Ουρές στις εφορίες για το… κατά λάθος χαράτσωμα
Η άδικη ταλαιπωρία φαίνεται ότι θα συνεχισθεί αρκετό καιρό, καθώς οι ήδη «βαρυφορτωμένες» εφορίες της χώρας καλούνται να «εξυπηρετήσουν» μεγάλο αριθμό πολιτών που χρεώνονται αδίκως το «χαράτσι». Συνολικά, η ΓΓΠΣ έχει στείλει περίπου μισό εκατομμύριο ατομικές ειδοποιήσεις για οφειλόμενο ΕΕΤΗΔΕ του 2011, μεγάλο μέρος των οποίων έχουν καταλήξει σε λάθος παραλήπτες, δηλαδή κυρίως σε ενοικιαστές κατοικιών, στο όνομα των οποίων εκδίδονταν οι λογαριασμοί της ΔΕΗ.
Σύμφωνα με τις οδηγίες που έδωσε το υπουργείο Οικονομικών στις εφορίες και στη ΔΕΗ, «στις περιπτώσεις λοιπόν που έχει βεβαιωθεί ποσό που αφορά έκτακτο ειδικό τέλος έτους 2011 σε πρόσωπο μη υπόχρεο, ακολουθείται, σύμφωνα και με το άρθρο 4 της ΠΟΛ 1056/2012 απόφασης του υπουργού των Οικονομικών, η πιο κάτω διαδικασία:
• Το πρόσωπο, σε βάρος του οποίου έχει βεβαιωθεί το ΕΕΤΗΔΕ, προσέρχεται στην αρμόδια για τη φορολογία εισοδήματός του ΔΟΥ (και όχι στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων) προσκομίζοντας οποιοδήποτε πρόσφορο στοιχείο, προκειμένου να υποδείξει τον υπόχρεο σε ΕΕΤΗΔΕ κύριο ή επικαρπωτή του ακινήτου, ώστε το ΕΕΤΗΔΕ να βεβαιωθεί στον υπόχρεο.
• Αν δεν γνωρίζει τον υπόχρεο, οφείλει να αποδείξει στον προϊστάμενο της αρμόδιας ΔΟΥ με κάθε δυνατό τρόπο (π.χ. βεβαίωση της ΔΕΗ) ότι δεν είναι κύριος ή επικαρπωτής του συγκεκριμένου ακινήτου και ότι δεν έχει οποιαδήποτε σχέση με τον αναφερόμενο στην ατομική ειδοποίηση αριθμό παροχής ηλεκτρικού ρεύματος. Η ΔΟΥ, μετά την παραλαβή των σχετικών εγγράφων, διαγράφει το τέλος από τον συγκεκριμένο πολίτη και παράλληλα ενημερώνει σχετικά τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων».
Το βασικό, βέβαια, «πρόσφορο στοιχείο» για να αποδείξει ο ενοικιαστής ότι άλλος είναι ο ιδιοκτήτης του ακινήτου, δεν είναι άλλο από το μισθωτήριο συμβόλαιο. Και σε αυτό το σημείο δημιουργείται ένα εύλογο ερώτημα: Αφού τα μισθωτήρια συμβόλαια κατατίθενται στη ΔΕΗ, ως απαραίτητη προϋπόθεση για να περάσει ο λογαριασμός της ΔΕΗ στο όνομα κάθε ενοικιαστή, γιατί δεν άντλησε αυτά τα στοιχεία η ΓΓΠΣ από τα αρχεία της ΔΕΗ, ώστε να αποφευχθεί η εσφαλμένη καταχώριση ανύπαρκτων χρεών στους ενοικιαστές και να επιταχυνθεί η διαδικασία είσπραξης του «χαρατσιού» από τους ιδιοκτήτες; Γιατί προτίμησαν, γνωρίζοντας ότι θα γίνονταν εκατοντάδες χιλιάδες λάθη και θα ταλαιπωρηθούν αδίκως πολίτες, να στείλουν πρώτα τα ειδοποιητήρια σε λάθος παραλήπτες και να χαθούν εκατομμύρια εργατοώρες, για να διορθώσουν οι πολίτες το λάθος; Γιατί, πολύ απλά, σε τέτοιες περιπτώσεις η ταλαιπωρία των πολιτών σε ουρές θεωρείται απλώς… «παράπλευρη απώλεια», για την οποία ουδείς στη διοίκηση ενδιαφέρεται…