Τι να γράφει η επιστολή που έφερε στον Σαμαρά η Βαλεντίνα;
Η κ. Ματβιένκο έχει περάσει ωραία χρόνια στην Αθήνα ως πρέσβης της Ρωσικής Ομοσπονδίας και τότε ξεκίνησε η σχέση της και με μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας, οι οποίοι βοηθήθηκαν όταν η κ. Ματβιένκο πήρε τα πάνω της και έγινε κυβερνήτης της Αγίας Πετρούπολης και στη συνέχεια πρόεδρος της Δούμας. Μια σχέση από την οποία βγήκε και η ίδια ωφελημένη, κάτι που ενίσχυσε την αγάπη της για την Ελλάδα…
Παρότι η Αθήνα περίμενε πώς και πώς την κ. Ματβιένκο για κάποιο κρυφό μήνυμα του Προέδρου Πούτιν, τελικά ήρθε μια επιστολή προς τον Αντώνη Σαμαρά, για το περιεχόμενο της οποίας δεν γνωρίζουμε απολύτως τίποτα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η πολυπόθητη πρόσκληση προς τον πρωθυπουργό για να επισκεφτεί τη Μόσχα δεν ήρθε ούτε και τώρα…
Ο πάγος θα σπάσει πολύ δύσκολα και μόνο εφόσον πεισθεί ο κ. Πούτιν ότι η Αθήνα είναι αξιόπιστη και μπορεί να κάνει «μπίζνες» με τη Μόσχα.
Η κ. Ματβιένκο, πάντως, αν και δεν είναι αρμοδιότητά της, έστειλε σαφή μηνύματα για το πώς βλέπουν οι Ρώσοι τις επενδύσεις στην Ελλάδα.
Για τον ΟΣΕ υπάρχει η προσφορά των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, της μεγαλύτερης εταιρείας του είδους στον κόσμο, καθώς παρά τη δύσκολη οικονομική κατάσταση στη χώρα μας είναι δελεαστική η ιδέα να αποκτήσει η Ρωσία τον έλεγχο του σιδηροδρομικού δικτύου μιας ευρωπαϊκής χώρας, που είναι ενταγμένο στα ευρωπαϊκά δίκτυα και είναι ήδη επικερδές. Οι Ρώσοι όμως ενδιαφέρονται για τον ΟΣΕ μόνο σε συνδυασμό με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώστε έτσι να ενισχυθεί ο ρόλος του ΟΣΕ στη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω ενός διαμετακομιστικού κέντρου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όμως, τα μεγέθη είναι εντελώς διαφορετικά. Υπάρχουν και εθνικοί λόγοι που επιβάλλουν δεύτερες σκέψεις και έτσι το όλο πακέτο θα πρέπει να διαμορφωθεί σε κορυφαίο πολιτικό επίπεδο.
Σε ό,τι αφορά την Gazprom, οι διαπραγματεύσεις για τη μείωση της τιμής του παρεχόμενου φυσικού αερίου συνεχίζονται και πιθανότατα θα υπάρξει μείωση της τιμής μεταξύ 10% και 15%, ώστε να αποφύγει η ρωσική εταιρεία την προσφυγή στη διεθνή διαιτησία, όπως έκαναν άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες και κέρδισαν δικαστικά γενναίες μειώσεις στις τιμές του φυσικού αερίου.
Η κ. Ματβιένκο δήλωσε μεν ότι η Gazprom θα επανέλθει να διεκδικήσει τη ΔΕΠΑ, αλλά το ενδιαφέρον εντοπίζεται στους όρους που έστω και γενικόλογα παρουσίασε: Η Gazprom θέλει την ανάπτυξη των ενεργειακών υποδομών της Ελλάδας, την αλλαγή συστήματος παροχής φυσικού αερίου και την αύξηση του αριθμού των πελατών της. Και, φυσικά, θα επιδιώξει να περιορίσει τις παρεχόμενες ποσότητες από άλλες χώρες από τις οποίες προμηθεύεται σήμερα η ΔΕΠΑ φυσικό αέριο, προκειμένου να ενισχυθεί η θέση της Gazprom στην ελληνική αγορά. Δεν είναι, όμως, μόνο αυτοί οι όροι. Όπως είπε η υψηλόβαθμη ρωσίδα αξιωματούχος, θα πρέπει, πριν εκδηλώσει ενδιαφέρον η Gazprom για τη ΔΕΠΑ, να μπορέσει η ελληνική κυβέρνηση να συμφωνήσει εκ των προτέρων τους όρους του διαγωνισμού με την Κομισιόν…
Παρά την καλή της διάθεση, τα ερωτήματα που υπήρχαν πριν από την επίσκεψη της κ. Ματβιένκο παρέμειναν αναπάντητα και μετά την αναχώρησή της από την Αθήνα…