Ημιτελές το Μετρό, αλλά… επεκτείνεται

Βάλθηκε να μας τρελάνει χριστουγεννιάτικα ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Χρήστος Τσιτούρας. Ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι επελέγη ανάδοχος κοινοπραξία, με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ, για τα έργα της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης, συνολικού προϋπολογισμού 518 εκατ. ευρώ. Έσπευσε, μάλιστα, να προεξοφλήσει ότι τα έργα θα δημιουργήσουν 1.000 νέες θέσεις εργασίας και ότι οι νέοι σταθμοί θα εξυπηρετούν 65.000 επιβάτες ημερησίως.

Την ώρα, όμως, που η Αττικό Μετρό κινείται με αστρονομικές ταχύτητες προς την ανάπτυξη, η εικόνα που έχουν στις Βρυξέλλες για αυτό το κορυφαίο συγκοινωνιακό έργο της συμπρωτεύουσας είναι πολύ διαφορετική, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα αναφέρει ο αρμόδιος Επίτροπος, Γ. Χαν, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Χουντή.

«Η αίτηση για το έργο της επέκτασης του Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν έχει υποβληθεί ακόμα. Η Επιτροπή θεωρεί ότι η λειτουργικότητα του έργου για την επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι άμεσα συνδεδεμένη με την υλοποίηση και τη λειτουργικότητα της κύριας γραμμής και συνεπώς, τα δύο έργα θεωρούνται αλληλένδετα», γράφει στην απάντησή του ο κ. Χαν.

Σε άλλο σημείο της ίδιας απάντησης διαβάζουμε ότι για το «αλληλένδετο» έργο της κατασκευής της κύριας γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, που έχει συμφωνηθεί να χρηματοδοτηθεί από τις Βρυξέλλες με 100 εκατ. ευρώ, «δεν έχει υποβληθεί ακόμα αίτηση για συγχρηματοδότηση» και «η Επιτροπή δεν είναι σε θέση να κάνει κάποιο σχόλιο σχετικά με το κόστος του». Δηλαδή, για ένα έργο, για το οποίο η αρχική αίτηση κατατέθηκε στην Κομισιόν τον Ιούνιο του 2007, μέχρι σήμερα, πέντε χρόνια αργότερα, οι Βρυξέλλες δεν έχουν πάρει ακόμη αίτηση εκταμίευσης κονδυλίων! Όλοι, βέβαια, γνωρίζουν ότι το έργο έχει προχωρήσει ως τώρα με τεράστια προβλήματα και καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα να μην έχουν ολοκληρωθεί ως τώρα ούτε οι μισές εργασίες.

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «ενώ σήμερα ανακοινώθηκε ο προσωρινός ανάδοχος για την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης, η Commission δηλώνει ότι δεν μπορεί να υπάρξει επέκταση (!) αν δεν έχει ολοκληρωθεί το κυρίως έργο, η πορεία του οποίου βρίσκεται σε απόλυτο τέλμα». Δεν ξέρουμε αν είναι ακριβώς έτσι. Ίσως το συμπέρασμα του Ν. Χουντή να είναι υπερβολικό. Σίγουρα, όμως, η Αττικό Μετρό οφείλει κάποιες εξηγήσεις…

Αιθαλομίχλη… φόρων

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση των «27», η μέση τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του σχετικού δελτίου της Κομισιόν, δεν ξεπερνούσε στις 19 Δεκεμβρίου τα 0,981 ευρώ το λίτρο. Οι εύποροι κάτοικοι του Λουξεμβούργου το πλήρωναν 0,783 ευρώ το λίτρο, οι επίσης εύποροι Γερμανοί 0,891 ευρώ. Την ίδια στιγμή, οι δυστυχείς… μνημονιόπληκτοι Έλληνες πλήρωναν την πολυτέλεια της θέρμανσης με πετρέλαιο 1,306 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 33% ακριβότερα από το μέσο όρο στην Ευρώπη!

Όχι άδικα, λοιπόν, οι Έλληνες καίνε αυτό το χειμώνα όποιο ξύλο βρουν μπροστά τους, προκειμένου να αποφύγουν το απλησίαστο, πλέον, πετρέλαιο θέρμανσης. Το αποτέλεσμα είναι να θυμίζει τις κρύες βραδιές του χειμώνα το λεκανοπέδιο της Αττικής κάποια από τις κρύες πρωτεύουσες χωρών του Τρίτου Κόσμου, που καλύπτονται από πυκνή αιθαλομίχλη. Την επομένη των Χριστουγέννων, όσοι κινούνταν στην Εθνική Αθηνών-Λαμίας, από το βορρά με κατεύθυνση προς την Αθήνα, μπορούσαν να διαπιστώσουν με αρκετή έκπληξη ότι η ορατότητα ήταν εξαιρετικά περιορισμένη, ενώ η ατμόσφαιρα ακόμη και μέσα στις καμπίνες των αυτοκινήτων γινόταν αποπνικτική, αν ο οδηγός δεν απομόνωνε την εισροή αέρα από τον εξαερισμό του αυτοκινήτου.

Είναι πολύ νωρίς να πούμε αν με τις υπέρογκες αυξήσεις στο φόρο του πετρελαίου θέρμανσης θα σταματήσει το λαθρεμπόριο και θα γεμίσουν τα κρατικά ταμεία -οι πρώτες ενδείξεις είναι εξαιρετικά αποθαρρυντικές, ενώ το μόνο βέβαιο είναι ότι έχει σχεδόν σταματήσει το… εμπόριο πετρελαίου θέρμανσης. Μπορούμε, όμως, να πούμε ότι, αν συνεχισθεί αυτή η μαζική στροφή των Ελλήνων στα καυσόξυλα, σε λίγο καιρό στο λεκανοπέδιο της Αττικής θα μπορεί κανείς να κυκλοφορεί τις νύχτες μόνο με αντιασφυξιογόνες μάσκες…


Σχολιάστε εδώ