Φοροτρομοκρατία!

Η κυβέρνηση είναι φανερό ότι, με την πρωτοφανή εισπρακτική πίεση που θα ασκήσει στους πολίτες τους επόμενους μήνες, παίζει το τελευταίο της χαρτί για να αποφύγει επώδυνα πρόσθετα μέτρα τον Ιούνιο, αλλά και για να αποτρέψει τους γερμανικούς σχεδιασμούς για «κούρεμα» των καταθέσεων, όταν έλθει η ώρα της νέας διευθέτησης για το χρέος.

Το πολυσυζητημένο νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Οικονομικών, που αρθρώνεται σε ένα μόνο άρθρο, για να μην αφήνει οιοδήποτε περιθώριο καταψήφισης διατάξεων από τους βουλευτές (που για άλλη μια φορά εκβιάζονται…), οδηγεί σε σκληρή επίθεση προς τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, για την εξόφληση των οφειλών τους στην εφορία, αλλά και την αποτροπή, με την απειλή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης και ποινικών συνεπειών, κάθε νέας καθυστέρησης στην εκπλήρωση των -βαρύτατων- φορολογικών και ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων. Πέρα από τις διατάξεις των σχετικών ρυθμίσεων για τα χρέη στις εφορίες και τα Ταμεία, που λίγο-πολύ είχαν γίνει γνωστές πριν κατατεθεί το νομοσχέδιο και έχουν σχολιασθεί εκτενώς και από το «Π» (βλ. σχετικά δημοσιεύματα στο προηγούμενο φύλλο της εφημερίδας), αποκαλύπτεται τώρα μια άγνωστη πλευρά των ρυθμίσεων, που θα έλεγε κανείς ότι έχει χαρακτηριστικά… φοροτρομοκρατίας: Όπως αναφέρεται στο πολυνομοσχέδιο, το Δημόσιο θα συνεχίσει να κρατά τους οφειλέτες στη… γραμμή της εκτέλεσης, με συνοπτικές διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης, ακόμη και ΑΦΟΥ θα έχουν συμμορφωθεί στη ρύθμιση τμηματικής καταβολής των υποχρεώσεών τους!

«Το Δημόσιο», αναφέρει το νομοσχέδιο, «διατηρεί το δικαίωμα και μετά τη συμμόρφωση του οφειλέτη στη ρύθμιση τμηματικής καταβολής που του χορηγήθηκε: α) να επιβάλλει κατασχέσεις και να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη, των συνυπόχρεων προσώπων ή των εγγυητών, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη, β) να μη χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας στα πρόσωπα της προηγούμενης υποπερίπτωσης, ακόμη και αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη, γ) να δίνει εντολή παρακράτησης μέρους ή του συνόλου της χρηματικής απαίτησης του οφειλέτη κατά τρίτων προσώπων για την είσπραξη της οποίας ζητείται το αποδεικτικό ενημερότητας».

Με άλλα λόγια, κατά τρόπο πρωτοφανή στα χρονικά της ελληνικής φορολογικής νομοθεσίας και προφανώς κατά συμμόρφωση με τις αμείλικτες υποδείξεις της «τρόικας», ακόμη και όσοι ρυθμίζουν και πληρώνουν με συνέπεια τα χρέη τους δεν θα παύουν να είναι εκτεθειμένοι στον κίνδυνο λήψης επαχθέστατων μέτρων εις βάρος τους από το Δημόσιο!

Μπλεγμένοι θα κινδυνεύουν να βρίσκονται και οι εγγυητές των (ρυθμισμένων) χρεών, απειλούμενοι ανά πάσα στιγμή με άρνηση έκδοσης πιστοποιητικών φορολογικής ενημερότητας για να πουλήσουν, επί παραδείγματι, ένα ακίνητο. Δηλαδή, αντί η ρύθμιση οφειλών να οδηγεί τον οφειλέτη στην απελευθέρωση, θα «δένει» τον ίδιο, τους συνυπόχρεους με αυτόν και τους τυχόν εγγυητές με ακόμη πιο σφιχτά δεσμά προς το κράτος-εισπράκτορα!

«Θηλιά» ο ΦΠΑ, ακριβές οι προσφυγές

Εξάλλου, οι διατάξεις του νομοσχεδίου για το νέο καθεστώς υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ και καταβολής του φόρου κλείνουν οριστικά και το τελευταίο πεδίο ελιγμών που είχαν επιχειρηματίες σε δυσχέρεια, για να εξασφαλίζουν πολύτιμη ρευστότητα, με την καθυστέρηση της εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους για τον ΦΠΑ.

Στην ουσία, οι νέες διατάξεις υποχρεώνουν τις επιχειρήσεις να αποφεύγουν στο εξής την ευρύτατα διαδεδομένη πρακτική της μη υποβολής δηλώσεων (σχεδόν μία στις τέσσερις επιχειρήσεις φέτος ακολουθεί αυτήν την πρακτική, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στο υπουργείο Οικονομικών) και να υποβάλλουν τις δηλώσεις στην ώρα τους, πληρώνοντας το σύνολο του φόρου το αργότερο εντός διμήνου. Όσοι δεν υποβάλλουν τις δηλώσεις, θα εντοπίζονται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και θα κινούνται εναντίον τους οι σκληρές προβλεπόμενες διοικητικές και ποινικές διαδικασίες.

Με το νομοσχέδιο περιορίζονται δραστικά οι δυνατότητες αμφισβήτησης φορολογικών υποχρεώσεων. Οι επιχειρήσεις που θα επιχειρήσουν στο μέλλον να αμφισβητήσουν επιβαλλόμενους φόρους, ασκώντας προσφυγή, θα πρέπει στο εξής να προκαταβάλλουν το 50% του βεβαιωμένου φόρου, προκειμένου να εξετάζεται η προσφυγή τους.

«Χαράτσι» με παγίδες,
μαραθώνιος για τον ΦΑΠ

Σε ό,τι αφορά το «χαράτσι» στα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, που πλέον «βαφτίζεται» ως Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων (Ε.Ε.Τ.Α.), η πολυδιαφημισμένη ελάφρυνση των συντελεστών κατά 15% δεν σημαίνει πολλά για τους ιδιοκτήτες, που περίμεναν, με βάση τις υποσχέσεις της κυβέρνησης, ότι από φέτος θα απαλλάσσονταν από τον επαχθή αυτό φόρο και θα καθιερωνόταν, στη θέση του, το δικαιότερο Ενιαίο Τέλος Ακινήτων. Επιπλέον, για τα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές εκτός συστήματος αντικειμενικών αξιών, το νομοσχέδιο πιθανότατα κρύβει σοβαρές επιβαρύνσεις, καθώς θα λαμβάνεται «ως τιμή ζώνης ο μέσος όρος των τιμών της δημοτικής ενότητας, όπως αυτές ισχύουν για τον υπολογισμό της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων και, σε περίπτωση που δεν υπάρχουν τιμές στη δημοτική ενότητα, λαμβάνεται ο μέσος όρος των τιμών του δήμου». Εξάλλου, οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα πρέπει να πληρώσουν, εκτός του Ε.Ε.Τ.Α., σε επτά δόσεις τον Φ.Α.Π. για το 2011 και το 2012 και σε τέσσερις δόσεις τον Φ.Α.Π. για το 2013!

«Αφαίμαξη» πολλών δισεκατομμυρίων

Το εισπρακτικό πολυνομοσχέδιο, σύμφωνα με τις μετριοπαθείς και ελλιπείς εκτιμήσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κρύβει επιβαρύνσεις της τάξεως των 6 δισ. ευρώ για την κοινωνία: μεταξύ άλλων, 1,9 δισ. υπολογίζεται ότι θα αποδώσει το νέο «χαράτσι» στα ακίνητα, σχεδόν 2,8 δισ. οι ρυθμίσεις οφειλών στο Δημόσιο, περίπου 800 εκατ. ευρώ οι ρυθμίσεις οφειλών προς τα Ταμεία και άλλα 500 εκατ. ευρώ ο «τσουχτερός» φόρος επί του τζίρου των εταιρειών παραγωγής ηλεκτρισμού από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Το Γενικό Λογιστήριο δεν έχει υπολογίσει τα οφέλη του κρατικού προϋπολογισμού από τις προβλεπόμενες απολύσεις επίορκων δημοσίων υπαλλήλων, καθώς και υπαλλήλων με συμβάσεις αορίστου χρόνου, οι οποίοι θα απολύονται αυτόματα, μόλις επιβάλλεται «λουκέτο» στους οργανισμούς που υπηρετούν, με παράλληλη κατάργηση των θέσεων εργασίας τους. Η εξοικονόμηση δαπάνης από τις προβλεπόμενες 15.000 απομακρύνσεις δημοσίων υπαλλήλων εκτιμάται ανεπίσημα ότι θα ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ. Ακόμη και αν στις θέσεις των απομακρυνόμενων προσληφθούν νέοι μέσω Α.Σ.Ε.Π., πάλι το Δημόσιο θα έχει σημαντικό οικονομικό όφελος, αφού οι αμοιβές των νεοπροσλαμβανόμενων θα είναι πολύ χαμηλότερες από αυτές των υπαλλήλων που θα απομακρυνθούν.

Το υπουργείο Οικονομικών, όμως, περιμένει και άλλα, «παράπλευρα» εισπρακτικά οφέλη από το νομοσχέδιο, που δεν είναι εύκολο να προϋπολογισθούν. Εκτιμάται, πάντως, ότι θα είναι μεγάλου ύψους, αν με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου πληρωθεί ένα μεγάλο μέρος από τα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη, ύψους σχεδόν 2,2 δισ. ευρώ, που δημιουργήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2013, αν επιβραδυνθούν, όπως αναμένεται, οι ρυθμοί δημιουργίας νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών και αν, επιπλέον, σταματήσει η ακατάσχετη «αιμορραγία» εσόδων από τον Φ.Π.Α.

Αποφυγή μετωπικής;

Προφανώς, το υπουργείο Οικονομικών και η «τρόικα» προσβλέπουν στο «κρυφό λίπος», που εκτιμούν ότι ακόμη υπάρχει στην ελληνική κοινωνία, ύστερα από πολλά χρόνια ύφεσης και λιτότητας, περιμένοντας ευχάριστες εισπρακτικές εκπλήξεις, κατά τα πρότυπα αυτών που σημειώθηκαν σε άλλες περιόδους (πολλοί στο υπουργείο Οικονομικών θυμούνται πόσο καλά είχε πάει εισπρακτικά η περαίωση ανέλεγκτων χρήσεων επί ημερών Γ. Παπακωνσταντίνου, που είχε προσφέρει πολύ περισσότερα έσοδα από τα προβλεπόμενα).

Παρά ταύτα, πρόκειται για ένα απολύτως αβέβαιο στοίχημα, όσο και αν έχει ένα βαθμό αλήθειας η εκτίμηση πως η κοινωνία μας διατηρεί ακόμη κάποια αποθέματα πληρωμής υποχρεώσεων στο Δημόσιο και στα Ταμεία. Σήμερα, νοικοκυριά και επιχειρήσεις βρίσκονται στα έσχατα όρια οικονομικής εξάντλησης, χωρίς ελπίδες άμεσης αύξησης εισοδημάτων, μεγέθυνσης της οικονομίας, πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό, καθώς οι ελπίδες όποιας ανάκαμψης μετατίθενται στο 2014. Συνεπώς, το να περιμένει κανείς ένα εισπρακτικό «κρεσέντο» σε αυτές τις συνθήκες, έστω και με τις συνθήκες εισπρακτικής τρομοκρατίας που δημιουργούνται από το υπουργείο Οικονομικών, εξακολουθεί να θεωρείται παρακινδυνευμένη εκτίμηση.

Πάντως, η κυβέρνηση δεν βλέπει άλλη διέξοδο για την αποκατάσταση των ροών εσόδων στο Δημόσιο και στα Ταμεία, από την ακολουθούμενη σκληρή εισπρακτική πολιτική. Το οικονομικό επιτελείο ελπίζει ότι μέχρι την επόμενη αξιολόγηση από την «τρόικα», τον Ιούνιο, οι αυξημένες ροές των εσόδων θα αποτρέψουν την επιβολή σκληρών νέων μέτρων, με έμφαση στις νέες περικοπές συντάξεων. Όπως ελπίζει και ότι, ως το τέλος του έτους, θα επιβεβαιωθεί το αρχικό «στοίχημα» για σχηματισμό πρωτογενούς πλεονάσματος, ώστε η χώρα να διεκδικήσει από καλύτερη θέση έναντι της Γερμανίας μια νέα διευθέτηση του χρέους, χωρίς να υποστεί πιέσεις για «κουρέματα» καταθέσεων και άλλα επαχθή μέτρα. Όλοι ασφαλώς εύχονται να επιβεβαιωθούν αυτές οι ελπίδες, πλην όμως η ως τώρα εμπειρία από την εφαρμογή του Μνημονίου δεν προδιαθέτει για ευχάριστες εκπλήξεις…


Σχολιάστε εδώ