Φόρος-«τέρας» στα ακίνητα και… ξαφνικός θάνατος ΔΕΚΟ

Σε δύο πεδία θα δοκιμασθεί η αντοχή της κυβέρνησης στον επόμενο έλεγχο της «τρόικας», που αρχίζει αυτήν την εβδομάδα: Τα τεράστια σφάλματα στους υπολογισμούς για τον ενιαίο φόρο ακινήτων οδηγούν σε… τερατουργήματα, που θα αποτελέσουν «ψυχρολουσία» για την κοινωνία, ενώ η ελλιπής προετοιμασία για τις συμφωνημένες απολύσεις 2.000 δημοσίων υπαλλήλων μέσα στο τρίτο τρίμηνο τροφοδοτεί σενάρια… γκραν γκινιόλ, για «ξαφνικό θάνατο» δημοσίων επιχειρήσεων, ώστε να καλυφθούν οι στόχοι του προγράμματος για τις απολύσεις.

Για τον ενιαίο φόρο στα ακίνητα, παρότι η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να παρουσιάσει τώρα το σχέδιό της στην «τρόικα», είναι φανερό πλέον ότι υπάρχει αδιέξοδο, γιατί πολύ απλά τα… νούμερα δεν βγαίνουν. Όπως έχει τονίσει το «Π» κατ’ επανάληψη, η αρχική συμφωνία με την «τρόικα» για έναν ενιαίο φόρο κατοχής, από τον οποίο θα εισπράττονται σε ετήσια βάση, από το 2014, τουλάχιστον 3,2 δισ. ευρώ, ήταν παντελώς άστοχη, καθώς βασίσθηκε σε δεδομένα άλλων εποχών για την πραγματική αξία των ακινήτων, τα έσοδα που αποδίδουν στους ιδιοκτήτες τους αλλά και για την οικονομική κατάσταση των ιδιοκτητών. Θέτοντας τον εισπρακτικό πήχη του φόρου σε εξωπραγματικά υψηλά επίπεδα και ευρισκόμενοι σε αμηχανία έναντι της «τρόικας», αφού δεν υπάρχουν εύκολα διαθέσιμα έσοδα από άλλες πηγές, προκειμένου να τεθεί ένας ρεαλιστικότερος στόχος για τα έσοδα από τον φόρο κατοχής, το οικονομικό επιτελείο και οι εταίροι της συγκυβέρνησης έχουν μπει σε ένα απελπισμένο… «ράβε – ξήλωνε» του σχεδίου για τον νέο φόρο, που -όπως κι αν γίνουν οι υπολογισμοί- οδηγεί σε εκτρωματικά αποτελέσματα:

— Αυτήν την εβδομάδα οι εταίροι της συγκυβέρνησης συμφώνησαν να απορρίψουν τις προτάσεις του υπουργείου Οικονομικών για επιβολή φόρου, έστω με θεωρούμενους χαμηλούς συντελεστές, στα εκτός σχεδίου ακίνητα των κατ’ επάγγελμα αγροτών. Ουσιαστικά, αυτό δεν έφερε πρόοδο στη συζήτηση, απλώς την επανέφερε στο αρχικό σημείο: Τα κόμματα εξαρχής είχαν συμφωνήσει, υπό τον φόβο των αντιδράσεων των αγροτών, ότι οι κατ’ επάγγελμα αγρότες δεν θα επιβαρυνθούν. Το υπουργείο Οικονομικών διαπίστωσε ότι, χωρίς επιβολή φόρου στους αγρότες, θα είναι πολύ μικρά τα έσοδα από τη φορολόγηση των εκτός σχεδίου ακινήτων και πρότεινε τη φορολόγησή τους, την οποία όμως απέρριψαν οι εταίροι της συγκυβέρνησης!

— Αυτές οι παλινδρομήσεις δεν αλλάζουν την ουσία του (άλυτου) μέχρι στιγμής προβλήματος: Αν δεν υπάρξει μια σοβαρή επιβάρυνση των εκτός σχεδίου ακινήτων, θα πρέπει να πέσει μεγάλο φορολογικό βάρος στα αστικά ακίνητα για να βγει η εισπρακτική εξίσωση των 3,2 δισ. ευρώ. Αυτό θα μπορούσε να γίνει αν η κυβέρνηση, κόντρα σε όλα τα δεδομένα της αγοράς ακινήτων, που δείχνουν κατάρρευση των εμπορικών τιμών, προχωρήσει σε αύξηση των αντικειμενικών αξιών, ιδιαίτερα στις περιοχές με χαμηλές αντικειμενικές τιμές. Όμως, κάθε σενάριο για τέτοιες ακραίες επιβαρύνσεις των αστικών ακινήτων, και ιδιαίτερα εκείνων που κατά τεκμήριο ανήκουν σε ιδιοκτήτες χαμηλών και μέσων εισοδηματικών στρωμάτων, ουσιαστικά θα κατατείνει στη… μονιμοποίηση του (δήθεν έκτακτου) «χαρατσιού» στα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα. «Αν θα πρέπει να συνεχίσουμε να εισπράττουμε περισσότερα από 2 δισ. τον χρόνο από τα διαμερίσματα, θα είναι σαν να διαιωνίζουμε το “χαράτσι” με άλλο όνομα», λένε υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου Οικονομικών. Αυτό δεν θα προκαλούσε μόνο έντονες πολιτικές και κοινωνικές αντιδράσεις, αφού η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να καταργήσει το «χαράτσι» και να εισαγάγει ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης της κατοχής ακινήτων, αλλά θα ήταν και αμφίβολο αν μπορεί να σταθεί νομικά, αφού η Δικαιοσύνη έχει εγκρίνει το «χαράτσι» μόνο υπό τον όρο ότι πρόκειται για επιβάρυνση έκτακτου χαρακτήρα.

Όλα στον αέρα και για τις απολύσεις

Κίνδυνο… ανάφλεξης στον έλεγχο της «τρόικας» εγκυμονεί και η διαφαινόμενη αδυναμία της κυβέρνησης να εφαρμόσει όσα συμφώνησε στον τελευταίο, επεισοδιακό έλεγχο για τις απολύσεις στο Δημόσιο. Η συμφωνία προέβλεπε ότι μέχρι το τέλος του τρίτου τριμήνου θα έχουν απολυθεί 2.000 υπάλληλοι και η κυβέρνηση ευελπιστούσε ότι θα κάλυπτε αυτήν την υποχρέωση στρεφόμενη κυρίως στη «δεξαμενή» των επίορκων δημοσίων υπαλλήλων ή σε κάποιους περιθωριακούς οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, που το κλείσιμό τους δεν θα προκαλούσε ισχυρές αντιδράσεις.
Δυστυχώς, και στην περίπτωση αυτή τα… νούμερα δεν βγαίνουν, αφού δεν φαίνεται να υπάρχει δυνατότητα να καλυφθεί ο στόχος των απολύσεων με απομάκρυνση επίορκων ούτε υπήρξε προθυμία από τα υπουργεία να κλείσουν αρκετούς «άχρηστους» οργανισμούς που εποπτεύουν. Έτσι, φθάσαμε στο «παρά πέντε» της έλευσης της «τρόικας» να συζητάει η κυβέρνηση σοβαρά, και σε συνθήκες μυστικότητας, τον «ξαφνικό» θάνατο ενός ή και περισσότερων φορέων του ευρύτερου Δημοσίου με μεγάλο αριθμό απασχολουμένων. Στο πλαίσιο αυτών των σεναρίων, κυκλοφόρησε η (μη διαψευσθείσα επίσημα) φήμη για κλείσιμο της ΕΡΤ και άνοιγμα εκ νέου με λιγότερους υπαλλήλους, ενώ τα τελευταία εικοσιτετράωρα διαδίδονται φήμες για άλλους οργανισμούς και «φωτογραφίζονται» φορείς που ελέγχονται από την Κομισιόν για λήψη παράνομων κρατικών ενισχύσεων. Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία βεβιασμένης αναζήτησης υπαλλήλων προς απόλυση και φορέων προς άμεσο κλείσιμο προοιωνίζεται δυσάρεστες εκπλήξεις από τον επόμενο, «εύκολο», σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις του υπ. Οικονομικών, έλεγχο της «τρόικας». Είτε θα παρουσιασθεί ένα σχέδιο που δεν θα πείθει και η «τρόικα» θα «στυλώσει τα πόδια» εκ νέου, για να φθάσουμε και πάλι σε διαπραγματευτικό θρίλερ, είτε η ελληνική κοινωνία θα σοκαρισθεί από το βίαιο κλείσιμο ενός δημόσιου φορέα όχι και τόσο ασήμαντου ή όχι και τόσο… «άχρηστου».


Σχολιάστε εδώ