Ο «γόρδιος δεσμός» με τα Ναυπηγεία ζητεί λύση

Ειδικότερα, η απερίγραπτη κατάσταση στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), με τα τέσσερα σχεδόν έτοιμα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού να «αραχνιάζουν» εγκαταλελειμμένα στη μοίρα τους, τους εργαζόμενους επί επτά μήνες απλήρωτους και την ιδιοκτησία να έχει προσφύγει στα διεθνή δικαστήρια κατά του ελληνικού Δημοσίου, δεν προοιωνίζεται συμβιβασμό, αλλά ολική ρήξη. Αυτό, άλλωστε, ήταν και το μήνυμα των δηλώσεων του κ. Αναστασόπουλου στη «Ναυτεμπορική», ο οποίος, αφού διαπίστωσε «αρνητική διάθεση» για εξεύρεση κάποιας λύσης από την ιδιοκτησία, ανέφερε ότι θα προτείνει «τη διεκδίκηση των απαιτήσεών μας και την προστασία του δημοσίου συμφέροντος μέσω της νομικής οδού». Βεβαίως, μια τέτοια εξέλιξη παραπέμπει τη λύση στις ελληνικές καλένδες, αφού θα περάσει μια διετία μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες, και μέχρι τότε τα υπερσύγχρονα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού, για τα οποία έχουμε ήδη πληρώσει 2,3 δισ. ευρώ, θα σαπίζουν στις προβλήτες των Ναυπηγείων. Το θέμα είναι εξαιρετικά σοβαρό, γιατί η έλλειψη των υποβρυχίων δημιουργεί πλέον και οξύ επιχειρησιακό θέμα στο ΠΝ, άρα θα πρέπει να επιδιωχθεί πολιτική λύση με άμεση εμπλοκή των Γερμανών της κατασκευάστριας εταιρείας HDW –η οποία, ούτως ή άλλως, ελέγχει το 25% των μετοχών των ΕΝΑΕ–, προκειμένου να δρομολογηθεί η παράδοση των έτοιμων υποβρυχίων. Να σημειώσουμε εδώ ότι η πλευρά του κ. Ισκαντάρ Σάφα, ιδιοκτήτη των ΕΝΑΕ, δηλώνει ότι εξεπλάγη όταν μετά την υπογραφή της συμφωνίας το 2010 πληροφορήθηκε ότι τα ΕΝΑΕ –έπειτα από απόφαση της ΕΕ– δεν θα έχουν το δικαίωμα να δέχονται παραγγελίες από Πολεμικά Ναυτικά τρίτων χωρών, γεγονός που αν το γνώριζαν δεν θα αγόραζαν ποτέ τα Ναυπηγεία. Αλλά και με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας υπάρχει πρόβλημα, αφού έχουν ήδη υπαχθεί στο άρθρο 99 και αν δεν λάβουν αμέσως 12,5 εκατ. ευρώ από το ΠΝ για το πρόγραμμα των πυραυλακάτων –το μόνο που «τρέχει»–, και αυτά θα βάλουν λουκέτο. Όμως το ΠΝ εκφράζει σχετικές αντιρρήσεις για την καταβολή του όλου ποσού, οπότε και εδώ αναμένεται πολιτική λύση. Δύσκολο το εγχείρημα για τη σωτηρία της ναυπηγικής μας βιομηχανίας, αλλά η αναμενόμενη δημιουργία Ενιαίου Ναυπηγοεπισκευαστικού Φορέα, σε συνδυασμό με πρωτοβουλίες για την ανάκτηση της (χαμένης) ανταγωνιστικότητάς τους και φυσικά με την απαραίτητη πολιτική βούληση, που ίσως χρειαστεί «να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη», μπορεί να φέρει την άνοιξη…


Σχολιάστε εδώ