Κραυγή αγωνίας για την γλωσσική υποβάθμιση

Σε ψήφισμα του Συνεδρίου που έγινε πρόσφατα σε αίθουσα της Ακαδημίας Αθηνών με θέμα «Η Ελληνική Γλώσσα, χθες, σήμερα, αύριο» και στο οποίο παραβρέθηκαν ακαδημαϊκοί, καθηγητές Πανεπιστημίων και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προτείνονται τα εξής:

«1) Επανίδρυση των Κλασσικών Λυκείων ή, τουλάχιστον των κλασσικών τάξεων, στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για την καλύτερη κατάρτιση όσων θα φοιτήσουν σε Σχολές θεωρητικής κατεύθυνσης (Φιλοσοφικές, Παιδαγωγικές, Νομικές, Θεολογικές, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών). Ενώ κλασσικές τάξεις και κλασσικά Λύκεια έχουν πολλές χώρες (Ιταλία, Κροατία Γαλλία, Ισπανία κ.ά.), στην Ελλάδα που γέννησε τον Ανθρωπισμό, αβασάνιστα καταργήθηκαν και σήμερα δεν λειτουργεί ούτε ένα. Σημειώνεται ότι η λειτουργία ανά Λύκειο μιας ή δύο κλασσικών τάξεων δεν θα επιβαρύνει με επιπλέον δαπάνη την Πολιτεία από πλευράς κτηριακών υποδομών, εκπαιδευτικού προσωπικού και σχολικών εγχειριδίων Λυκείου.

2) Ικανοποιητική θεωρείται η ανά ώρες διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στις τρεις τάξεις του Λυκείου, όπως αυτή σταθερά εφαρμόζεται από το 2006. Θετικά επίσης κρίνεται η διδασκαλία του Επιταφίου του Περικλέους στη Γενική κατεύθυνση της Γ’ Λυκείου, διότι οι νέοι γνωρίζουν τις διαχρονικές αξίες του κειμένου.

3) Συστηματική επιμόρφωση, διά βίου εκπαίδευση των Εκπαιδευτικών, για τη σύγχρονη και αποδοτική διδασκαλία της γλώσσας και της λογοτεχνίας. Τη συστηματική επιμόρφωση μπορούν να επωμισθούν τα Φιλολογικά Τμήματα των ΑΕΙ σε συνεργασία με τα Πρότυπα Σχολεία. Το προβλεπόμενο κόστος θα μπορούσε να καλυφθεί από κονδύλια του ΕΣΠΑ.

4) Βελτίωση της ποιότητας των διδακτικών βιβλίων, ειδικότερα των γλωσσικών μαθημάτων και της Ιστορίας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με σκοπό την ενίσχυση της γλωσσικής υποδομής και της κριτικής ικανότητας των μαθητών. Ενώ ικανοποιητικά θεωρούνται τα σχετικά εγχειρίδια των Αρχαίων Ελληνικών του Λυκείου, ακατάλληλα κρίνονται τα βιβλία του Γυμνασίου, διότι ο όγκος της διδακτέας ύλης είναι επαχθής, τα διδασκόμενα κείμενα δεν παρουσιάζουν κλιμακούμενη δυσκολία, με αποτέλεσμα την αρνητική στάση πολλών μαθητών προς τα αρχαία ελληνικά».

Το παραπάνω ψήφισμα είναι το καταστάλαγμα της εισήγησης της καθηγήτριας Γ. Ξανθάκη – Καραμάνου, προέδρου της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων που είχε θέμα «Η αρχαία ελληνική γλώσσα στην ελληνική εκπαίδευση – Αποτιμήσεις και προοπτικές».

Στην οργάνωση του Συνεδρίου συμμετείχε η Ένωση Περιφερειών Ελλάδος και η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος.


Σχολιάστε εδώ