Με μικρό καλάθι γύρισαν από το Κατάρ

Είτε με τη μορφή πρόσθετων φόρων είτε με αυτή των επιπλέον περικοπών σε μισθούς και συντάξεις. Όσο ο χρόνος κυλά και δεν υπάρχουν ουσιαστικά αποτελέσματα στους συγκεκριμένους τομείς, τόσο αυξάνεται το άγχος του πρωθυπουργού και η αγωνία στην κυβέρνηση. Οι αντιδράσεις που καταγράφονται, ακόμη και στο εσωτερικό της Νέας Δημοκρατίας, για τον ενιαίο φόρο στα ακίνητα, καθιστούν σχεδόν απαγορευτικές οποιεσδήποτε νέες επιβαρύνσεις στη μεγάλη μάζα των ελλήνων φορολογουμένων. Ωστόσο, το τελεσίγραφο της «τρόικας», ότι αν δεν αυξηθούν τα έσοδα και δεν αντιμετωπισθεί η φοροδιαφυγή η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να λάβει νέα επώδυνα μέτρα, προκαλεί αϋπνίες στο επιτελείο του πρωθυπουργού. Ο ίδιος ο Αντ. Σαμαράς επισημαίνει ότι η προσπάθεια προσέλκυσης ξένων επενδύσεων θα είναι μακρά κι επίπονη, καθώς η κατάσταση δεν αλλάζει από τη μια ημέρα στην άλλη. Το ερώτημα είναι, αυτό τον απασχολεί, αν ο χρόνος θα λειτουργήσει υπέρ ή κατά της κυβέρνησης.

Η παραχώρηση σε αμερικάνικη εταιρεία της έκτασης στην Κασσιόπη της Κέρκυρας ήταν ασφαλώς μια «ευχάριστη είδηση», η πρώτη αποκρατικοποίηση επί κυβερνήσεως Σαμαρά, αλλά δεν είναι αρκετή για ν’ αλλάξει το κλίμα. Πιο ελπιδοφόρα είναι η προοπτική νέων επενδύσεων από την κινέζικη Cosco, η οποία μετά τον Πειραιά έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για άλλα περιφερειακά λιμάνια, αλλά και για το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης. Από την άλλη, το πρόσφατο ταξίδι του πρωθυπουργού στο Κατάρ αποδείχθηκε κατώτερο των προσδοκιών που είχαν καλλιεργηθεί από ελληνικής πλευράς. Καθότι ναι μεν η κυβέρνηση του εμιράτου έδειξε ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα, ωστόσο οι «όροι» και οι «προϋποθέσεις» που έθεσε περιορίζουν στο ελάχιστο τις πιθανότητες ουσιαστικής συμφωνίας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στις συνομιλίες με τον κ. Σαμαρά και τα άλλα μέλη της ελληνικής αντιπροσωπείας οι αξιωματούχοι του Κατάρ εξεδήλωσαν ενδιαφέρον για περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μας, για την κατασκευή σταθμών υγροποιημένου αερίου σε Καβάλα, Αλεξανδρούπολη κ.α. Ζήτησαν ωστόσο οι όποιες συμφωνίες να είναι σε διακρατικό επίπεδο, κάτι με το οποίο διαφωνεί εντελώς η Κομισιόν και οι δανειστές που «απαιτούν» το ελληνικό Δημόσιο να πουλήσει ακίνητα για να εισπράξει έσοδα. Από την πλευρά του, ο κ. Σαμαράς εμφανίσθηκε ικανοποιημένος με τα αποτελέσματα της επίσκεψης, διότι, όπως σημείωσε, «θα βοηθήσει στην αλλαγή του κλίματος που υπάρχει διεθνώς και η Ελλάδα θα γίνει ξανά ελκυστικός προορισμός για επενδύσεις». Κυβερνητικοί παράγοντες που μετείχαν στην αποστολή τόνιζαν ότι η πρόοδος στη συνεργασία με το Κατάρ θα γίνει «βήμα βήμα», δεν χρειάζεται υπεραισιοδοξία, αλλά σκληρή δουλειά για να υπάρξουν αποτελέσματα. Ανέφεραν δε ότι το κυβερνητικό κλιμάκιο αντιμετώπισε στην Ντόχα την καχυποψία των εκεί αξιωματούχων, λόγω της αντιμετώπισης που είχαν από την κυβέρνηση Παπανδρέου. «Τους είχαν υποσχεθεί ανέφικτα πράγματα, που φυσικά δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ», υπογράμμιζαν στενοί συνεργάτες του κ. Σαμαρά. Θετική εξέλιξη πρέπει να θεωρείται η συμφωνία για την ίδρυση κοινού ταμείου για την ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα, το ερώτημα όμως που θέτουν ορισμένοι είναι αν και πότε ακριβώς θα υλοποιηθεί.

Παραμονές της επίσκεψής του στο Κατάρ ο πρωθυπουργός συναντήθηκε με τους εκπροσώπους της Trans Adriatic Pipeline (ΤΑΡ). Πρόκειται για την κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή του αγωγού μέσω του οποίου φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν θα μεταφέρεται από την Κασπία Θάλασσα και διά μέσου της Ελλάδας στην Ιταλία κι από εκεί στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ο κ. Σαμαράς έκανε λόγο για «έργο μεγάλης σημασίας» που θα αποφέρει έσοδα και νέες θέσεις εργασίας, πλην όμως δεν είναι τόσο άμεσο όσο θα επιθυμούσε η κυβέρνηση.


Σχολιάστε εδώ