Αποκάλυψη-σοκ για τη ληστεία στα πρατήρια!

Παρά ταύτα, ο Κωστής Χατζηδάκης κάνει πως… δεν άκουσε ακόμη και τον πρόεδρο της Επιτροπής, που ο ίδιος επέλεξε το 2009, και επιμένει να εγκατασταθούν, ακόμη και με διαδικασίες αμφίβολης νομιμότητας, τα συστήματα εισροών-εκροών, που νομιμοποιούν απολύτως τη… ληστεία.

Σε διαδοχικά του δημοσιεύματα, το «Π» έχει αποκαλύψει πώς το κύκλωμα των καυσίμων θησαυρίζει από τις υψηλές θερμοκρασίες πώλησης των καυσίμων στην Ελλάδα, καθώς τα καύσιμα αγοράζονται από τους πρατηριούχους με αναγωγή στη θερμοκρασία των 15 βαθμών Κελσίου, αλλά πωλούνται στους καταναλωτές χωρίς αναγωγή, σε θερμοκρασίες που ξεπερνούν και τους 40 βαθμούς. Αποτέλεσμα, οι καταναλωτές να υπερχρεώνονται δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο και το κράτος να χάνει μεγάλα ποσά από έμμεσους φόρους.

Αυτό ακριβώς τονίζει, για πρώτη φορά από τότε που η Επιτροπή Ανταγωνισμού άρχισε να ασχολείται με την αγορά καυσίμων, ο πρόεδρος της Επιτροπής, Δ. Κυριτσάκης, σε ειδικό κεφάλαιο της γνωμοδότησης, που εξέδωσε αυτεπάγγελτα προς τον υπουργό Ανάπτυξης, σχετικά με τα μέτρα που απαιτούνται, κατά την κρίση της Επιτροπής, ώστε να αποκατασταθεί ο υγιής ανταγωνισμός στην αγορά καυσίμων.

Στο ειδικό αυτό κεφάλαιο, με τον γενικό τίτλο «Αναγωγή στους 15 βαθμούς Κελσίου», η Επιτροπή και ο πρόεδρός της σημειώνουν τα ακόλουθα:

• Κατά την έρευνα της υπηρεσίας, αναδείχθηκε και το μετρολογικό ζήτημα της αναγωγής στους 15 βαθμούς Κελσίου κατά τη διαδικασία πώλησης καυσίμων. Ειδικότερα, όταν οι εταιρείες διύλισης πωλούν καύσιμα στις εταιρείες εμπορίας, η διαδικασία πραγματοποιείται με ειδικά ηλεκτρονικά συστήματα, στα οποία γίνεται αναγωγή στη θερμοκρασία των 15 βαθμών Κελσίου, με σκοπό την αντιμετώπιση του φαινομένου ύπαρξης ελλιποβαρών καυσίμων από τη διαστολή της θερμοκρασίας. Κατ’ αυτό τον τρόπο, στα δύο πρώτα στάδια της αγοράς (διύλιση και χονδρική εμπορία) υπάρχει ένα σταθερό σημείο αναφοράς και αποφεύγονται φαινόμενα ελλειμματικών ή πλεονασματικών (σε θερμοκρασίες κάτω των 15 βαθμών) παραδόσεων.

• Ωστόσο, στο στάδιο της λιανικής διάθεσης η μέτρηση της ποσότητας και, κατ’ επέκταση, η τιμολόγηση του καυσίμου γίνεται με βάση τον όγκο (λίτρα), χωρίς αναγωγή σε θερμοκρασία 15 βαθμών, με ενδεχόμενο αποτέλεσμα οι καταναλωτές να επιβαρύνονται για πλασματικές παραδόσεις καυσίμων.

• Κατά την πλειοψηφία των μελών της Επιτροπής, το προαναφερόμενο ζήτημα, το οποίο εκφεύγει των αρμοδιοτήτων της, θα έπρεπε να διερευνηθεί περαιτέρω από το αρμόδιο υπουργείο ή και τις ελεγκτικές αρχές, ειδικότερα ως προς την προσφορότητα, σκοπιμότητα και δυνατότητα εφαρμογής του μέτρου της αναγωγής σε 15 βαθμούς Κελσίου ή τυχόν άλλου συναφούς μετρολογικού κανόνα, ενιαία σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων.

• Ένα από τα μέλη της Επιτροπής, ο πρόεδρος Δημήτριος Κυριτσάκης, διατύπωσε τη γνώμη ότι θα έπρεπε και το τρίτο στάδιο της διάθεσης των καυσίμων, η πώληση, δηλαδή, προς τους παντός είδους καταναλωτές, να πραγματοποιείται με αναγωγή στη θερμοκρασία των 15 βαθμών Κελσίου, ώστε να αντιμετωπιστεί και στο στάδιο αυτό το φαινόμενο διάθεσης ελλιποβαρών καυσίμων από τη διαστολή της θερμοκρασίας με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να επιβαρύνονται με πλασματικές παραδόσεις καυσίμων. Η αναγωγή θα πραγματοποιείται αυτόματα με ειδικά εξαρτήματα, των οποίων γίνεται ήδη χρήση και στα δύο πρότερα στάδια της πώλησης από τα διυλιστήρια και τους χονδρεμπόρους. Κατά την άποψη του εν λόγω μέλους, με το μέτρο αυτό θα μπορούσε να αποκατασταθεί σταδιακά και η εμπιστοσύνη των καταναλωτών προς τους πρατηριούχους αλλά και να αποκλειστεί η συσσώρευση στα πρατήρια πλεονασματικών ποσοτήτων καυσίμων, τα οποία σήμερα διατίθενται έναντι ανταλλάγματος προς όφελος των πρατηριούχων και μόνο, οι οποίοι εισπράττουν τίμημα για την ίδια ποσότητα καυσίμων δύο φορές, μία κατά την ελλιποβαρή πώληση και δεύτερη κατά την πώληση του «περισσεύματος», χωρίς να υπάρχει καμία προς τούτο δικαιολογία.

Όπως έχει αποκαλύψει το «Π», δεν είναι μόνο ο Δ. Κυριτσάκης που προτείνει να πωλούνται τα καύσιμα στην «καυτή» (από κλιματολογική άποψη) χώρα μας με αναγωγή στους 15 βαθμούς Κελσίου: Το ίδιο ακριβώς πρότειναν και εμπειρογνώμονες του υπουργείου Οικονομικών στα τέλη του περασμένου χρόνου, ζητώντας να προσαρμοσθούν ανάλογα, με εγκατάσταση πρόσθετων ηλεκτρονικών συστημάτων (kit), τα συστήματα εισροών – εκροών, τα οποία εγκαθίστανται πλέον υποχρεωτικά σε όλα τα πρατήρια.

Το κόστος των συστημάτων αυτών, που έχουν πιστοποιηθεί σε χώρες της ΕΕ, είναι πολύ χαμηλό (μόλις 1.000-2.000 ευρώ για κάθε αντλία) και, συν τοις άλλοις, θα επέτρεπαν να ελεγχθεί αποτελεσματικά η αγορά, αφού τα συστήματα εισροών-εκροών θα παρήγαγαν αξιόπιστα ισοζύγια αγορών-πωλήσεων, τα οποία θα δημιουργούσαν ασφαλή έννομα αποτελέσματα, δηλαδή θα επέτρεπαν να διώκονται με αυτόματο τρόπο όσοι πωλούν περισσότερα καύσιμα από όσα αγοράζουν.

Αντίθετα, ο υπουργός Ανάπτυξης και οι υπηρεσίες του υπουργείου του επιμένουν μέχρι σήμερα να μην προνοούν για την εγκατάσταση αυτών των πρόσθετων ηλεκτρονικών, αφήνοντας με αυτό τον τρόπο όχι μόνο το κύκλωμα των καυσίμων να θησαυρίζει από πωλήσεις «καυτών» καυσίμων, αλλά και τους λαθρεμπόρους να μην απειλούνται με δίωξη, αφού τα συστήματα εισροών – εκροών, με τις παγκόσμιας πρωτοτυπίας προδιαγραφές που έχουν, επιτρέπουν τεράστιες (έως και 1,5%) «νόμιμες» αποκλίσεις στα ισοζύγια, ενώ ακόμη και για μεγαλύτερες αποκλίσεις δεν υπάρχει η δυνατότητα αυτόματης επιβολής κυρώσεων, αφού αυτές είναι πιθανό να οφείλονται σε εγγενή σφάλματα και αστοχίες των ίδιων των συστημάτων!

Αυτή την εβδομάδα έληγε η τελευταία προθεσμία εγκατάστασης (στις 27 Αυγούστου) των συστημάτων εισροών – εκροών στα πρατήρια Αττικής και Θεσσαλονίκης. Όμως, ακόμη και μετά τη λήξη της προθεσμίας το υπουργείο Ανάπτυξης δεν είχε εκδώσει την υπουργική απόφαση που απαιτεί ο νόμος, για να γίνουν έλεγχοι και να επιβληθούν κυρώσεις (αναστολή λειτουργίας) στα πρατήρια που δεν έχουν εγκαταστήσει τα συστήματα!

Παρά ταύτα, κινούμενο με διαδικασίες εντελώς αμφίβολης νομιμότητας, το υπουργείο δέχθηκε ότι όσα πρατήρια είχαν υποβάλει δηλώσεις εγκαταστατών, που βεβαίωναν ότι έχουν εγκαταστήσει τα συστήματα, δεν θα πρέπει να υποβληθούν σε ελέγχους. Και τούτο παρότι είναι κοινό μυστικό ότι τα περισσότερα πρατήρια δεν έχουν εγκαταστήσει και θέσει σε λειτουργία τα συστήματα, όπως απαιτεί ο νόμος, αλλά απλώς έχουν συνάψει συμβάσεις για να τα εγκαταστήσουν στο μέλλον!

Έτσι, λίγα είναι στην πραγματικότητα τα πρατήρια που διαθέτουν λειτουργούντα συστήματα, παρότι το υπουργείο ισχυρίζεται ότι η συμμόρφωση των πρατηριούχων ξεπερνά το 90%! Με τις ίδιες αμφίβολης νομιμότητας διαδικασίες, στο βαθμό που δεν έχει ακόμη εκδοθεί η απαιτούμενη υπουργική απόφαση, το υπουργείο διέταξε επιλεκτικούς ελέγχους σε ελάχιστα πρατήρια και αποφάσισε την αναστολή της λειτουργίας τους, ασκώντας με αυτό τον τρόπο αφόρητη πίεση στους πρατηριούχους να… καταθέσουν τον οβολό τους στους εγκαταστάτες των συστημάτων, αν θέλουν να συνεχίσουν την εμπορική τους δραστηριότητα.

Σημειωτέον ότι για αυτά τα συστήματα, που με βεβαιότητα θα αποδειχθεί ότι ουδέν έχουν να συνεισφέρουν στην πραγματική πάταξη του λαθρεμπορίου και της εξαπάτησης των καταναλωτών, οι φορολογούμενοι θα επιβαρυνθούν με 30 εκατ. ευρώ κρατικών επιδοτήσεων στους πρατηριούχους!


Σχολιάστε εδώ