Η τεχνολογική εκπαίδευση στα πλαίσια της γενικής εκπαίδευσης

Η τεχνολογία αποσύρεται με ρυθμό μεγαλύτερο από 7% τον χρόνο, που σημαίνει ότι σε δέκα χρόνια θα χρησιμοποιούμε άγνωστη σήμερα τεχνολογία. Ο σύγχρονος άνθρωπος χρειάζεται βασικές τεχνολογικές γνώσεις για αναγνώριση και εξέταση εναλλακτικών λύσεων. Για να κατευθύνει κατάλληλα και να ελέγχει την τεχνολογία χρειάζεται κατάλληλη εκπαίδευση .

Στις ΗΠΑ το εκπαιδευτικό αντικείμενο διδάσκεται πριν από το 1900.

Με τον νόμο 309/1976 που είχε αυξήσει την υποχρεωτική εκπαίδευση από έξι σε εννέα χρόνια, είχε προβλεφθεί και με εισηγήσεις διεθνών οργανισμών η παροχή τεχνολογικής εκπαίδευσης στα τρία τελευταία χρόνια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Στη χώρα μας είχε εισαχθεί ένα στοιχειώδες μάθημα τεχνολογίας με βάση το Maryland Plan -αναπτύχθηκε από τον Donald Maley, μια ηγετική μορφή στις ΗΠΑ για την τεχνολογική εκπαίδευση- που μεταφέρθηκε από τον γράφοντα στη ΣΕΛΕΤΕ όπου οργάνωσε και δίδαξε ένα βασικό πρόγραμμα εκπαίδευσης καθηγητών (1979-1985). Αργότερα σε όλα τα σχολεία της χώρας με πρότασή του ως συμβούλου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου στις Α’ και Β’ τάξεις του Γυμνασίου (από το 1993), και την Α’ Γενικού Λυκείου (από το 1998).

Δεν έχει ιδρυθεί καμιά σχετική πανεπιστημιακή σχολή εκπαίδευσης καθηγητών στη χώρα μας όπως συμβαίνει στις ΗΠΑ, παρά το πλήθος των πανεπιστημιακών σχολών που έχουν ιδρυθεί.

Έτσι το μάθημα της τεχνολογίας το διεκδικούσαν και το δίδασκαν πλήθος ειδικοτήτων καθηγητών χωρίς καμιά εκπαίδευση στο αντικείμενο και αφού μία ώρα διδασκαλίας την εβδομάδα σημαίνει 500-600 περίπου θέσεις εργασίας.

Η πραγματικότητα αυτή συντηρεί παραδοσιακά μαθήματα (και κυρίως τον λογιοτατισμό) και εμποδίζει την ένταξη νέων μαθημάτων. Θα πρέπει να «πάρουν ώρες» από παραδοσιακά μαθήματα αφού το πρόγραμμα παραμένει σταθερό, 30-35 περίπου την εβδομάδα ανάλογα με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση (για χρόνια γίνονταν προσπάθεια περιορισμού των διδακτικών ωρών σε 28-29 ώρες / εβδομάδα, ενώ το σημερινό ωρολόγιο πρόγραμμα των 35 ωρών/ εβδομάδα -επτά ώρες την ημέρα όλες τις ημέρες- θεωρούνταν ως υπερβολικό για τους μικρούς μαθητές και αντιπαιδαγωγικό ).

Το μάθημα της τεχνολογίας, που είναι ιδιαίτερης σημασίας υπό κανονικές συνθήκες, τείνει να εκφυλισθεί και να καταργηθεί.

Ήδη στην Α’ Λυκείου έχει αντικατασταθεί από τις εργασίες PROJECT που διαφημίστηκε ότι εισάγει για πρώτη φορά την έρευνα στο σχολικό πρόγραμμα, ενώ η τεχνολογική έρευνα αποτελούσε το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος της τεχνολογίας στην Α’ Λυκείου από το 1998. Στο βοηθητικό βιβλίο των μαθητών του ΟΕΔΒ αναλυόταν η τεχνολογική έρευνα και περιλαμβάνονταν και παραδείγματα τεχνολογικών ερευνών μαθητών που πραγματοποιήθηκαν σε ελληνικό σχολείο πολλά χρόνια πριν.

Πληροφορίες για την τεχνολογική εκπαίδευση περιλαμβάνονται στην ιστοσελίδα του Διεθνούς Οργανισμού για την Τεχνολογική Εκπαίδευση με έδρα την VIRGINIA και παραρτήματα σε όλο τον κόσμο. www.iteaconnect.org.

Η τεχνολογική εκπαίδευση στα πλαίσια της γενικής εκπαίδευσης, θα έπρεπε λογικά να διευρυνθεί σε όλες τις τάξεις του δημοτικού και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να εξορθολογισθεί με την εξασφάλιση και ανάλογης σχολής εκπαίδευσης καθηγητών, αφού συνδέεται άμεσα με την ανάπτυξη παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας που επιδιώκουμε και σύμφωνα με τις πρακτικές ανεπτυγμένων χωρών.


Σχολιάστε εδώ