Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο

1

Στις αρχές Νοεμβρίου η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (η Eurostat) έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία για τη δανειακή κατάσταση των κρατών της Ευρωζώνης, που αφορούν το ύψος των δανείων μέχρι την 31-12-11. Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι το σύνολο του χρέους των 17 κρατών μελών ξεπέρασε τα 8,2 τρισ. ευρώ, ενώ στην αντίστοιχη ημερομηνία του 2010 το συνολικό δημόσιο χρέος είχε διαμορφωθεί στα 7,8 τρισ. Από αυτό προκύπτει ότι μέσα στο 2011 τα κράτη της Ευρωζώνης δανείστηκαν 400 δισ. Ως ποσοστό του ΑΕΠ, το δημόσιο χρέος έφτασε στο 87,3%. Το υψηλότερο δημόσιο χρέος το παρουσίασε η Ελλάδα, με ύψος στο 170,6% του ΑΕΠ, δεύτερη έρχεται η Ιταλία με 120,7% του ΑΕΠ και τρίτη η Πορτογαλία με 108,1%. Σημειώνουμε ότι και στις τρεις αυτές χώρες παρατηρούνται τάσεις αύξησης του δημόσιου χρέους. Για παράδειγμα, της Ελλάδος το δημόσιο χρέος έφτασε τώρα στο 176,5%. Και αυτά παρά τα αυστηρά μέτρα λιτότητας και περιορισμού των κοινωνικών δημοσίων δαπανών, που εφάρμοσαν και τα τρία παραπάνω κράτη. Το χαμηλότερο δημόσιο χρέος το παρουσιάζει η Εσθονία με ύψος στο 6,1% του ΑΕΠ! Και ακολουθεί το Λουξεμβούργο, με ποσοστό 18,3% και Τρίτη κατατάσσεται η Σλοβακία με ποσοστό 43,3%. Καθόσον αφορά τις δύο μεγάλες οικονομίες της Ευρωζώνης, σημειώνουμε ότι το ύψος του δημοσίου χρέους της Γαλλίας στο τέλος του 2011 έφτασε στο 86% του ΑΕΠ και της Γερμανίας στο 80,5%.

2

Ύστερα από πολύχρονες συζητήσεις και διαπραγματεύσεις η Κυπριακή Δημοκρατία ζήτησε τη συνδρομή του Μηχανισμού Στήριξης της Ευρωζώνης και φυσικά και με τη συμμετοχή του ΔΝΤ. Έτσι η Κύπρος απέκτησε «τρόικα» και Μνημόνιο. Όμως κατάφερε να διατηρήσει δύο βασικά πλεονεκτήματα, αφού αντιστάθηκε επιτυχώς στην πολλή και καταθλιπτική πίεση της «τρόικας» και της Κομισιόν. Τα πλεονεκτήματα που διατήρησε είναι:

α) Η εκμετάλλευση και εν γένει η διαχείριση του ενεργειακού της πλούτου, θα διενεργείται αποκλειστικά και μόνο από την κυπριακή κυβέρνηση, χωρίς να επιτρέπεται η επέμβαση της «τρόικας» και

β) Από τη λίστα των αποκρατικοποιήσεων εξαιρέθηκαν ρητά οι ΔΕΚΟ που προσφέρουν κοινωνικές υπηρεσίες στους πολίτες και όσες είναι κερδοφόρες. Αυτά τα δύο πλεονεκτήματα μετριάζουν κατά πολύ τη σκληρότητα των μέτρων που περιέχει το Μνημόνιο της δανειακής σύμβασης της Κύπρου. Όποιος συζητάει και διαπραγματεύεται, πάντα κερδίζει. Δυστυχώς για τον ελληνικό λαό, η δική μας κυβέρνηση δεν διαπραγματεύτηκε καθόλου την ένταξη της Ελλάδος στον μηχανισμό στήριξης της «τρόικας» και ο τότε πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου, μαζί με τον «τσάρο της οικονομίας» Παπακωνσταντίνου, προσήλθαν ικέτες στην «τρόικα». Και δυστυχώς η Βουλή απέρριψε την πρόταση για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για το θέμα της ένταξης της Ελλάδος στα γρανάζια της «τρόικας». Αυτή η απόφαση της Βουλής «βόλεψε» τον Βενιζέλο και το ΠΑΣΟΚ γενικότερα. Ο Σαμαράς, από την άλλη, για να διατηρήσει την πρωθυπουργία, ανέλαβε εργολαβικά την κάλυψη όλων των αμαρτιών του ΠΑΣΟΚ, ενεργώντας σαν την «κολυμβήθρα του Σιλωάμ». Κρίμα οι υποσχέσεις του περί διαφάνειας, που θα έφτανε το μαχαίρι στο κόκαλο.

3

Ο άλλοτε κραταιός ελληνικός εμπορικός στόλος, που μετέφερε τη γαλανόλευκη σημαία σε όλες τις θάλασσες, βρίσκεται σε πορεία συρρίκνωσης εδώ και αρκετά χρόνια. Και τούτο γιατί τα περισσότερα εμπορικά πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας έχουν κατεβάσει την ελληνική σημαία και έχουν διαγραφεί από το ελληνικό νηολόγιο. Τώρα φέρουν σημαίες άλλων κρατών, σημαίες ευκαιρίας. Αυτό κυρίως γίνεται για να έχουν πλήρη ελευθερία πρόσληψης αλλοδαπών ναυτικών με χαμηλές αποδοχές. Και επιπλέον λόγω της γραφειοκρατίας που επικρατεί στην Ελλάδα που για να νηολογηθεί ένα ελληνικό πλοίο χρειάζεται μια διαδικασία τριών μηνών και η συγκέντρωση 35 διαφορετικών δικαιολογητικών. Έτσι, σύμφωνα και με στοιχεία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, σήμερα ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 5.750 πλοία, εκ των οποίων μόνο τα 1.980 φέρουν την ελληνική σημαία. Επειδή το πρόβλημα είναι σοβαρό, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μουσουρούλης μετέβη στο Λονδίνο στις 28-11-12 και συναντήθηκε με την Εφοπλιστική Επιτροπή που αποφασίζει για τα θέματα της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας. Στόχος της επίσκεψης του υπουργού ήταν να ακούσει τις απόψεις της επιτροπής για τα κίνητρα που πρέπει να δοθούν ώστε ο ελληνικής ιδιοκτησίας στόλος να επανέλθει στη γαλανόλευκη. Και με την ευκαιρία, ο κ. υπουργός δήλωσε ότι το υπουργείο του προετοιμάζεται πυρετωδώς για την κατάρτιση νόμου που θα περιέχει κίνητρα. Μέσα στη σημερινή κρίση θα ήταν ασφαλώς μεγάλη βοήθεια ο ελληνόκτητος στόλος να επανέλθει στη χώρα μας.


Σχολιάστε εδώ