέον αεροσκάφη στην ΕΑΒ, σε κατάσταση ανεπανόρθωτης αποσυναρμολόγησης.
Προ αυτής της δυσμενούς κατάστασης για την άμυνα και την ασφάλεια της χώρας, το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε την αγορά 30 αεροσκαφών (+10 με προαίρεση, που τελικά δεν ασκήθηκε για οικονομικούς λόγους), αντισταθμίζοντας τάχιστα την καθήλωση / απαξίωση των παλαιών μαχητικών αεροσκαφών με το πλέον σύγχρονο μαχητικό τέταρτης γενιάς, το F-16 Block 52+ Advanced.
Το κόστος των 30 αυτών αεροσκαφών ήταν πολύ χαμηλότερο συγκρινόμενο με οποιοδήποτε άλλο σύγχρονο αεροσκάφος τέταρτης γενιάς, γεγονός που με την οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας σήμερα αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία. Τα δε ανταλλακτικά, τα όπλα και τα συστήματα στόχευσης και πλοήγησης που παραγγέλθηκαν για αυτά κάλυψαν ελλείψεις και των αεροσκαφών F-16 της προηγούμενης, προβληματικής και μη πλήρως ολοκληρωμένης αγοράς του 1999.
Τα 30 αεροσκάφη παρεδόθησαν εντός του συμβατικού προϋπολογισμού και χρονοδιαγράμματος, με απόλυτη συνέπεια, με όλα τα σύγχρονα συστήματα -και ιδίως το σύστημα αυτοπροστασίας- ενσωματωμένα, πλήρως επιχειρησιακά χρησιμοποιήσιμα άμεσα και απετέλεσαν εξαρχής την αιχμή του δόρατος της Ελληνικής Αεράμυνας ως το τέλειο επιχειρησιακό εργαλείο στα χέρια των -διεθνώς αναγνωρισμένων για τις υψηλότατες επιδόσεις τους, αλλά ελάχιστα αμειβόμενων- έμπειρων πιλότων μας.
Στο ίδιο πλαίσιο της διαφάνειας, η σύμβαση των αντισταθμιστικών ωφελημάτων (ΑΩ) υπεγράφη, ως απαραίτητη προϋπόθεση, ταυτόχρονα με την κύρια σύμβαση. Μέσω των ΑΩ που υλοποιήθηκαν πλήρως, μεταξύ των άλλων:
– Πραγματοποιήθηκε πριν από την άφιξη των νέων αεροσκαφών πλήρης εκσυγχρονισμός των παμπάλαιων υποδομών και εγκαταστάσεων του Αράξου, με εντυπωσιακά αποτελέσματα.
– Έγιναν πολύ σημαντικές επενδύσεις στην εγχώρια, κρατική και ιδιωτική, αμυντική βιομηχανία.
Η συμπαραγωγή σημαντικών δομικών τμημάτων του αεροσκάφους από την ΕΑΒ για όλη την παγκόσμια παραγωγή της κατασκευάστριας εταιρείας (σημαντικά δομικά τμήματα των νέων τουρκικών F-16 έχουν κατασκευαστεί στην ΕΑΒ), όπως και η μεταφορά τεχνογνωσίας και η κατασκευή νέων εγκαταστάσεων την κατέστησαν ικανή να κερδίσει και το μεγάλο συμβόλαιο αναβάθμισης των 90 αεροσκαφών F-16 της Αμερικανικής Αεροπορίας που σταθμεύουν στην Ευρώπη. Το 60% του τζίρου της ΕΑΒ σήμερα προέρχεται από τη συνεργασία με την κατασκευάστρια εταιρεία των F-16 (και των C-130), τη Lockheed Martin.
– Εγκαταστάθηκε σύγχρονος ιατρικός εξοπλισμός σε στρατιωτικά νοσοκομεία, εξασφαλίζοντας πληρέστερη και αποτελεσματικότερη ιατρική φροντίδα στα στελέχη των Ενόπλων μας Δυνάμεων.