ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΑΠΟΙΚΙΑ ΘΕΛΟΥΝ ΤΟΝ ΟΛΠ!

Και οι διαπιστώσεις αυτές δεν είναι λόγια του αέρα, αλλά βασίζονται στις εξωφρενικές απαιτήσεις που βάζουν, μέχρι σημείου να ζητούν απειλητικά τροποποίηση της σύμβασης που έχουν υπογράψει, αρνούμενοι να καταβάλουν στον ΟΛΠ το ενοίκιο που έχει συμφωνηθεί. Την εικόνα δε της πλήρους κινεζοποίησης όλου του λιμανιού δίνουν οι γερανοί που όλοι είναι πλέον κινέζικοι, ακόμη και στην προβλήτα που έχει ο ΟΛΠ και όλα τα άλλα μηχανήματα. Και ήδη από την εισαγωγή τους έχουν πάρει μέχρι στιγμής για επιστροφή ΦΠΑ 30.000.000 ευρώ!

Το μέτωπο που έχει ανοίξει και αν η κυβέρνηση υποχωρήσει στις απαιτήσεις της Cosco θα προκαλέσει τσουνάμι απαιτήσεων από τις ελληνικές και όχι μόνο επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα οι Κινέζοι ζητούν «την αναστολή της υποχρέωσης καταβολής εγγυημένου ανταλλάγματος για όσο διάστημα το ΑΕΠ της χώρας θα παραμένει κατώτερο του 2008 προς αυξανόμενο κατά 2% ετησίως» (!), όπως προβλέπεται από την σύμβαση παραχώρησης της 25/11/2008.

Ισχυρίζονται ότι λόγω της ύφεσης έχει πέσει η διακίνηση φορτίων (κοντέινερς) και ότι υπάρχει «απόκλιση, η οποία για τα έτη 2009, 2010 και 2011 κυμαίνεται σε επίπεδο 45% περίπου» και αυτή η αναστολή καταβολής του ενοικίου ουσιαστικά να ισχύσει μέχρι το 2021!

Απαιτεί δηλαδή η Cosco να μην πληρώνει ούτε ένα ευρώ ως το 2021!

Να σημειωθεί ότι το συμφωνημένο στη σύμβαση παραχώρησης αναλογικό αντάλλαγμα που υποχρεούται να καταβάλλει η κινέζικη εταιρεία είναι 21% μέχρι το 2017 και 24,5% μετέπειτα, πάντα επί του τζίρου. Αυτό είναι το ελάχιστο εγγυημένο ενοίκιο ουσιαστικά, υπολογίζεται όμως ότι με βάση τον προβλεπόμενο τζίρο ότι θα είναι γύρω στα 70.000.000 ευρώ τον χρόνο.

Ήδη η απαίτηση αυτή των Κινέζων έχει μπει στο τραπέζι των συζητήσεων που γίνονται στα πλαίσια «φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ και Cosco για την νέα επένδυση ύψους 230 εκατ. ευρώ στον προβλήτα ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ, με παράλληλο πάγωμα του εγγυημένου ανταλλάγματος».

Το θέμα έχει φθάσει στις Βρυξέλλες και ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει 23 κρίσιμα ερωτήματα και ζητάει συγκεκριμένες απαντήσεις και μεταξύ αυτών το πιο σοβαρό είναι το ερώτημα «αν ήταν γνωστό εξαρχής το ζήτημα της πιθανής κατάργησης ή αναστολής του εγγυημένου ανταλλάγματος και αν βάσει αυτού θα μπορούσαν να αλλάξουν τα δεδομένα του διαγωνισμού»,.

Στον αέρα όλες οι συμβάσεις του ΟΛΠ αν…

Ο ασκός του Αιόλου θα ανοίξει με τεράστιες ζημίες όχι μόνο για τον ΟΛΠ αλλά για όλους του δημόσιους Οργανισμούς αλλά και το ίδιο το κράτος, αν γίνει αποδεκτό το αίτημα της Cosco και αλλάξει τους όρους της σύμβασης ως προς τις υποχρεώσεις της έναντι του ΟΛΠ και κατʼ επέκταση του ελληνικού Δημοσίου.

Όλοι θα ζητήσουν να αλλάξουν οι όροι των συμβάσεων στους δημόσιους Οργανισμούς, στα πρότυπα των απαιτήσεων των Κινέζων.

Και η κυβέρνηση δεν θα μπορεί να το αρνηθεί. Και αυτό θα είναι η πλήρης κατάρρευση του λιμανιού από πλευράς εσόδων.

Δώρο εκατομμυρίων στη Cosco, που θέλει να κερδίσει από την κρίση

Αν η κυβέρνηση υποκύψει στις κινεζικές απαιτήσεις, αυτό θα σημάνει ότι χαρίζει εκατομμύρια ευρώ στην Cosco στον βωμό δήθεν επενδύσεων που οδηγούν σε συνθήκες δημιουργίας ιδιωτικού μονοπωλίου στο λιμάνι του Πειραιά και βέβαια κάθε άλλο παρά ευσταθούν τα επιχειρήματα των Κινέζων περί κάμψης του μεταφορικού φορτίου και ότι έχουν απώλεια εσόδων, και τούτο γιατί:

1) Η μείωση του εργατικού κόστους στην Ελλάδα κατά περίπου 40% την τελευταία πενταετία είναι πολύ πιο κάτω από το κόστος που προέβλεπαν το 2008, επομένως θετικά επηρεάζει την κερδοφορία τους το γεγονός αυτό.

2) Ότι αυξήθηκε η διακίνηση με container παγκοσμίως κατά περίπου 20% με παράλληλη αύξηση της χωρητικότητας πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά περίπου 25%.

Η αύξηση αυτή έχει καταγραφεί ήδη από τον διπλασιασμό της διακίνησης φορτίων από τη ΣΕΠ (Κινέζοι) και τον ΟΛΠ, και δείχνει πως θα έχει και συνέχεια αφού υπάρχουν πλέον οι συνθήκες προσέλκυσής του. Μόνο δική τους επιχειρηματική ανικανότητα θα απέτρεπε την αύξηση της διακίνησης αυτού του είδους φορτίου. Ήδη πάντως ο Πειραιάς έχει επιλεγεί σαν κόμβος μεταφόρτωσης και από άλλες ναυτιλιακές εταιρείες.

3) Ότι αυξήθηκε σημαντικά το φορτίο εξαγωγής την τελευταία πενταετία.

Όλα τα παραπάνω ισοσκελίζουν το σκανδαλώδες επιχείρημά τους περί αποτυχίας του επιχειρηματικού τους μοντέλου λόγω απρόοπτης μεταβολής συνθηκών.

Υποστηρίζουν βέβαια ότι «εμείς θα σας φτιάξουμε» (θα μας το αναθέσετε δηλαδή χωρίς διαγωνισμό) «τη δυτική πλευρά του προβλήτα 3». Μάλιστα υποστηρίζουν ότι βρέθηκε η νομική φόρμουλα ώστε να μην απαιτείται διεθνής διαγωνισμός για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ.

Οι ίδιοι, πάντως, νομικοί κύκλοι θεωρούν ότι δεν μπορεί να υπάρξει αλλαγή στο καθεστώς του εγγυημένου τιμήματος, καθώς η επέκταση του προβλήτα θεωρείται μέρος της ίδιας σύμβασης. Βέβαια δεν έχουν πει ακόμη ποια είναι αυτή η «νομική φόρμουλα», που τους επιτρέπει να αλλάζουν κατά αυτόν τον τρόπο την αρχική σύμβαση.

Απομένει να δούμε αν το Ελεγκτικό Συνέδριο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού θα μπλοκάρουν την επιζήμια αυτή διαδικασία.

Τζάμπα πάνε να την πουλήσουν

Στο μεταξύ δεν έχει βγει από τον προγραμματισμό του Μαξίμου η ιδιωτικοποίηση – ξεπούλημα του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Ήδη σε πρόσφατη συνάντηση Σαμαρά – Βενιζέλου ο πρωθυπουργός έβαλε το θέμα της επίσπευσης της μετοχοποίησης – πώλησης του ΟΛΠ και σύμφωνα με πολύ καλές πληροφορίες ο αντιπρόεδρος και πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ επιφυλάχθηκε να απαντήσει. Να θυμίσουμε ότι ο Βενιζέλος είχε κατέβει πρόσφατα στον Πειραιά και είχε δημόσια εκφράσει τη διαφωνία του, λέγοντας ότι δεν θα πάμε από το κρατικό μονοπώλιο σε ιδιωτικό μονοπώλιο.

Τίθεται όμως θέμα τιμής για την περίπτωση που τελικά αποφασίσουν να πωλήσουν το μοναδικό φιλέτο -λιμάνι της Μεσογείου από πλευράς ότι είναι το πιο κοντινό στην έξοδο του Σουέζ. Εγκυρότατες πηγές υποστηρίζουν ότι οι Κινέζοι δεν πρόκειται να δώσουν παραπάνω από 350 εκατ. ευρώ, όταν το ΤΑΙΠΕΔ σε μελέτη που έχει κάνει, ανεβάζει την αξία του στο 1,5 δισ. ευρώ. Ποιος, λοιπόν, θα βάλει το κεφάλι του στον ντορβά υπογράφοντας την πώληση του λιμανιού στο 1/5; Όταν μάλιστα με τον νόμο 4150/2013 ο ΟΛΠ θα απορροφήσει τα λιμάνια Ραφήνας, Λαυρίου και Ελευσίνας; Και όταν η νέα Κοινοτική Οδηγία προβλέπει σε κάθε λιμάνι δυο διαχειριστές και παρόχους; Και ποιο θα είναι το επόμενο βήμα μετά το ξεπούλημα του Πειραιά; Ότι η ίδια τύχη περιμένει και όλα τα άλλα λιμάνια της χώρας; Και θα συναινέσει η Βουλή;

Αντίθετη η ΕΕ

Πάντως σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση από πλευράς μετοχικής σύνθεσης κινούνται οι άλλες χώρες της Ενωμένης Ευρώπης: τα λιμάνια κατά 90% είναι δημόσιου χαρακτήρα, κατά 7% πλήρως κρατικά και κατά 3% πλήρως ιδιωτικά.

Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι το Μνημόνιο 3 στο υποκεφάλαιο 6.3.2 με τίτλο «Θαλάσσιες δραστηριότητες στα Λιμάνια» καθορίζει μια συγκεκριμένη μορφή ιδιωτικοποίησης κυρίως μέσω παραχωρήσεων με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση των λιμένων».

Υπέρ της λύσης που ισχύει σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου, τα λιμάνια να λειτουργούν με σημαντικό ποσοστό ιδιοκτησίας του κράτους και των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, με ισχυρές λιμενικές ρυθμιστικές αρχές που διασφαλίζουν τη στρατηγική και το δημόσιο συμφέρον και να γίνονται παραχωρήσεις λιμενικών λειτουργιών και εμπορικών δραστηριοτήτων σε ιδιώτες, είναι η ΔΗΜΑΡ σύμφωνα με ανακοίνωσή της.

Ανησυχούν οι Γερμανοί

Αντίθετοι με την… εγκαθίδρυση των Κινέζων στον Πειραιά είναι οι Γερμανοί. Δεν είναι μόνο η ανησυχία τους από μια εισβολή της Κίνας στην Ευρώπη, που μπορεί να πάρει μεγάλο μερίδιο από την ήδη αποδεκατισμένη κατανάλωση. Έχουν και ίδιο συμφέρον από ένα stop στην κινέζικη επέλαση. Φοβούνται ότι αν ενισχυθεί το λιμάνι του Πειραιά θα συγκεντρώσει όλα τα προερχόμενα φορτία από την Ασία μέσω της θαλάσσιας οδού και αυτό θα πλήξει άγρια το λιμάνι του Αμβούργου.


Σχολιάστε εδώ