ΣΟΥΖΑ ΟΛΟΙ!

Παράλληλα, υπογραμμίζει την πρόθεσή του να μην επιτρέψει σε κανέναν να υψώσει εμπόδια στην προσπάθεια της κυβέρνησης να βγάλει τη χώρα από το τούνελ της οικονομικής κρίσης. Και ότι οι κυρώσεις για όσους αγνοούν τις κυβερνητικές αποφάσεις ή παραβαίνουν τους νόμους θα είναι βαριές. Το μέτρο της επιστράτευσης των εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς υπηρετεί ακριβώς αυτήν τη φιλοσοφία και στο Μέγαρο Μαξίμου δείχνουν να αδιαφορούν για τις αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Εκτιμούν μάλιστα ότι η απόφαση αυτή δημιουργεί ένα ξεκάθαρο προηγούμενο, που θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για κλάδους εργαζομένων που ενδεχομένως σχεδίαζαν να κινηθούν ανάλογα. «Η χώρα δίνει μια μάχη επιβίωσης και η μάχη αυτή πρέπει να δοθεί συντεταγμένα», τονίζουν παράγοντες του πρωθυπουργικού επιτελείου. «Οι πολίτες έχουν υποστεί μεγάλες θυσίες και κανείς δεν μπορεί να αποτελέσει εξαίρεση», σημειώνουν με αφορμή το αίτημα των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς να μην ενταχθούν στο ενιαίο μισθολόγιο. Στην προσπάθειά του, ο πρωθυπουργός έχει τη στήριξη του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Βαγγ. Βενιζέλου, ο οποίος συμφώνησε ανοιχτά με την επιστράτευση. Αντίθετα, ο Φ. Κουβέλης διαχώρισε τη θέση του και εξέφρασε τη διαφωνία του, χωρίς αυτό να θέσει σε κίνδυνο τη σταθερότητα και τη συνοχή της κυβέρνησης.

«Πύρρειος νίκη»

Για πολλούς η νίκη της κυβέρνησης στη σφοδρή σύγκρουση με τους εργαζόμενους στα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι «πύρρειος». Η σκληρή γραμμή που υιοθετήθηκε, με προσωπική απόφαση του πρωθυπουργού, απέδωσε καρπούς, καθώς η κατάσταση στις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας ομαλοποιείται σταδιακά και τίθεται τέρμα στην ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού. Ωστόσο, η χρήση «στρατιωτικού τύπου» μέτρων (επιστράτευση και επίταξη) και η επέμβαση των ΜΑΤ (στο αμαξοστάσιο του μετρό), δημιούργησαν δυσμενείς εντυπώσεις, έκαναν τον γύρο του κόσμου, ενώ προκάλεσαν και τις οξύτατες αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Επιπλέον, στον χορό των κινητοποιήσεων μπήκαν οι εργαζόμενοι στα υπόλοιπα μέσα (λεωφορεία), ενώ ενεργοποίησαν τα αντανακλαστικά και πρωτοβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ) που προγραμματίζουν από κοινού απεργιακές εκδηλώσεις. Στο Μέγαρο Μαξίμου πάντως επικρατεί κλίμα ικανοποίησης και ανακούφισης για την άρση του αδιεξόδου, ενώ εκτιμούν ότι η κυβέρνηση βγαίνει κερδισμένη και σε επίπεδο εντυπώσεων, με το σκεπτικό ότι η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών έχει υποστεί θυσίες στο πλαίσιο του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής και δεν θα δείξει κατανόηση σε κλάδους εργαζομένων που ζητούν προνομιακή μεταχείριση. Ειδικότερα δε οι κάτοικοι της πρωτεύουσας, που χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς και που για εννέα συνεχείς ημέρες υποβλήθηκαν σε μια άνευ προηγουμένου ταλαιπωρία. Η σκληρή στάση και η τελική αναμέτρηση με τους απεργούς εργαζόμενους στο μετρό από ένα σημείο και μετά κατέστη μονόδρομος, καθότι όλοι αντιλαμβάνονταν ότι ήταν ένα «crash-test» για την κυβέρνηση. Από την έκβαση θα κρινόταν σε μεγάλο βαθμό η πορεία υλοποίησης του προγράμματος και κατʼ επέκταση οι προοπτικές τής χώρας. «Αν υποχωρούσαμε στην απαίτηση των εργαζομένων στις συγκοινωνίες να εξαιρεθούν από το ενιαίο μισθολόγιο, θα ήταν σαν να υπογράφαμε τη θανατική μας καταδίκη», σημείωναν χαρακτηριστικά αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες. «Με ποιο επιχείρημα θα απορρίπταμε στη συνέχεια ανάλογο αίτημα από άλλους κλάδους δημοσίων υπαλλήλων;» ανέφεραν. Πέρα από την ανάγκη ισότιμης αντιμετώπισης των εργαζομένων στο Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, στην κυβέρνηση επικαλούνται παράλληλα την κατάσταση της οικονομίας και τις επιταγές των δανειστών, που ζητούν επιτακτικά εξορθολογισμό των κρατικών δαπανών.

«Μήνυμα»

Το βέβαιο είναι ότι μέσα από τη σύγκρουση με τους εργαζόμενους στα μέσα μεταφοράς η κυβέρνηση και προσωπικά ο πρωθυπουργός ήθελαν να στείλουν ευρύτερα ένα μήνυμα αποφασιστικότητας.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι στην υπόθεση παρενέβη δημόσια ο ίδιος ο κ. Σαμαράς και με δήλωσή του, το βράδυ της Πέμπτης, διεμήνυσε ότι «τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν ανήκουν στις συντεχνίες, αλλά στον λαό που έχει το δικαίωμα να τα χρησιμοποιεί και όχι να τον ταλαιπωρούν». Ευρύτερης αποδοχής ήταν η επισήμανσή του «τα λάθη του παρελθόντος δεν θα ξαναγίνουν»!

Η κόντρα ωστόσο είχε και πολιτικά χαρακτηριστικά, καθώς τα κόμματα της αντιπολίτευσης, κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ, έσπευσαν να συμπαραταχθούν με τους εργαζόμενους. Στελέχη τους πήγαν στους χώρους εργασίας (αμαξοστάσια) και κατήγγειλαν την κυβέρνηση για αυταρχισμό και «πραξικοπηματικού χαρακτήρα μέτρα». Στο Μέγαρο Μαξίμου εκτιμούν ότι θα βγουν πολιτικά ζημιωμένα από την τακτική τους αυτή και από την επιλογή τους να υποστηρίξουν αιτήματα για προνομιακή μεταχείριση. Στενοί συνεργάτες του πρωθυπουργού εξέφραζαν ικανοποίηση για τη στάση του Βαγγ. Βενιζέλου και τη σθεναρή υποστήριξη που παρείχε στην απόφαση για την επιστράτευση. Αντίθετα, διατύπωναν τον προβληματισμό τους για την επαμφοτερίζουσα στάση της Δημοκρατικής Αριστεράς, που, αν και μετέχει στον κυβερνητικό συνασπισμό, διαφώνησε ανοιχτά με μια κορυφαία επιλογή. Ωστόσο, η εντολή του κ. Σαμαρά ήταν να μη δοθεί ιδιαίτερη διάσταση στο θέμα αυτό, με την επισήμανση ότι το κόμμα δικαιούται να έχει επιμέρους διαφωνίες, σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν περαιτέρω τριβές. Επιφυλάξεις ως προς την τακτική που ακολούθησε η κυβέρνηση εκφράζονται από ορισμένους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, που επισημαίνουν ότι ενδεχομένως έπρεπε να αναζητηθεί μια διαφορετική λύση πριν καταλήξουν στην επίταξη. Παράλληλα, σημειώνουν ότι μπορεί ο συγκεκριμένος κλάδος να ανέστειλε τις κινητοποιήσεις, κανείς ωστόσο δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να μπουν στο παιχνίδι των απεργιών άλλοι κλάδοι. «Τι θα κάνει η κυβέρνηση στη περίπτωση αυτή; Θα τους επιστρατεύσει κι αυτούς;» διερωτώνται.

«Παιχνίδι καθυστερήσεων»

Η απόφαση για την επιστράτευση των εργαζομένων –συνολικά στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς– ελήφθη στη διάρκεια μαραθώνιας σύσκεψης υπό τον πρωθυπουργό, το πρωί της Πέμπτης στο Μέγαρο Μαξίμου. Στη διάρκεια της σύσκεψης εξετάσθηκαν διεξοδικά όλες οι εναλλακτικές λύσεις για την άρση του αδιεξόδου. Μέχρις ενός σημείου υπήρχε επικοινωνία και με τους εκπροσώπους του κλάδου. Στην πορεία ωστόσο οι μετέχοντες διαπίστωσαν ότι οι συνδικαλιστές επιδίδοντας σε ένα «παιχνίδι καθυστερήσεων», θέτοντας νέα αιτήματα, χωρίς ωστόσο να αποσύρουν και το αρχικό τους για εξαίρεση του κλάδου από το ενιαίο μισθολόγιο. Στο σημείο αυτό ελήφθη και η οριστική απόφαση για την επιστράτευση. Έχοντας υπόψη τους την απειλή που είχαν διατυπώσει νωρίτερα την ίδια ημέρα άλλοι κλάδοι στον χώρο των συγκοινωνιών, ότι θα προκηρύξουν απεργιακές κινητοποιήσεις σε ένδειξη συμπαράστασης προς τους εργαζόμενους στο μετρό, στη σύσκεψη αποφασίσθηκε το μέτρο να επεκταθεί σε όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς. Την απόφαση ανακοίνωσε στους δημοσιογράφους ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Κ. Χατζηδάκης, με την προειδοποίηση ότι «η κυβέρνηση και η κοινωνία δεν θα γίνουν όμηροι συντεχνιακών συμφερόντων». Ακόμη πιο σαφής ήταν λίγο αργότερα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Σ. Κεδίκογλου, ο οποίος υπογράμμισε ότι με τον έναν η τον άλλο τρόπο οι απεργίες θα τερματιστούν και οι συγκοινωνίες θα επαναλειτουργήσουν. Το τελευταίο μήνυμα εστάλη από τον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα, το βράδυ της ίδιας ημέρας. Εξερχόμενος από το Μέγαρο Μαξίμου, μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, ανέφερε ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για εξαιρέσεις και ότι πρέπει να εξαλειφθούν οι μεγάλες ανισότητες σε μισθολογικό επίπεδο που υπάρχουν στο Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Λίγες ώρες αργότερα τα ΜΑΤ έκαναν «εισβολή» στο αμαξοστάσιο του μετρό στα Σεπόλια, δίνοντας τέρμα στην κατάληψη από τους απεργούς.


Σχολιάστε εδώ