Και νέα χαράτσια δίνουν τη χαριστική βολή στις πωλήσεις ακινήτων
Με το Ν.4110 /23.1.2013 (ΦΕΚ Α 17/23.1.2013) επανήλθε στις μεταβιβαστικές δικαιοπραξίες (πωλήσεις) ο και παλιότερα εφαρμοσθείς γνωστός ως «φόρος υπεραξίας και μετέπειτα ως αυτομάτου υπερτιμήματος», ο οποίος στην πράξη δεν απέφερε ουσιαστικά έσοδα στα ταμεία του κράτους και γι’ αυτό καταργήθηκε μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα από την εκάστοτε εφαρμογή του.
Ονόμος αυτός όριζε ότι όσα ακίνητα αποκτήθηκαν από οποιαδήποτε αιτία (π.χ. κληρονομιά, δωρεά, γονική παροχή, αγορά) την 1/1/2013 και μετά και μεταβιβάζονται περαιτέρω από τον κύριο αυτών (σε ευρεία έννοια, ήτοι ψιλό κύριο, επικαρπωτή, πλήρη κύριο), ο μεταβιβάζων (πωλητής) ήταν υποχρεωμένος να καταβάλει φόρο υπεραξίας για την σύμβαση αυτή, ο οποίος (φόρος) είχε σαφή προσδιοριστικά και συνδυαστικά χαρακτηριστικά, ως προς το ύψος του φόρου αυτού κ.λπ. στοιχεία. Πληρωνόταν δε πριν από κάθε πώληση (μεταβιβαστική δικαιοπραξία) και πριν από την υπογραφή του συμβολαίου πωλήσεως.
Ο επόμενος νόμος 4152/9.5.2013 (τέσσερις μήνες δηλαδή μετά!) διευκρίνισε θέματα που προέκυψαν από την εφαρμογή του προηγούμενου νόμου, κάλυψε δε αναδρομικά και το φορολογικό κενό από 1/1-23/1/2013 που δημιουργήθηκε. Όμως, πριν καλά- καλά στεγνώσει το μελάνι και του νόμου αυτού, δυο περίπου μήνες μετά με το τελευταίο πολυνομοσχέδιο (που πήρε ήδη τον αριθμό 4172/23.7.2011) ανατρέπεται ουσιαστικά το περιεχόμενο και η φιλοσοφία των παραπάνω δύο προηγούμενων νόμων και η ασφάλεια του (φορολογικού) δικαίου στις συναλλαγές, αφού καταργεί στην ουσία όλη την φορολογική βάση τους, διευρύνοντάς την σε όλο τον προηγούμενα χρονικά διατρέξαντα χρόνο απόκτησης του μεταβιβαζομένου ακινήτου. Έτσι σύμφωνα με τον τελευταίο νόμο (4172), από 1/1/2014 και μετά, οποτεδήποτε χρονικά (π.χ. το 1950) και με οποιαδήποτε νομική αιτία, αν κάποιος απέκτησε το ακίνητό του και το μεταβιβάζει περαιτέρω θα καταβάλει το φόρο αυτό.
Και ρωτάμε: Ο νέος αυτός φόρος συνιστά ενίσχυση της δραστηριότητας στο τομέα μεταβιβάσεως ακινήτων από όπου υποτίθεται ότι η κυβέρνηση προσδοκά έσοδα, ή πλήρη απαξίωση και μηδενική ανάκαμψη των συναλλαγών των ακινήτων και των επενδύσεων σε αυτά; Δεν θα αποτελέσει ένα ακόμη περαιτέρω καίριο και καθοριστικό πλήγμα στις οικονομικές δραστηριότητες με βάση τα ακίνητα, αλλά και στα 100 και πλέον επαγγέλματα που συνδέονται με αυτά και συνακόλουθα στα εισοδήματα που προέρχονται από αυτά, στα έσοδα από ΦΠΑ, στις εισφορές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, στην κατανάλωση (μηδενικά εισοδήματα-μηδενική κατανάλωση κ.λπ.) και κατ’ επέκταση ανυπολόγιστη ζημιά στην εθνική οικονομία και στα έσοδα του κράτους; Ποιοι, αλήθεια, οικονομικοί σύμβουλοι του υπουργού Οικονομικών και με ποια στοιχεία και κριτήρια πρότειναν την παραπάνω φορολογία σε μία ήδη μισοπεθαμένη αγορά ακινήτων, που ήδη μετρά σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, απώλειες της τάξεως 80% στις συναλλαγές μεταβιβάσεως ακινήτων, αλλά και στις ανύπαρκτες πλέον νέες οικοδομές;
Χαράτσι βάζουν και οι υποθηκοφύλακες!
Να σημειωθεί ότι στο νέο αυτό χαράτσι στα ακίνητα έρχεται να προστεθεί και ένα ακόμη, αυτό που επιβάλλουν οι άμισθοι υποθηκοφύλακες στις συμβάσεις ακινήτων που μεταγράφονται σε αυτά και αφορούν τα ακίνητα που έχουν ενταχθεί στις υπό κτηματογράφηση περιοχές, σε αυτές που οι δηλώσεις ιδιοκτησίας υποβλήθηκαν το 2008, δηλαδή σχεδόν σε όλη την Αττική. Σύμφωνα με το Ν.4164/2013 που ισχύει από 20/7/2013 οι άμισθοι υποθηκοφύλακες ζητούν από τους πολίτες δικαιώματα πέραν αυτών για την μεταγραφή της σχετικής πράξεως, δικαιώματα και για ένα επί πλέον αντίγραφο συμβολαίου που συνοδεύει υποχρεωτικά την μεταγραφόμενη πράξη (συμβόλαιο), το οποίο χρεώνουν ως «πιστοποιητικό» με 4,5 ευρώ κάθε φύλλο. Έτσι, για παράδειγμα, για μια αποδοχή κληρονομίας που τα δικαιώματα του υποθηκοφύλακα είναι περίπου 20 ευρώ, τώρα ζητούν επί πλέον για το πρόσθετο συμβολαιογραφικό αντίγραφο, π.χ. των 10 φύλλων, επί πλέον της πράξεως που καταχωρούν, δικαιώματα 45 ευρώ (10 φύλλα Χ 4,5 ευρώ ανά φύλλο), εάν δε το συμβόλαιο είναι π.χ. 100 φύλλα, που συμβαίνει αυτό σε μεγάλα συμβόλαια, τότε θα πρέπει να καταβάλει ο πολίτης στον υποθηκοφύλακα 450 ευρώ(!), ναι 450 ευρώ.
Αυτό, όμως, δεν το ορίζει ο τελευταίος νόμος. Στο άρθρο 3 αριθμός 8 ορίζει ότι «ο αρμόδιος υποθηκοφύλακας αποστέλλει στο Γραφείο Κτηματογράφησης, αμέσως μετά την καταχώριση, αντίγραφο της περίληψης της πράξης, καθώς και αντίγραφο της ίδιας της πράξης». Γιατί λοιπόν ο υποθηκοφύλακας ζητάει, με τον τρόπο αυτό, δικαιώματα από τον χειμαζόμενο σήμερα πολίτη, πολλές φορές μάλιστα υποπολλαπλάσια των δικαιωμάτων που αναλογούν στη μεταγραφόμενη πράξη και δεν αποστέλλει στο Γραφείο Κτηματογράφησης (στην Κτηματολόγιο ΑΕ) μία απλή φωτοτυπία του αντιγράφου του συμβολαίου που του καταθέτει ο πολίτης κατά τη μεταγραφή του, όπως κάνει αντίστοιχα και το ίδιο το Κτηματολόγιο που αποδέχεται (απλή φωτοτυπία συμβολαίου) από τον πολίτη όταν αυτός υποβάλει σε αυτό μετά την μεταγραφή τη δήλωση ιδιοκτησίας του Ν.2308/95;
Ποιος θα σταματήσει και αυτό το νέο «χαράτσι» στις συμβάσεις των ακινήτων που οι άμισθοι υποθηκοφύλακες με το έτσι θέλω αποφάσισαν; Δεν πρέπει να επέμβει άμεσα τόσο το υπουργείο Δικαιοσύνης όσο και το ΥΠΕΚΑ, μιας και τα όρια αρμοδιοτήτων καθενός από τα υπουργεία αυτά σε αυτή την περίπτωση των αμίσθων υποθηκοφυλάκων είναι συγκεχυμένα και να δοθεί μια λύση; Πάλι ο πολίτης θα πληρώνει τη νύφη; Αυτά τα τεράστια (αναλογικά) ποσά που εισπράττουν οι υποθηκοφύλακες θα υποστούν έστω κάποια μείωση, σαν αυτή που υπέστησαν όλοι οι έλληνες πολίτες στις αμοιβές τους, στις συντάξεις τους, στους μισθούς τους, ή θα παραμένουν οι αμοιβές των υποθηκοφυλάκων και για ποιόν λόγο στο απυρόβλητο;