Με άδεια από το κράτος το λαθρεμπόριο καυσίμων!

Τα συστήματα ελέγχου εισροών-εκροών υποτίθεται ότι επιβλήθηκαν διά νόμου στην αγορά από τον Αύγουστο του 2009, με βασικό στόχο να παρακολουθούνται διαρκώς οι αγορές και πωλήσεις των πρατηρίων, ώστε να καταστεί πολύ δύσκολη πλέον η λαθρεμπορία, δηλαδή να πωλούνται στην αγορά καύσιμα για τα οποία δεν έχει πληρωθεί Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης.

Στην πορεία, όμως, αυτή η θεμιτή επιδίωξη του νομοθέτη διαστρεβλώθηκε εντελώς, καθώς το υπουργείο Ανάπτυξης επέλεξε να… τοποθετήσει τον λύκο ως φύλακα προβάτων: Στην επιτροπή που μελέτησε, κατ’ εντολή του γεν. γραμματέα Εμπορίου Στ. Κομνηνού, τις προδιαγραφές των συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών, τοποθετήθηκαν κυρίως εκπρόσωποι του… «υπό επιτήρηση» κλάδου, δηλαδή εκπρόσωποι των βενζινοπωλών και εταιρειών εμπορίας, καθώς και των ιδιωτικών εταιρειών εγκατάστασης συστημάτων.

Αυτοί οι… καλόπιστοι σύμβουλοι της Πολιτείας, παρά τις αντίθετες εισηγήσεις των τεχνοκρατών του υπουργείου Οικονομικών, «κατάφεραν» να δημιουργήσουν προδιαγραφές για συστήματα παγκόσμιας πρωτοτυπίας, με τεράστια και απροσδιόριστα εκ των προτέρων ποσοστά σφαλμάτων μέτρησης, τα οποία είναι αδύνατον να παράγουν ελεγκτικά αποτελέσματα ικανά να σταματήσουν τη λαθρεμπορία, αλλά και το συνεχές κλέψιμο των καταναλωτών, με την πώληση «φουσκωμένων», λόγω υψηλής θερμοκρασίας, καυσίμων.

Και αυτό γιατί κρίθηκε ότι δεν θα πρέπει αυτά τα συστήματα να έχουν την τεχνική δυνατότητα να παρακολουθούν τη θερμοκρασία πώλησης των καυσίμων στην αντλία και να διορθώνουν ανάλογα την τιμολόγηση στον καταναλωτή. Αν είχε προβλεφθεί αυτή η τεχνική δυνατότητα των συστημάτων, κάτι απλό και σχετικά φθηνό με τις εξελίξεις της τεχνολογίας τα τελευταία χρόνια, θα ήταν δυνατόν:

1. Να καταρτίζονται αξιόπιστα και χρήσιμα για ελεγκτικούς σκοπούς ισοζύγια αγορών-πωλήσεων, αφού πλέον οι βενζινοπώλες θα ήταν υποχρεωμένοι, όπως ακριβώς αγοράζουν τα καύσιμα από τις εταιρείες (δηλαδή με διόρθωση του τιμολογίου κατόπιν αναγωγής στη θερμοκρασία βάσης των 15οC), έτσι και να τα διαθέτουν στους καταναλωτές. Έτσι, θα ήταν πρακτικά αδύνατη η συνέχιση όχι μόνο του λαθρεμπορίου, αλλά και πολλών ακόμη τεχνασμάτων εξαπάτησης του καταναλωτή, αφού τα ισοζύγια αγορών-πωλήσεων θα μπορούσαν να καταρτίζονται με μεγάλη ακρίβεια και αξιοπιστία, από όργανα μέτρησης πιστοποιημένα για την ευρωπαϊκή αγορά.

2. Να τιμολογείται δίκαια ο καταναλωτής για τα καύσιμα που αγοράζει, χωρίς να πληρώνει για διαστολές λόγω θερμοκρασίας.

Αντί για όλα αυτά, το υπουργείο Ανάπτυξης και οι σύμβουλοί του επέλεξαν να σταματήσουν την παρακολούθηση της διακίνησης… ένα στάδιο πριν από την αντλία, στη δεξαμενή, ώστε στην αντλία να συνεχίσουν να πωλούνται τα «φουσκωμένα» καύσιμα, ή ακόμη και καύσιμα προερχόμενα από λαθραία διακίνηση. Τα συστήματα έχει ορισθεί ότι θα καταρτίζουν ισοζύγιο εισροών-εκροών με βάση και μόνο τα στοιχεία που θα παρακολουθούνται εντός της δεξαμενής, ενώ από τις αντλίες θα συνεχίσουν να εξέρχονται… ανενόχλητες μεγαλύτερες ποσότητες, από την πώληση των οποίων θα κερδίζει μόνο ο πρατηριούχος, με χαμένους τους καταναλωτές και το κράτος (οι φόροι θα πληρώνονται, αλλά θα πηγαίνουν στον βενζινοπώλη!).

Το μόνο… προβληματάκι με αυτά τα συστήματα αμιγώς ελληνικής επινόησης (πουθενά στον κόσμο τέτοια συστήματα δεν χρησιμοποιούνται για ελεγκτικούς σκοπούς από την Πολιτεία, αλλά μόνο για τη διευκόλυνση της διαχείρισης των πρατηρίων) είναι ότι οι μετρήσεις στη δεξαμενή παράγουν αναξιόπιστα αποτελέσματα, με απροσδιόριστα ποσοστά σφαλμάτων, τουλάχιστον τριπλάσια από το διεθνώς αποδεκτό ποσοστό σφάλματος των οργάνων μέτρησης ροής καυσίμων (+-0,5%).

Εγκύκλιος για… μη έλεγχο

Έτσι, η Πολιτεία όρισε ότι το αποδεκτό ποσοστό σφαλμάτων των ισοζυγίων που παράγονται από τα συστήματα θα είναι 1,5%! Σε αυτό το πνεύμα, η Διεύθυνση Μετρολογίας του υπουργείου Ανάπτυξης, που είναι κατ’ εξοχήν υπεύθυνη για αυτές τις αντιεπιστημονικές προδιαγραφές των συστημάτων, έστειλε πριν από λίγες ημέρες στο ΣΔΟΕ, την Οικονομική Αστυνομία και τις άλλες συναρμόδιες αρχές οδηγίες (Φ2-1077, 25 Απριλίου 2012), που ισοδυναμούν με προτροπή αναστολής των ελέγχων!

Τα συστήματα εισροών-εκροών θα καταγράφουν μεν τις πωλήσεις των πρατηρίων σε τυχαία θερμοκρασία αντλίας, που μπορεί να φθάνει και τους 50 βαθμούς, αλλά η Μετρολογία υπογραμμίζει προς τους ελεγκτές να μη λαμβάνουν υπόψη τους κατά τη διάρκεια ελέγχων τις πραγματικές πωλήσεις του πρατηρίου, όπως αυτές θα έχουν καταγραφεί! Και αυτό γιατί η θερμοκρασία της αντλίας θα είναι πολύ υψηλότερη από τη θερμοκρασία τιμολόγησης του καυσίμου κατά την αγορά του (15οC), με συνέπεια να είναι και η ποσότητα των πωληθέντων καυσίμων πολύ υψηλότερη από αυτήν για την οποία πληρώθηκαν οι φόροι. «Συγκρίσεις όγκων με ανόμοιες θερμοκρασίες εισάγουν σημαντικές αποκλίσεις, που ανέρχονται σε 1% για κάθε 10οC διαφοράς της θερμοκρασίας», τονίζεται στην εγκύκλιο, «δημιουργώντας έτσι τον κίνδυνο λανθασμένης εξαγωγής συμπερασμάτων και άδικης μεταχείρισης των ελεγχόμενων»! Τι σημαίνει αυτό; Ότι ένας πρατηριούχος θα μπορεί, χωρίς να ελέγχεται, να πληρώνει ΕΦΚ για 100 τόνους καυσίμου, να εισπράττει από τον καταναλωτή ΕΦΚ για 103 και να βάζει ανενόχλητος στην τσέπη γύρω στα 2.000 ευρώ, δηλαδή τον φόρο κατανάλωσης που θα του χαρίζει η Πολιτεία! Έτσι, το αθάνατο ελληνικό κράτος και τα ποικίλα συμφέροντα που το κατευθύνουν κατάφερε να μετατρέψει ακόμη και τη διαδικασία εγκατάστασης συστημάτων ελέγχου του λαθρεμπορίου καυσίμων σε συστήματα… αδειοδότησης λαθρεμπόρων. Ο δε γενικός γραμματέας Εσόδων, Χ. Θεοχάρης, θα συνεχίσει ματαίως να ψάχνει έσοδα από την πάταξη του λαθρεμπορίου, αφού οι μεθοδεύσεις του συναρμόδιου υπουργείου θα έχουν παροπλίσει τους ελεγκτές του…

Ν.Χ.


Σχολιάστε εδώ