Κατάπιε τη γλώσσα του το ΥΠΕΞ για τον αποκλεισμό της Χάλκης
Το πρώτο χτύπημα ήταν με το Κυπριακό και με την παγίδευση της ελληνικής πλευράς στην ιδέα ότι αποδεχόμενη τις συνομιλίες με τον τουρκοκύπριο διαπραγματευτή απλώς εκπληρώνει την επιθυμία του κ. Αναστασιάδη, ενώ πρακτικά μπήκαν οι βάσεις για τη νομιμοποίηση της βασικής τουρκικής θέσης για Τετραμερή.
Το δεύτερο κτύπημα ήταν αναμενόμενο, μια και κάθε φορά, την τελευταία τουλάχιστον οχταετία, που θέλουν οι Τούρκοι να ξεφύγουν από τα δύσκολα σηκώνουν το θέμα Θράκης, κάνουν και μια περιοδεία στην περιοχή για να ξαναρχόμαστε στα ίσα μας. Όμως όλα αυτά γίνονται επειδή υπάρχει ανοχή στην τουρκική αμφισβήτηση και αδράνεια στο να δοθεί άμεση απάντηση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ελληνική αφωνία στη δημόσια ανακοίνωση από τον Τ. Ερντογάν του «δημοκρατικού πακέτου». Ενός πακέτου που κοντά στην υποχρεωτική νομιμοποίηση της χρήσης της κουρδικής γλώσσας -ενός θέματος που αφορά σχεδόν είκοσι εκατομμύρια τούρκων πολιτών- ήρθε και η νομιμοποίηση της ισλαμικής μαντίλας αλλά και εναλλακτικές επιλογές αναθεώρησης του εκλογικού νόμου που συμπτωματικώς όλες ευνοούσαν το κυβερνών κόμμα ΑΚΡ (σ.σ. επιστράφηκε και ένας ιστορικός ναός στην αρμενική κοινότητα).
Από το «πακέτο» το όποιο εξαγγέλθηκε τη Δευτέρα προκειμένου να μπορέσουν οι φιλότουρκοι παράγοντες της Κομισιόν να επηρεάσουν θετικά το κείμενο της Ετήσιας Έκθεσης Προόδου της Τουρκίας, απουσιάζει ένα κορυφαίο θέμα: Η επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Ένα ζήτημα το οποίο έχουν θέσει επιτακτικά στην Τουρκία τέσσερις αμερικανοί πρόεδροι τα τελευταία τριάντα χρόνια, σχεδόν ολόκληρη η Ευρώπη και φυσικά η Κομισιόν. Ο κ. Ερντογάν, επιδεικτικά, εξαίρεσε τη Χάλκη από το πακέτο εκδημοκρατισμού αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι το κάνει για να συνετίσει την ελληνική κυβέρνηση. Ύστερα από συνεχείς υποχωρήσεις η Αθήνα, πρακτικά από την περίοδο Κ. Καραμανλή του νεότερου, έχει αποδεχτεί τη δυνατότητα της Τουρκίας να παρεμβαίνει στις εσωτερικές υποθέσεις της χώρας μας και ειδικά σε ότι αφορά την ελληνική μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, την οποία θεωρεί βεβαίως «τουρκική». Κανείς δεν αντέδρασε όμως στην Αθήνα. Ο κ. Ερντογάν είχε από ώρα ανακοινώσει το «πακέτο» και ο κ. Βενιζέλος, που έδινε συνέντευξη την περασμένη Δευτέρα περιστοιχισμένος από συμβούλους και παρασυμβούλους, δεν θεώρησε αναγκαίο να τοποθετηθεί και να στείλει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην Άγκυρα.
Ο Μπαγίς και ο Α. Νταβούτογλου όμως βλέποντας τη σιωπή της Αθήνας προχώρησαν στο… «παρασύνθημα». Πέρασαν στην αντεπίθεση και από απολογούμενοι βρέθηκαν στη θέση του κατηγόρου της Ελλάδας! Έτσι πιο ξεκάθαρα ο κ. Μπαγίς είπε ότι για να γίνει κάτι με τη Θεολογική Σχολή θα πρέπει να υπάρξει «παρότρυνση» από την Ελλάδα και εξήγησε τι σημαίνει αυτό: τζαμί στην Αθήνα, μουσουλμανικό νεκροταφείο στην Αθήνα, αναγνώριση των ψευδομουφτήδων, αναγνώριση της χρήσης του όρου τουρκικός από συλλόγους και σωματεία στη Θράκη κ.ά. Την ίδια ημέρα και ο κ. Νταβούτογλου πήρε τη σκυτάλη και επανέλαβε τα «αιτήματα» για τη Θράκη προσθέτοντας και κάτι ακόμη: Η Τουρκία, είπε, «δεν θα δεχθεί τον νόμο για τους ιμάμηδες»…
Και ενώ περιμέναμε μια απάντηση για την απαράδεκτη προσπάθεια να τεθεί το μείζον θέμα θρησκευτικών και μειονοτικών ελευθεριών (της Θεολογικής Σχολής) υπό καθεστώς αμοιβαιότητας και συσχέτισής του με τη Θράκη, είδαμε μια χλιαρή ανακοίνωση που θύμιζε ότι το θέμα της Χάλκης δεν είναι διμερές ελληνοτουρκικό αλλά ζήτημα σεβασμού των δικαιωμάτων και θρησκευτικών ελευθεριών τούρκων πολιτών και υποχρέωση έναντι της ΕΕ.
Για τη Θράκη δεν ακούσαμε τίποτα. Μια σιωπή η οποία προκαλεί προβληματισμό καθώς έγινε γνωστό ότι ο κ. Μπαγίς θα βρίσκεται από αύριο στην Αθήνα και θα έχει συναντήσεις με μια σειρά υπουργών της κυβέρνησης, με την πρόθεση, όπως είπε, να θέσει το θέμα των «ανταλλαγμάτων» που επιδιώκει η κυβέρνησή του στη Θράκη…
Και μετά θα πραγματοποιήσει περιοδεία στην Ξάνθη και την Κομοτηνή αλλά και σε χωριά της περιοχής.
Αντί λοιπόν να σταλεί ένα καθαρό και αυστηρό μήνυμα ότι δεν θα επιτραπεί στον κάθε Μπαγίς και Νταβούτογλου να παρεμβαίνουν σε εσωτερικές υποθέσεις της χώρας μας, το ΥΠΕΞ επέλεξε να τοποθετηθεί σαν να επρόκειτο για υπουργείο Εξωτερικών σκανδιναβικής χώρας.
Ο κ. Μπαγίς είναι γνωστό ότι λειτουργεί συχνά ως κοινός προβοκάτορας, το έχει αποδείξει και σε επισκέψεις του στην Αθήνα αλλά και σε περιοδεία του στη Θράκη, συνοδεύοντας την πρωθυπουργική σύζυγο Εμινέ Ερντογάν πριν από δύο τρία χρόνια.
Ο στόχος του είναι να προκαλέσει αναστάτωση και κυρίως να στείλει το μήνυμα πως η Τουρκία θα «ανταμείψει» όσους αρνηθούν να υλοποιήσουν την πολιτική της Ελληνικής Πολιτείας για τους ιεροδιδασκάλους, ένα θέμα στο οποίο το ελληνικό κράτος ανέλαβε πρωτοβουλίες που έχουν ραγίσει το τείχος στο οποίο θέλει να κρατά απομονωμένη και υποταγμένη τη μειονότητα η Άγκυρα, με τους τοπικούς εκπροσώπους της, το τουρκικό προξενείο Κομοτηνής, τους ψευδομουφτήδες και τους τουρκοσυλλόγους.
Απογοήτευση στο Πατριαρχείο
Η στάση αυτή του Ερντογάν στο θέμα της Χάλκης προκάλεσε αίσθημα απογοήτευσης στην ομογένεια. Ο Μητροπολίτης Προύσης Ελπιδοφόρος, ο οποίος είναι ηγούμενος της Μονής Αγίας Τριάδος Χάλκης, σε ανακοίνωσή του σημειώνει ότι: «Η μη συμπερίληψη του θέματος της επαναλειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης στο ανακοινωθέν σήμερα “πακέτο εκδημοκρατισμού” μας λύπησε βαθύτατα. Η απογοήτευσή μας είναι μεγάλη. Ως Πατριαρχείο τη φορά αυτή τρέφαμε βάσιμες ελπίδες ότι θα γινόταν. Δεν το περιμέναμε αυτό από την κυβέρνησή μας. Εμείς θα συνεχίσουμε να πιστεύουμε ότι είναι αναγκαία η επαναλειτουργία της Σχολής μας και δεν θα πάψουμε να την επιδιώκουμε…».