Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο

1

Η περίοδος την οποία διανύουμε είναι πολύ δύσκολη για ολόκληρη την Ευρώπη. Η Ευρώπη τώρα θεωρείται ότι αποτελεί τον κυριότερο κίνδυνο αποσταθεροποίησης της παγκόσμιας οικονομίας. Αν εξαιρέσουμε την οικονομία της Ρωσίας και προσωρινώς και την οικονομία της Γερμανίας, οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές οικονομίες έχουν αρχίσει να πλήττονται από την ύφεση. Έτσι, δικαιολογημένα τα διάφορα επενδυτικά – κερδοσκοπικά κεφάλαια διστάζουν να τοποθετηθούν στις ευρωπαϊκές αγορές. Και πρέπει να τονίσουμε ότι όλοι πιστεύουν πως η σκληρή λιτότητα, η οποία έχει απλωθεί σε όλα σχεδόν τα κράτη της Ευρωζώνης, είναι αυτή που προκαλεί την ύφεση και αν συνεχιστεί η πολιτική αυτή ασφαλώς η ύφεση όλο και θα μεγαλώνει στην Ευρωζώνη. Αλλά επειδή τα κεφάλαια δεν μπορούν να παραμένουν αδρανή, για την εξασφάλιση κέρδους, γίνονται ορισμένες τοποθετήσεις κατά προτίμηση σε επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας, σε ασφαλιστικές και σε επιχειρήσεις παραγωγής πρωτότυπων βιομηχανικών προϊόντων. Χωρίς επενδύσεις παραμένουν οι κατασκευές ακινήτων, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου λόγω συρρίκνωσης της κατανάλωσης και οι επιχειρήσεις τουρισμού – αναψυχής, καθώς η λιτότητα περιορίζει συνεχώς το διαθέσιμο εισόδημα για ταξίδια και ψυχαγωγία. Αυτά είναι τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε μια σχετική έρευνα την οποία έκανε η Merrill Lynch στα μέσα του Απριλίου. Αυτά για να έχουν υπόψη οι αναγνώστες μας ποιες είναι οι σημερινές τάσεις στον επενδυτικό τομέα.

2

Στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη φαίνεται ότι εδραιώνεται κάποιο κλίμα υπέρ της Ελλάδος. Αναγνωρίζουν ότι η Ελλάδα, με πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης, επιδιώκει με φανατισμό την εξυπηρέτηση των στόχων του Μνημονίου. Παρά τις όποιες καθυστερήσεις που παρατηρούνται σε ορισμένους τομείς, το φαινόμενο αυτό θεωρείται φυσιολογικό στην υλοποίηση διαφόρων προγραμμάτων. Από όλες τις χώρες του Ευρωζωνικού Νότου η Ελλάδα θεωρείται στις Βρυξέλλες ότι απολαμβάνει μεγάλη πολιτική σταθερότητα. Και αυτό το διαπιστώνουν γιατί η ελληνική Βουλή ψηφίζει χωρίς καμία αντίρρηση τα όσα η «τρόικα» κελεύει. Και για τον λόγο αυτό έχει δημιουργηθεί ένα ευνοϊκό κλίμα για δεύτερο «κούρεμα» του ελληνικού χρέους. Γιατί διαπιστώνεται ότι χωρίς «κούρεμα» του χρέους αυτό δεν μπορεί να γίνει βιώσιμο. Και σε ακαθόριστο χρόνο, η Ελλάδα είναι πιθανό να αποχωρήσει από την Ευρωζώνη λόγω υπερχρέωσης. Πράγμα που δεν επιθυμούν πλέον ούτε η Γερμανία και οι σύμμαχοί της ούτε και οι χώρες του Νότου. Βέβαια, αυτό δεν εκφράζει και την επιθυμία των λαών των κρατών-μελών της Ευρωζώνης, απλώς είναι επιθυμία των κυβερνήσεων, οι οποίες κυβερνήσεις, ως γνωστόν, είναι της εμπιστοσύνης και της στήριξης του ιερατείου των Βρυξελλών. Εάν τελικά υπάρξει ένα γενναίο «κούρεμα» του ελληνικού χρέους, που θα συμπεριλάβει όμως και το χρέος προς την «τρόικα», τότε ασφαλώς πρέπει να υπάρξει κάποια ανακούφιση για τον ελληνικό λαό. Αλλά την τελική απόφαση θα πρέπει να την περιμένουμε μετά το 2014 και εφόσον ολοκληρωθούν οι επιδιώξεις της «τρόικας» σε βάρος της χώρας μας και του ελληνικού λαού.

3

Το λιμάνι του Πειραιώς άρχισε να παρουσιάζει αλματώδη αύξηση εμπορευματικής κίνησης. Μια τάση η οποία τουλάχιστον για το προβλεπτό μέλλον δεν πρόκειται να ανακοπεί. Όχι μόνο έλληνες αλλά και ξένοι μελετητές της μεταφορικής αγοράς των εμπορευμάτων προβλέπουν ότι μετά την παρέλευση δύο – τριών ετών το λιμάνι του Πειραιά θα είναι το πρώτο της Μεσογείου στη διακίνηση εμπορευμάτων. Και τούτο βασικά οφείλεται στο ότι αποτελεί την πλέον σύντομη πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων που προορίζονται για την ευρωπαϊκή αγορά. Η κινεζική Cosco που επέλεξε τον Πειραιά, είναι αυτή που δημιούργησε την ευνοϊκή για το λιμάνι μας κατάσταση. Όμως αυτήν τη στιγμή υπάρχει και ένα σοβαρό εμπόδιο. Όπως ανακοίνωσε η Κομισιόν, κατέφθασαν στις Βρυξέλλες καταγγελίες ελληνικών και ξένων ανταγωνιστικών συμφερόντων ότι στη σύμβαση μεταξύ του ΟΛΠ και της Cosco υπάρχουν διατάξεις που είναι κόντρα με τις ισχύουσες στο δίκαιο ανταγωνισμού της Κοινότητας. Και επομένως η σύμβαση αυτή πρέπει να ακυρωθεί. Η ανακοίνωση της Κομισιόν προσθέτει ότι ήδη η Επιτροπή άρχισε να μελετά τη νομιμότητα της σύμβασης. Η Ολλανδία, που ενδιαφέρεται κυρίως για τα δικά της λιμάνια (Ρότερνταμ), και κατά δεύτερο λόγο η Γαλλία, που και αυτή δείχνει ενδιαφέρον για το λιμάνι της Μασσαλίας, φαίνεται να είναι οι δράστες της καταγγελίας για τη σύμβαση με την Cosco. Πάντως, η Κομισιόν έχει υποχρέωση να μην παίρνει αποφάσεις που παρατείνουν την οικονομική κρίση στην Ελλάδα.


Σχολιάστε εδώ