250 εκατ. ευρώ έχουμε δώσει για τις πυραυλάκατους και ακόμα είναι στα… σκαριά!
Να θυμίσουμε εδώ ότι σύμφωνα με την «option» της αρχικής συμβάσεως, προβλεπόταν να παραδοθούν, αφενός η ΤΠΚ «ΡΙΤΣΟΣ» τον Φεβρουάριο του 2011, ενώ οι άλλες δύο ΤΠΚ τον Σεπτέμβριο του 2012 και τον Μάρτιο του 2013 αντίστοιχα. Δυστυχώς, η περίοδος στο ΥΠΕΘΑ του Ευάγγελου Βενιζέλου (Οκτώβριος 2009 – Ιούνιος 2011) δεν ήταν αποτελεσματική ούτε και στο ζήτημα των πυραυλακάτων του ΠΝ, αφού τον Μάρτιο του 2011 η κατασκευάστρια εταιρεία ΒΑΕS κατήγγειλε τις συμβάσεις που είχε υπογράψει με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Η καθυστέρηση αυτή στην καταβολή των ληξιπρόθεσμων οφειλών είχε ως αποτέλεσμα τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να καταθέσουν αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα, επικαλούμενα πρόβλημα ρευστότητας, η οποία και έγινε δεκτή. Έτσι, σημειώθηκαν οι γνωστές καθυστερήσεις που ουσιαστικά έφεραν σε στασιμότητα το ναυπηγείο για δύο ολόκληρα χρόνια, μέχρι να έλθει η τροποποίηση 11… Μαθαίνουμε, πάντως, ότι τα Ναυπηγεία οφείλουν εργοδοτικές και ασφαλιστικές εισφορές σε ΙΚΑ κ.λπ. και τα χρήματα που έρχονται από τις συμβατικές πληρωμές, μάλλον πάνε κατά ‘κει παρά στους… υποκατασκευαστές. Και έτσι κάποιοι αρχίζουν να μιλάνε για νέες καθυστερήσεις. Αξίζει εδώ να αναφέρουμε ότι τον Σεπτέμβριο του 2012, με εισήγηση του οικονομικού φορέα της σύμβασης (δηλαδή του ΓΕΝ) προς τον τότε ΥΕΘΑ Πάνο Παναγιωτόπουλο, εκφράστηκαν αμφιβολίες επί της υποχρέωσης καταβολής στα Ναυπηγεία επόμενων πληρωμών, δεδομένης της μειωμένης προόδου κατασκευής των πλοίων και ζητήθηκαν σχετικές οδηγίες. Τότε, ο Πάνος Παναγιωτόπουλος απέστειλε σχετικό ερώτημα προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το οποίο γνωμοδότησε αρνητικά ως προς την υποχρέωση καταβολής του ποσού, από την πλευρά του Δημοσίου, των λεγόμενων «αναπροσαρμογών» των συμβάσεων. Παρ’ όλα αυτά -και σωστά- η κυβέρνηση Σαμαρά έφερε την τροποποίηση 11 της σύμβασης και «ξέμπλεξε» τον γόρδιο δεσμό.
Να θυμίσουμε, τέλος, ότι το Δημόσιο έχει σχεδόν ξοφλήσει το πρόγραμμα των ΤΠΚ, αφού στην ΤΠΚ «ΡΙΤΣΟΣ» από τα 130 και πλέον εκατομμύρια ευρώ που είναι το συνολικό τίμημα, υπολείπεται πληρωμή μόλις 6 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ για τις υπόλοιπες δύο ΤΠΚ -που θέλουν πολύ δρόμο ακόμα- από τα 300 περίπου εκατομμύρια ευρώ, έχουν καταβληθεί περί τα 250! Συμπέρασμα: Δεν νοούνται καθυστερήσεις και πισωγυρίσματα…