Αντιδράσεις για το νέο Ρυθμιστικό της Θεσσαλονίκης

Στόχος του ΥΠΕΚΑ, ακούμε, είναι να πάνε τα σχέδια στη Βουλή για ψήφιση διά νόμου μέχρι το τέλος του έτους. Θα προλάβουν, άραγε; Ή θα υπάρξουν αντιδράσεις από τους φορείς; Ήδη στη Θεσσαλονίκη συζητείται έντονα το θέμα και πολλοί διαφωνούν, με την εξαίρεση συγκεκριμένων δημάρχων (Μπουτάρης, Δανιηλίδης) που φαίνεται να συμφωνούν. Τα Ρυθμιστικά Σχέδια είναι σημαντικά και για τους πολίτες και για τους μηχανικούς διότι κατευθύνουν, κυρίως στο θέμα των χρήσεων γης και των έργων υποδομής, ολόκληρο τον σχεδιασμό της περιοχής. Αυτήν τη φορά το ζήτημα με τα Ρυθμιστικά Σχέδια έχει ακόμη περισσότερο βάθος. Είναι, μάλιστα, πιθανό να οδηγηθούμε σε ενδοκυβερνητική κόντρα. Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει εδώ και πολλούς μήνες την πρόθεση να καταργήσει τους δύο σχετικούς Οργανισμούς, τον ΟΡΣΑ και τον ΟΡΘΕ, και να μεταφέρει τις αρμοδιότητες στο ΥΠΕΚΑ, που τους εποπτεύει. Μάλιστα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δεσμευθεί ότι θα είναι στο πρώτο κύμα καταργήσεων φορέων, το οποίο ακόμη περιμένουμε, στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Στο σχέδιο νόμου, όμως, που παρουσίασε το ΥΠΕΚΑ περιλαμβάνονται διατάξεις που διατηρούν τον ΟΡΣΑ. Τελικά, τι συμβαίνει στην κυβέρνηση; Υπάρχει ενιαία πολιτική; Μήπως κάποιοι συνδικαλιστές και παράγοντες προσπαθούν, με «όχημα» τον χωροταξικό σχεδιασμό, να παραμείνουν στις θέσεις τους; Δεν είναι κακό, παρότι προσθέτει κάποια γραφειοκρατία. Αλλά η κυβέρνηση φαίνεται ανακόλουθη. Ποιος θα κάνει τελικά πίσω; Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ή το ΥΠΕΚΑ; Σημειώνουμε ότι το ΥΠΕΚΑ είναι στη γωνία, όσον αφορά το ΥΠΔΜ, και για το θέμα της διαθεσιμότητας, καθώς αργούν πολύ να καταλήξουν σε νούμερα και ονόματα – και η «τρόικα» περιμένει…

****

• Επειδή αναφερθήκαμε στο ΥΠΕΚΑ και στη διαθεσιμότητα των υπαλλήλων, θέλουμε να εκφράσουμε μια απορία: Αληθεύει ότι καταργείται η ειδικότητα των χειριστών μηχανημάτων στο υπουργείο; Και τι θα κάνει το ΥΠΕΚΑ με τα αντίγραφα των χαρτών; Ηλεκτρονικά δεν τους έχουν ακόμη, αν φύγουν και οι χειριστές, δεν θα υπάρχει χάρτης για να κάνουν τη δουλειά τους. Και μετά θέλουμε χωροταξικό σχεδιασμό… Αφήστε που θα πετάξουμε και μηχανήματα πολλών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ…

***

• Οι επιστημονικοί σύλλογοι των μηχανικών ξεκίνησαν ήδη τα σεμινάρια ενημέρωσης των συναδέλφων τους όσον αφορά τον νέο νόμο για τα αυθαίρετα, λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος που παρουσιάζεται από πολίτες και μηχανικούς. Εμείς σας γράφαμε ότι το ενδιαφέρον είναι ήδη μεγάλο, αλλά κάποιοι δεν μας πίστευαν. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που κυκλοφορούν, περισσότερες από 12.000 αιτήσεις για υπαγωγή στον νόμο Καλαφάτη έχουν υποβληθεί μέχρι σήμερα στο πληροφοριακό σύστημα του ΤΕΕ. Ο πρώτος σύλλογος που ξεκίνησε τα σεμινάρια ήταν αυτός των αρχιτεκτόνων, ο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ. Σύντομα μάλλον θα ακολουθήσει και ο σύλλογος των πολιτικών μηχανικών. Άλλωστε, λόγω εκλογών του ΤΕΕ η «ζύμωση» στα σεμινάρια είναι έντονη. Ακούμε όμως ότι αυτήν τη φορά και το ΥΠΕΚΑ θα αναλάβει πρωτοβουλία ενημέρωσης των μηχανικών και των ενδιαφερομένων, καθώς ετοιμάζονται ήδη για σεμινάρια σε κεντρικές πόλεις της περιφέρειας.

• Χαράς ευαγγέλια για τους συνταξιούχους του ΤΣΜΕΔΕ… Έχουν πλέον τη δυνατότητα (εν έτει 2013, θυμίζουμε…) να λάβουν ηλεκτρονικά βεβαίωση αποδοχών της σύνταξής τους. Εφόσον βέβαια εγγραφούν και πιστοποιηθούν ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του Οργανισμού κ.λπ. Από βεβαιώσεις καλά πάνε. Από συντάξεις, όμως;

• Οικοδομικές άδειες σε πολύ σύντομο χρόνο, μόλις 30 ημερών, θα εκδίδονται από το ΥΠΕΚΑ για τα ακίνητα του Δημοσίου που προωθούνται για αξιοποίηση! Κάτι παρόμοιο είχε εφαρμοστεί σε αρκετά έργα κατά την προετοιμασία των Ολυμπιακών Αγώνων. Σύμφωνα με τους τελευταίους νόμους που πέρασε το ΥΠΕΚΑ και τη σχετική υπουργική απόφαση του Σταύρου Καλαφάτη, που εκδόθηκε μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα, η έγκριση και η άδεια δόμησης θα εκδίδονται σε μία φάση και όχι σε δύο στάδια, όπως ισχύει στα απλά ιδιωτικά κτίρια. Η άδεια θα εκδίδεται, μάλιστα, κεντρικά από τη Διεύθυνση Οικοδομικών και Κτιριοδομικών Κανονισμών (ΔΟΚΚ), η οποία ενισχύεται σημαντικά το τελευταίο διάστημα, και όχι από τις κατά τόπους ΥΔΟΜ. Η οικοδομική άδεια θα εκδίδεται μέσα σε 30 ημέρες από την υποβολή του σχετικού φακέλου στη ΔΟΚΚ, ενώ η ΔΟΚΚ θα ελέγχει την πληρότητα του φακέλου. Το περιεχόμενο των μελετών θα είναι ευθύνη των μηχανικών πλέον, όπως και στα υπόλοιπα κτίρια, βάσει του νέου τρόπου έκδοσης οικοδομικών αδειών. Ωστόσο, για τη σύνδεση των κτιρίων με τα δίκτυα κοινής ωφελείας θα πρέπει να προηγείται αυτοψία ιδιώτη ελεγκτή δόμησης.


Σχολιάστε εδώ