Αμερικανικές εταιρείες πίσω από την «πρόταση» για μεταφορά της κρουαζιέρας στο Φάληρο

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η μεγαλύτερη -ίσως- αμερικανική εταιρεία στον χώρο της κρουαζιέρας, η Carnival Corporation, σε συνεργασία με δύο ακόμα αμερικανικούς κολοσσούς του χώρου, προωθεί σχέδιο για να φύγει από το λιμάνι του Πειραιά η κρουαζιέρα και να μεταφερθεί στο Φάληρο! Η αμερικανική εταιρεία δηλώνει έτοιμη να επενδύσει (μαζί με το κονσόρτσιουμ που εκπροσωπεί) τα χρήματα που θα απαιτηθούν προκειμένου να έχει τον πρώτο λόγο στο νέο λιμάνι για τα επόμενα 30 έως 40 χρόνια. Η Carnival θέλει να μεταφερθεί το λιμάνι της κρουαζιέρας στο Φάληρο (Φλοίσβο) για δύο λόγους:

Ο πρώτος, για να είναι άμεση και χωρίς εμπόδια η πρόσβαση στην Ακρόπολη και ο δεύτερος, για να μην καθυστερούν τα πλοία της να δέσουν στον Πειραιά, όπου υπάρχει μεγάλη κίνηση ακτοπλοϊκών πλοίων και υποχρεωτικά τα κρουαζιερόπλοια περιμένουν να μπουν ή να βγουν πρώτα από το λιμάνι τα πλοία της γραμμής. Αυτοί είναι οι φανεροί λόγοι. Γιατί υπάρχουν κι άλλοι, που σχετίζονται με χρηματιστηριακή άνοδο των μετοχών των συγκεκριμένων εταιρειών όταν ανακοινωθεί η ανάληψη ενός κοστοβόρου μεν αλλά και υψηλού προφίλ πρότζεκτ, που όμως θα προκαλέσει αλματώδη ανάπτυξη της δυναμικής τους στα διάφορα funds που συμμετέχουν. Να σημειώσουμε ότι στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η επίσκεψη πριν από 20 μέρες στη χώρα μας του αντιπροέδρου της Carnival, ο οποίος συναντήθηκε με τους υπουργούς Ναυτιλίας και Τουρισμού και τον υφυπουργό Ανάπτυξης Νότη Μηταράκη. Μετά τη συνάντηση αυτή ο υφυπουργός Ανάπτυξης μίλησε στο συνέδριο του Economist για την ανάγκη δημιουργίας νέου λιμανιού κρουαζιέρας στο Φάληρο! Παρότι η επίσημη θέση της Πολιτείας -τουλάχιστον όπως είναι καταγεγραμμένη στο υπό διαμόρφωση νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας- είναι ότι ο χώρος υποδοχής κρουαζιερόπλοιων στην Αττική παραμένει το λιμάνι του Πειραιά. Κι αυτό το γνωρίζει πολύ καλά ο κ. Μηταράκης.

Σύμφωνα με πηγές του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, επίσημη κατατεθειμένη πρόταση για κατασκευή νέου λιμανιού δεν υπάρχει. Η διοίκηση του ΟΛΠ ως γνωστόν είναι ένα βήμα πριν από την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την επέκταση της προβλήτας κρουαζιέρας στην Ακτή Θεμιστοκλέους από 11 θέσεις που διαθέτει σήμερα σε 17.

Το έργο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με ορίζοντα κατασκευής τα τέσσερα χρόνια. Το κόστος είναι 230 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 190 εκατ. ευρώ αποτελούν κοινοτική συμμετοχή. Το τέρμιναλ και γενικώς οι υποδομές εμπορίου και εξυπηρέτησης θα παραχωρηθούν σε εταιρεία κρουαζιέρας. Η εκτίμηση για φέτος είναι ότι το λιμάνι του Πειραιά θα υποδεχθεί περισσότερα από 750 κρουαζιερόπλοια με 2,2 εκατ. τουρίστες.

«Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς εκτελεί για την κρουαζιέρα ένα εγκεκριμένο αναπτυξιακό πρόγραμμα 420 εκατ. ευρώ, το οποίο συμπεριλαμβάνει νέες θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων νέας γενιάς με βάση τα όσα προβλέπονται από τον χωροταξικό σχεδιασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος και του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας», έχει δηλώσει ο πρόεδρος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης.

Από στελέχη του ΟΛΠ εκφράζονται φόβοι ότι τα δύο λιμάνια θα λειτουργούν ανταγωνιστικά μεταξύ τους, με συνέπεια από αυτή την κόντρα να βγουν και τα δύο χαμένα.

Στο μεταξύ, οι έμποροι του Πειραιά θεωρούν ότι με τη μετακίνηση της κρουαζιέρας στο Φάληρο θα μαραζώσει η αγορά της πόλης. «Εμείς ποντάρουμε στο ποσοστό των επιβατών που δεν θέλουν να βγουν από το λιμάνι. Για τον λόγο αυτό έχουμε βάλει δύο τρενάκια που πηγαίνουν τους τουρίστες στην πλατεία Κοραή και στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Εάν αυτό σταματήσει θα είναι πλήγμα για την αγορά», επισημαίνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά Γιώργος Ζησιμάτος.

Ο πρόεδρος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης, εξάλλου, αναφερόμενος στα σχέδια αυτά των αμερικανικών εταιρειών τόνισε μεταξύ άλλων:

«Από τα αρχαία χρόνια του Θεμιστοκλή μέχρι τα μετά την εθνική ανεξαρτησία χρόνια του Όθωνα, από πλευράς ορισμένων Αθηναίων ετίθετο το ερώτημα αν το επίνειο της Αθήνας έπρεπε να είναι το Φάληρο ή ο Πειραιάς. Το θέμα αυτό έχει ιστορικά επιλυθεί με τεράστιες επενδύσεις, οι οποίες στο μεταξύ έγιναν στον Πειραιά.

Όσοι το επαναφέρουν παραγνωρίζουν: (α) τα ρηχά ισοβαθή της περιοχής Φαλήρου/Φλοίσβου, απαγορευτικά για προσέγγιση μεγάλων πλοίων, (β) την απόληξη δύο ποταμών στον όρμο Φαλήρου, (γ) τη χρησιμοποίηση του Δέλτα ως στίβου ναυταθλητικών ομίλων, (δ) τη χρησιμοποίηση της περιοχής ως κέντρου θαλάσσιου τουρισμού με 4 μεγάλες χωροθετημένες μαρίνες, (ε) λόγω ανάπλασης του ολυμπιακού θαλάσσιου μετώπου από ΣΕΦ έως Φλοίσβο της οριοθέτησης του Δέλτα ως χώρου περιπάτου και αναψυχής, (στ) τον χαρακτηρισμό της όμορης περιοχής ως αμιγώς οικιστικής και τέλος (ζ) λόγω των θαλασσίων συνθηκών της περιοχής, αφού με νότιους ανέμους έχει μετρηθεί κυματισμός 4-6 μ. , χωρίς φυσικά να υπολογίσει κανείς το οικονομικό κόστος της δημιουργίας νέου λιμένα και των απαιτούμενων πανάκριβων χερσαίων χώρων και υποδομών.

Ο Πειραιάς και το λιμάνι του αποτελούν τον μοναδικό χώρο για ανάπτυξη κρουαζιέρας στην Αττική».

Την αντίθεσή τους έχουν εκφράσει οι δήμαρχοι Μοσχάτου και Καλλιθέας και οι παράγοντες των ναυταθλητικών σωματείων που σε επιστολές τους προς τους αρμόδιους υπουργούς τονίζουν ότι δεν θα επιτρέψουν να γίνουν στον φαληρικό όρμο έργα-εκτρώματα που καταστρέφουν το περιβάλλον και την ιστορική περιοχή του κόλπου, για να εξυπηρετηθούν ξένα συμφέροντα.

Τέλος, ο δήμαρχος Πειραιά Β. Μιχαλολιάκος που έχει ταχθεί από την αρχή εναντίον ακόμα και σκέψης για τη μετακίνηση του λιμανιού της κρουαζιέρας από τον Πειραιά, ανέφερε:

«Ο Πειραιάς ήταν, είναι και θα είναι διαχρονικά σημείο αναφοράς για τη Ναυτιλία και ιδιαίτερα για την κρουαζιέρα. Θέλω να πιστεύω ότι δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να δημιουργήσει θέμα, μια και γνωρίζει τις θέσεις του Δήμου Πειραιά αλλά και του ΟΛΠ, για την ανάπτυξη του λιμανιού, σε συνδυασμό με μια σειρά από έργα υποδομής».


Σχολιάστε εδώ